Rikolliset kehittävät yhä uudenlaisia huijausyrityksiä – OP Pohjois-Häme tarjoaa opastusta turvalliseen pankkiasiointiin

Erityyppiset huijaukset pankkien asiakkaita kohtaan ovat yleistyneet ja erityisesti huijauspuheluiden määrä on kasvanut voimakkaasti. Huijarit pyrkivät aiheuttamaan paniikkia ja kiireen tuntua kertomalla, että asiakkaan rahat ovat jollain tavalla vaarassa.

Noin 70 prosenttia suomalaisista kertoo tunnistaneensa heihin kohdistuneen maksuhuijauksen, kertoo OP Ryhmän teettämä kysely*. Tyypillisimmin huijauksen tekovälineenä on sähköposti, jossa huijausyrityksen kohteeksi on joutunut lähes puolet suomalaisista. Tämän jälkeen yleisimpiä tapoja ovat lähestyminen tekstiviestillä tai sosiaalisessa mediassa ja soittaminen. Huijaussoiton kertoo saaneensa neljännes suomalaisista.

7.-11.10.2024 järjestettävällä valtakunnallisella Varmuutta verkkoon -viikolla OP Pohjois-Häme tarjoaa asiakkailleen opastustapahtumia, joissa neuvotaan asiakkaita hoitamaan pankkiasioita turvallisesti ja sujuvasti verkkoympäristössä. Senioriasiakkaiden ja muiden erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden asiointikyvyn varmistaminen on tärkeä osa pankin tekemää vastuullisuustyötä. 

– Viime aikoina huijauspuheluiden määrä on lisääntynyt voimakkaasti. Huijarit käyttävät esimerkiksi tekaistuja lainahakemuksia tunnusten kalastelussa. Huijarit tekeytyvät puhelussa pankin edustajaksi, joka kertoo asiakkaan nimiin haetusta lainasta tai lainan takauksesta. Hakemuksen peruuttamiseksi soittaja pyytää verkkopankin käyttäjätunnusta ja salasanaa. On hyvä pitää mielessä, että pankki tai viranomainen ei koskaan pyydä puhelimitse tai viestillä asiakkaiden verkkopalvelutunnuksia, OP Pohjois-Hämeen toimitusjohtaja Pertti Pyykkö muistuttaa. 

– Tarjoamme Varmuutta verkkoon -viikolla maksuttomia digiopastustilaisuuksia yhteistyökumppaneiden kanssa. Haluamme opastaa asiakkaitamme turvalliseen pankkiasiointiin sekä neuvomme esimerkiksi mobiilisovelluksen tai mobiiliavaimen asentamisessa ja e-laskujen tilaamisessa. Neuvomme toki myös ei-digitaalisten pankkipalveluiden käytössä, Pyykkö kertoo.

– Opastustapahtumiin kannattaa ottaa mukaan oma älylaite sekä mahdolliset OP:n verkkopankkitunnukset. Keuruun opastustilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua, mutta Vilppulan tilaisuuteen toivomme etukäteisilmoittautumisen, Pyykkö sanoo.

Lisäksi OP järjestää yhteistyössä Telian kanssa Näin pankkiasiointi sujuu läheisen avustuksella -verkkotilaisuuden keskiviikkona 9.10. klo 17–18. Valtakunnallisessa verkkotilaisuudessa kerrotaan, miten läheinen voi tukea seniorin itsenäistä pankkiasiointia sekä minkälaiset valtuutukset ja palvelut helpottavat arjen raha-asioiden hoitoa. Verkkotilaisuus on maksuton ja siihen voi osallistua mistä päin Suomea tahansa.

– Läheisen avustuksella asiointi on yhä yleisempää ja aihe kiinnostaa asiakkaitamme todella laajasti. Verkkotilaisuudessa asiantuntijat opastavat myös rajattujen valtuutuksien käyttöönotossa sekä kertovat edunvalvontavaltuutuksesta, Pyykkö kertoo. 

*Tutkimukseen vastasi 1100 henkilöä. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat yli 18-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 15.-17.4.2024. Aineistoa on painotettu vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan.

Digiopastusta yhteistyökumppaneidemme kanssa

  • tiistaina 8.10. kello 11.30 Kulttuuritalo Kimarassa, osoite Koulutie 3, Keuruu.
  • keskiviikkona 9.10. kello 13 Vilppulan kirjastossa, osoite Keskuskatu 8, Vilppula.

Näin pankkiasiointi sujuu läheisen avustuksella -verkkotilaisuus 9.10. klo 17–18 

Lisätiedot ja ilmoittautumiset:

Lisätiedot medialle

myyntijohtaja Paula Berggren, paula.berggren@op.fi, p. 010 256 8954