OP:n mobiilisovellusten ilmoitukset



Usein kysytyt kysymykset

E-lasku – Miten voin ottaa käyttöön ilmoitukset e-laskuista OP-mobiilissa?

E-lasku – Kuka saa ilmoituksen saapuneesta e-laskusta?

Epäonnistunut korttimaksu – Näin ilmoituksen epäonnistuneesta korttimaksusta, mutta en löydä tietoja epäonnistuneesta maksusta OP-mobiilin kautta. Mistä voin tarkistaa tiedon?

Epäonnistunut korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on epäonnistunut. Miten voin varmistaa, että tiliäni ei ole veloitettu?

Ilmoituksen lisätiedot – Mistä saan tarkempaa tietoa ilmoituksesta?

Ilmoitukset – Mitä ilmoituksia OP-mobiilista tulee ja voinko määrittää ne jotenkin?

Ilmoitusten käyttöönotto – Miten voin ottaa käyttöön OP-mobiilin ilmoitukset?

Ilmoitus perutusta korttiostosta – Valitsin pari päivää vanhan ilmoituksen ja näin siitä maksun tiedot ostoksen osalta, joka on jo peruttu. Miksi näen silti maksun tiedot?

Ilmoitus tilin ylityksestä – Miksi sain ilmoituksen tilin ylittymisestä?

Ilmoitus tilin ylityksestä – Miten voin vastaanottaa ilmoituksia tilin ylittymisestä?

Ilmoitusten hallinta – Miten varmistan, että ilmoitukset eivät herätä minua?

Ilmoitusten hallinta – Voinko saada ilmoitukset vain omista maksuista?

Korttien ilmoitukset – Miksi jotkin ilmoitukset tulevat minulle viiveellä?

Korttien ilmoitukset – Korttini on vaihdettu uuteen. Miksi en saa enää ilmoituksia korttimaksuista?

Korttitapahtumien ilmoitukset – Miksi en saa ilmoitusta kaikista korttitapahtumistani?

Muut mobiilimaksamisen palvelut – Miksi saan Apple Payn, Google Payn, Samsung Payn ja Garmin Payn ilmoituksia OP-mobiilista?

Palautettu korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on palautettu. Mitä tämä tarkoittaa?

Peruttu korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on peruttu. Mitä tämä tarkoittaa?

E-lasku – Miten voin ottaa käyttöön ilmoitukset e-laskuista OP-mobiilissa?

Jos olet ottanut käyttöösi OP-mobiilin ilmoitukset, saat aina ilmoituksen saapuvista e-laskuista. E-laskujen osalta ilmoituksia ei tarvitse ottaa käyttöön erikseen.

E-lasku – Kuka saa ilmoituksen saapuneesta e-laskusta?

OP-mobiilin ilmoitukset e-laskusta saa tilinomistaja aina, kun uusi e-lasku saapuu. Sen sijaan käyttöoikeutettu ei saa ilmoituksia saapuneista e-laskuista.

Epäonnistunut korttimaksu – Näin ilmoituksen epäonnistuneesta korttimaksusta, mutta en löydä tietoja epäonnistuneesta maksusta OP-mobiilin kautta. Mistä voin tarkistaa tiedon?

OP-mobiilin ilmoituksissa on seuraavia tietoja epäonnistuneesta maksusta: maksun epäonnistumisen syy, maksun saaja ja summa. Ilmoituksesta pääset katsomaan tarkempia tietoja, kuten tarkan ajankohdan sekä mahdolliset toimintaohjeet.

Jos jostakin syystä poistat ilmoituksen tai ilmoituksen avaaminen keskeytyy etkä pääse enää katsomaan tarkempia tietoja epäonnistuneen korttimaksun osalta, ole yhteydessä OP:n asiakaspalveluun.

Epäonnistunut korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on epäonnistunut. Miten voin varmistaa, että tiliäni ei ole veloitettu?

Jos korttimaksu epäonnistuu, tiliäsi ei veloiteta. Jos olet epävarma, onko maksu epäonnistunut vai onnistunut, voit ilmoituksen lisäksi varmistaa maksujen tilanteen OP-mobiilissa. Näet veloitettujen tili- ja korttitapahtumien lisäksi myös kaikki tilisi katevaraukset.

Ilmoituksen lisätiedot – Mistä saan tarkempaa tietoa ilmoituksesta?

Kun saat ilmoituksen, napauta sitä ja kirjaudu mobiilisovellukseen, jotta saat lisätietoa tapahtumasta.

Ilmoitukset – Mitä ilmoituksia OP-mobiilista tulee ja voinko määrittää ne jotenkin?

Kun otat ilmoitukset käyttöön, saat tärkeitä ilmoituksia käyttämistäsi OP-mobiilin ominaisuuksista sekä tapahtumista, jotka vaativat huomiotasi. Ilmoitus tulee aina seuraavista:

  • saapunut hyväksyntää vaativa e-lasku
  • hyväksymätön e-lasku eräpäivänä
  • maksu odottaa katetta eli tilillä ei ole raha maksuun
  • maksu epäonnistuu, koska kate ei riitä
  • saapunut Siirto-maksu tai Siirto-maksupyyntö
  • muuttunut kurssiarvo, jos kurssihälytys on asetettu
  • tilatut osaketutkimukset
  • epäonnistunut korttimaksu
  • tilin ylitys.
Voit lisäksi erikseen hallinnoida ilmoituksia tilitapahtumiin ja korttien katevarauksiin liittyen: Ilmoitukset → Tapahtumien ilmoitukset.

