OP Tiliviesti
Usein kysytyt kysymykset
Kuitti – Käyvätkö tekstiviestit kuittina ostoksesta?
Kuukausimaksu ja OP-bonukset – Voiko OP Tiliviestin kuukausimaksun maksaa OP-bonuksilla?
Käyttöönotto – Miten otan OP Tiliviestin käyttöön?
Läheisen pankkiasiat – Hoidan läheiseni pankkiasioita. Voinko ottaa OP Tiliviestin käyttöön hänen tililleen?
Maksukortin pakollisuus –Tarvitseeko tiliin olla liitettynä jokin maksukortti, että OP Tiliviestin voi ottaa käyttöön?
Muistisairas läheinen – Sopiiko OP Tiliviesti -palvelu muistisairaalle läheiselleni?
Outo korttitapahtuma – Sain tekstiviestin korttitapahtumasta, jota en tunnista. Mitä teen?
Outo tilitapahtuma – Sain tekstiviestin tilitapahtumasta, jota en tunnista. Mitä teen?
Pankkisalaisuus – Miten pankkisalaisuus säilyy tekstiviestien lähetyksessä? Voivatko esim. puhelinoperaattorin työntekijät nähdä maksutapahtumani/tilin saldon viesteistä?
Puhelimen katoaminen – Jos kadotan puhelimeni, mitä teen? Voiko puhelimen löytäjä nähdä tilini tapahtuman (ja saldon) tekstiviesteistä?
Puhelimen vaihtaminen – Vaihdan puhelinta, mitä tapahtuu OP Tiliviesti -palvelulle?
Puhelin pois päältä – Miksi en saanutkaan tekstiviestejä tilit- ja korttitapahtumistani, kun laitoin puhelimeni virran uudestaan päälle?
Puhelinnumeron vaihtuminen – Vaihdoin puhelinnumeroani enkä saa enää tekstiviestejä tilin tapahtumista. Mitä teen?
Saldotieto puuttuu – Miksi en saa saldotietoa tekstiviestissäni, vaikka olen sopinut siitä pankin kanssa?
Tekstiviesti jäi tulematta – Tein juuri korttiostoksen, mutta en saanut viestiä. Mikä meni pieleen?
Tekstiviestien saapumisaika – Saan viestejä maksutapahtumistani aikavälillä 8–22. Voiko tätä muuttaa?
Tekstiviestiin vastaaminen – Voinko vastata saamiini viesteihin tai soittaa viestin lähettäjän numeroon esim. kysyäkseni arveluttavasta tapahtumasta?
Tekstiviestin hinta – Maksaako viestien vastaanottaminen minulle?
Tekstiviestin sisältö – Voiko ulkopuolinen nähdä tilini saldon? Mitä puhelimen lukitulla näytöllä näkyy, kun viesti saapuu?
Tiliote – Saanko edelleen tiliotteen postitse kotiin, vaikka käyttäisin OP Tiliviesti -palvelua?
Toisen käyttäjän tapahtumat – Olen antanut käyttöoikeuden (ja kortin) käyttötiliini sukulaiselleni. Saanko tekstiviesti-ilmoitukset myös hänen tekemistään maksu-/korttitapahtumista?
Turvallisuus – Onko OP Tiliviestin käyttö turvallista?
Ulkomaanmatka –Saanko tilitapahtumistani tekstiviestit myös ulkomaille? Maksavatko tekstiviestit minulle jotain, jos olen ulkomaisen operaattorin verkon alueella?
Väärä summa – Sain tekstiviestin maksutapahtumasta ja huomasin, että maksamani summa on väärä. Mitä teen?
Kuitti – Käyvätkö tekstiviestit kuittina ostoksesta?
Kuukausimaksu ja OP-bonukset – Voiko OP Tiliviestin kuukausimaksun maksaa OP-bonuksilla?
Kyllä voi, osuuspankin omistaja-asiakkaalle kertyneillä OP-bonuksilla kuitataan automaattisesti pankin palvelumaksuja. Vuonna 2025 omistaja-asiakkailta ei peritä OP Tiliviestin kuukausimaksua eikä lisämaksua, jos palvelu on avattu samassa osuuspankissa, jossa asiakkaalla on omistaja-asiakkuus.
Käyttöönotto – Miten otan OP Tiliviestin käyttöön?
Saat OP Tiliviestin käyttöösi tekemällä sopimuksen palvelusta. Sopimuksen voi tehdä soittamalla asiakaspalveluumme tai käymällä osuuspankin konttorissa.
Läheisen pankkiasiat – Hoidan läheiseni pankkiasioita. Voinko ottaa OP Tiliviestin käyttöön hänen tililleen?
Maksukortin pakollisuus –Tarvitseeko tiliin olla liitettynä jokin maksukortti, että OP Tiliviestin voi ottaa käyttöön?
Muistisairas läheinen – Sopiiko OP Tiliviesti -palvelu muistisairaalle läheiselleni?