Ilmoitusten käyttöönotto – Miten voin ottaa käyttöön OP-mobiilin ilmoitukset?

Voit ottaa ilmoitukset käyttöön OP-mobiilissa, kun valitset Muut → Asetukset → Ilmoitukset.

Ilmoitus perutusta korttiostosta – Valitsin pari päivää vanhan ilmoituksen ja näin siitä maksun tiedot ostoksen osalta, joka on jo peruttu. Miksi näen silti maksun tiedot?

Ilmoituksesta avautuva maksutapahtumanäkymä vastaa aina kyseisen ilmoituksen sisältöä, vaikka maksun tilanne olisikin ilmoituksen jälkeen muuttunut. Voit tarkistaa tilisi ajantasaisen tilanteen OP-mobiilin tili- ja luottokorttitapahtumista.

Ilmoitus tilin ylityksestä – Miksi sain ilmoituksen tilin ylittymisestä?

Ilmoitus tilisi ylittymisestä voi johtua joko varmentamattomasta korttimaksusta tai palvelumaksusta, joka on vienyt tilisi miinukselle. Jos näin tapahtuu, saat asiasta joko ilmoituksen OP-mobiilissa tai viestin op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin.

Jos ensimmäisestä ilmoituksesta menee vuorokausi niin, että tilisi saldo pysyy miinuksella, saat samasta aiheesta uuden push-ilmoituksen seuraavana päivänä.

Ilmoitamme tilin ylityksestä, jotta voit mahdollisuuksien mukaan välttyä ylimääräisiltä kuluilta.

Tarkista hinnasto

Ilmoitus tilin ylityksestä – Miten voin vastaanottaa ilmoituksia tilin ylittymisestä?

Ilmoitus tulee automaattisesti kaikille tilinomistajille. Jos käytössäsi on OP-mobiilin ilmoitukset, ilmoitus tulee sitä kautta. Jos et ole ottanut OP-mobiilin ilmoituksia käyttöön, saat viestin op.fi-palveluun ja OP-mobiiliin.

Ilmoitusten hallinta – Miten varmistan, että ilmoitukset eivät herätä minua?

Ilmoituksia saattaa tulla eri vuorokauden aikoihin esimerkiksi e-laskuista, erääntyvistä maksuista ja korttimaksuista, joita käsitellään viiveellä. Monissa puhelimissa on Älä häiritse -toiminto, jota voi käyttää esimerkiksi yöaikaan. Vaihtoehtoisesti voit laittaa puhelimen äänettömälle. Lisäksi voit hallinnoida ilmoitusten ääniä ja ilmoitusten näkyvyyttä puhelimesi ilmoitusasetuksissa.

Ilmoitusten hallinta – Voinko saada ilmoitukset vain omista maksuista?

Voit ottaa ilmoitukset käyttöön kaikille tileille, joiden tietoja voit tarkastella muutenkin OP:n mobiilisovelluksissa. Lisäksi voit määrittää ilmoitukset vain omista korteista tai kaikkiin tiliin liitetyistä korteista.

Korttien ilmoitukset – Miksi jotkin ilmoitukset tulevat minulle viiveellä?

Jotkin maksunsaajat käsittelevät maksuja yöaikaan, minkä vuoksi maksujen tiedot voivat saapua viiveellä.

Korttien ilmoitukset – Korttini on vaihdettu uuteen. Miksi en saa enää ilmoituksia korttimaksuista?

Jos korttisi vaihdetaan uuteen varkauden tai katoamisen takia, sinun täytyy ottaa ilmoitukset korttimaksuista uudelleen käyttöön.

Korttitapahtumien ilmoitukset – Miksi en saa ilmoitusta kaikista korttitapahtumistani?

Voit saada ilmoituksia ainoastaan korttien katevarauksista. Katevaraus varaa tililtäsi tai luottokortiltasi maksun summan ostohetkellä ja varsinainen veloitus tapahtuu muutaman päivän sisällä.

Muut mobiilimaksamisen palvelut – Miksi saan Apple Payn, Google Payn, Samsung Payn ja Garmin Payn ilmoituksia OP-mobiilista?

Jos olet antanut omassa profiilissa sähköisen suoramarkkinointiluvan, voit saada puhelimeesi OP-mobiilin ilmoituksia, jotka koskevat Apple Paytä, Google Paytä, Samsung Paytä tai Garmin Paytä. Voit tarkistaa ja tarvittaessa muuttaa sähköistä suoramarkkinointilupaa oma profiilin Suostumukset-sivulla.

Kirjaudu ja siirry sähköiseen suoramarkkinointilupaan

Palautettu korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on palautettu. Mitä tämä tarkoittaa?

Korttimaksun palauttaminen tarkoittaa sitä, että kortillesi on hyvitetty rahaa, joka näkyy tililläsi tulona.

Peruttu korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on peruttu. Mitä tämä tarkoittaa?

Korttimaksun peruminen tarkoittaa sitä, että korttimaksun katevaraus on peruttu ja maksua ei veloiteta tililtäsi. Maksu perutaan esimerkiksi, jos palautat ostetun tuotteen samana päivänä tai väärin veloitettu maksu hyvitetään sinulle kokonaan.