Palvelu sopii niille, jotka pystyvät hoitamaan arkensa asioita vielä varsin itsenäisesti. On hyvä harkita, onko läheisellesi hyötyä hänen tilitapahtumiaan koskevista tekstiviesteistä vai saattavatko ne hämmentää. Jos läheisesti ei enää selviydy arkisten pankkiasioidensa hoidosta, voi olla syytä harkita edunvalvojan määräämistä tai edunvalvontavaltuutusta. Edunvalvontavaltuutuksen voi tehdä jo hyvissä ajoin, ennen toimintakyvyn heikkenemistä. Tämä voikin useimmiten olla paras ja helpoin ratkaisu kaikkien kannalta.
Outo korttitapahtuma – Sain tekstiviestin korttitapahtumasta, jota en tunnista. Mitä teen?
Outo tilitapahtuma – Sain tekstiviestin tilitapahtumasta, jota en tunnista. Mitä teen?
Pankkisalaisuus – Miten pankkisalaisuus säilyy tekstiviestien lähetyksessä? Voivatko esim. puhelinoperaattorin työntekijät nähdä maksutapahtumani/tilin saldon viesteistä?
Puhelimen katoaminen – Jos kadotan puhelimeni, mitä teen? Voiko puhelimen löytäjä nähdä tilini tapahtuman (ja saldon) tekstiviesteistä?
Ota yhteyttä asiakaspalveluun ja keskeytä OP Tiliviesti -palvelu. Suosittelemme käyttämään aina puhelimen suojakoodia (PIN-koodi), jolla estetään ulkopuolisen pääsy viesteihin.
Puhelimen vaihtaminen – Vaihdan puhelinta, mitä tapahtuu OP Tiliviesti -palvelulle?
Palvelu on sidottu puhelinnumeroon, joten laitteen vaihtaminen ei vaikuta palveluun. Jos puhelinnumerosi pysyy ennallaan, saat tekstiviestit myös uuteen laitteeseesi. Jos vaihdat myös puhelinnumeroa, ota viipymättä yhteyttä pankkiisi. Ennen kuin luovutat puhelimesi (esimerkiksi vaihdossa puhelinmyymälään), varmista että olet poistanut kaikki tietosi ja tekstiviestit puhelimesta.
Puhelin pois päältä – Miksi en saanutkaan tekstiviestejä tilit- ja korttitapahtumistani, kun laitoin puhelimeni virran uudestaan päälle?
Puhelinnumeron vaihtuminen – Vaihdoin puhelinnumeroani enkä saa enää tekstiviestejä tilin tapahtumista. Mitä teen?
Saldotieto puuttuu – Miksi en saa saldotietoa tekstiviestissäni, vaikka olen sopinut siitä pankin kanssa?
Tekstiviesti jäi tulematta – Tein juuri korttiostoksen, mutta en saanut viestiä. Mikä meni pieleen?
Tekstiviestien saapumisaika – Saan viestejä maksutapahtumistani aikavälillä 8–22. Voiko tätä muuttaa?
Tekstiviestiin vastaaminen – Voinko vastata saamiini viesteihin tai soittaa viestin lähettäjän numeroon esim. kysyäkseni arveluttavasta tapahtumasta?
Tekstiviestin hinta – Maksaako viestien vastaanottaminen minulle?
Tekstiviestin sisältö – Voiko ulkopuolinen nähdä tilini saldon? Mitä puhelimen lukitulla näytöllä näkyy, kun viesti saapuu?
Tiliote – Saanko edelleen tiliotteen postitse kotiin, vaikka käyttäisin OP Tiliviesti -palvelua?
Saat edelleen kustakin käyttötilistäsi yhden tiliotteen kuukaudessa, jos käytössäsi ei ole digitaalisia palveluitamme. OP Tiliviesti täydentää tiliotteella saamiasi tietoja. Sen avulla voit seurata tilisi tapahtumia myös tiliotteiden välillä, etkä enää ole riippuvainen tiliotteista tai pankissa käynnistä nähdäksesi tililtäsi maksetut maksut tai ajantasaisen saldon.
Toisen käyttäjän tapahtumat – Olen antanut käyttöoikeuden (ja kortin) käyttötiliini sukulaiselleni. Saanko tekstiviesti-ilmoitukset myös hänen tekemistään maksu-/korttitapahtumista?
Turvallisuus – Onko OP Tiliviestin käyttö turvallista?
OP Tiliviesti on turvallinen palvelu. Sen lähettämiä viestejä voit tilata vain omaan matkapuhelimeesi, omaa tiliäsi koskevista tapahtumista. Viestien sisällöstä ei voi tunnistaa viestien saajaa. Sinun kannattaa aina suojata oma matkapuhelimesi ja asettaa pääsykoodi (PIN-koodi), joka vaikeuttaa sen käyttöä esimerkiksi, jos se tulee varastetuksi.
Ulkomaanmatka –Saanko tilitapahtumistani tekstiviestit myös ulkomaille? Maksavatko tekstiviestit minulle jotain, jos olen ulkomaisen operaattorin verkon alueella?
Väärä summa – Sain tekstiviestin maksutapahtumasta ja huomasin, että maksamani summa on väärä. Mitä teen?