Laskut ja maksut



Usein kysytyt kysymykset

E-lasku – Miten saan peruttua e-laskutilauksen?

E-lasku – Miten tilaan e-laskun?

E-lasku – Miten voin vaihtaa e-laskun eräpäivän, ilmoitus- tai hyväksyntätavan?

E-lasku – Olen tilannut e-laskun, mutta silti tulee paperilasku. Mitä teen?

Ehdotettu e-lasku – Mikä on e-laskuehdotus?

E-laskun kuva ja tiedot – Mistä löydän e-laskun erittelyn?

IBAN, BIC, ulkomaanmaksut – Miten maksan ulkomaille?

Katetta odottava maksu – Miksi lasku odottaa katetta, vaikka tilillä on rahaa?

Katteeton maksu – Lasku on jäänyt katteettomaksi, miten muokkaan sitä?

Kuitit – Miten saan kuitin maksusuorituksesta?

Kuolinpesän laskut – Miten maksan kuolinpesän laskuja?

Lasku kahdesti – Olen saanut kaksi kertaa saman laskun, mitä teen?

Laskun maksaminen vahingossa – Maksoin vahingossa laskun kahteen kertaan, mitä teen?

Lisävahvistusnumero – Minulla on väärä puhelinnumero lisävahvistuksessa, miten saan vaihdettua sen?

Maksukuori – Miten maksan laskuja maksukuoren avulla?

Maksupohja – Miten voin tehdä maksupohjan?

Oudot maksutapahtumat – Huomasin outoja maksutapahtumia tililläni, mistä saan tietää, mitä maksuja nämä ovat?

Raha ei ole siirtynyt – Miksi raha ei ole mennyt maksun saajalle, vaikka se on lähtenyt tililtäni?

Rahalähetyksen tai maksuosoituksen lunastaminen – Miten saan lunastettua rahalähetyksen?

Rahan siirtyminen väärälle tilille – Siirsin rahaa väärälle tilille. Miten toimin saadakseni rahat takaisin?

Saajan tilinumeron muuttuminen – Miksi saajan tilinumero muuttuu, kun teen maksua?

SEPA-maksu – Mikä on SEPA-pikasiirto?

SEPA-maksu – Mikä on SEPA-tilisiirto?

SEPA-maksu – Mitkä pankit Suomessa vastaanottavat SEPA-pikasiirtoja?

Suoramaksu – Miten hoidan laskuja kotoa käsin?

Suoramaksun ja e-laskun ero – Mitä eroa on suoramaksulla ja e-laskulla?

Toistuva maksu – Miten teen toistuvan maksun?

Ulkomaanmaksu – Mistä teen ulkomaanmaksun?

Ulkomaansekki – Voinko lunastaa ulkomaisen sekin osuuspankissa?

Varatili – Miten määritän varatilin esimerkiksi e-laskuja varten?

Viivakoodi ja virtuaaliviivakoodi – Mikä on laskun (virtuaali)viivakoodi?

E-lasku – Miten saan peruttua e-laskutilauksen?

Voimassa olevat e-laskutilauksesi näet E-laskuissa. Jos jostakin syystä haluat lopettaa e-laskujen vastaanottamisen tietyltä laskuttajalta, valitse kyseinen e-lasku ja poista e-laskutilaus. Saat tämän jälkeen laskut sopimallanne tavalla. Tämä poisto ei poista sinulle jo saapuneita e-laskuja eikä niihin liittyviä hyväksymättömiä tai odottavia maksuja.

Kirjaudu ja hallitse e-laskutilauksia

E-lasku – Miten tilaan e-laskun?

Voit tilata e-laskun op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa. Hae ja valitse laskuttaja sekä varmista oikea laskutusaihe. Jos haluat samalta yritykseltä eri laskutusaiheista e-laskuja (esimerkiksi puhelin- ja laajakaistaliittymä), huomaathan, että niistä pitää tehdä erilliset e-laskutilaukset. Jos yritystä ei löydy listalta, se ei vielä tarjoa e-laskupalvelua.

Kirjaudu ja tilaa e-lasku

E-lasku – Miten voin vaihtaa e-laskun eräpäivän, ilmoitus- tai hyväksyntätavan?

Voit muokata yksittäisiä maksuja ennen niiden eräpäivää kirjautumalla op.fi-palveluun tai OP-mobiilissa. Etsi lasku, jonka maksutietoja haluat muokata, avaa maksu ja tallenna tarvittavat muutokset. Lasku on joko hyväksytyissä tai hyväksymättömissä maksuissa sen mukaan, oletko hyväksynyt sen jo aiemmin vai et. Jos haluat laskullesi lisää maksuaikaa, ole yhteydessä laskuttajaan ja sovi asiasta. Tämän jälkeen voit muuttaa yksittäisen saapuneen e-laskun eräpäivää samaan tapaan. 

Voit muuttaa tietyn laskuttajan e-laskun maksamista koskevia asetuksia E-laskuissa.

Jos haluat tehdä muutoksia, jotka koskevat kaikkien laskuttajien tulevia e-laskuja, esimerkiksi ilmoituksiin liittyen, muokkaa e-laskujen asetuksia oman profiilin kautta. Voit tilata ilmoitukset e-laskuista myös OP-mobiilin asetuksista.

Kirjaudu ja hallitse e-laskutilauksia

E-lasku – Olen tilannut e-laskun, mutta silti tulee paperilasku. Mitä teen?

Jos tilaamasi e-lasku tulee edelleen paperilaskuna, kirjaudu op.fi-palveluun. Valitse haluamasi e-lasku ja poista e-laskutilaus. Tee uusi e-laskutilaus aikaisintaan seuraavana arkipäivänä, jotta laskutustiedot välittyvät oikein.

Kirjaudu ja hallitse e-laskutilauksia 

Ehdotettu e-lasku – Mikä on e-laskuehdotus?

E-laskuehdotus on laskuttajan lähettämä ehdotus e-laskuun siirtymisestä. Kaikki e-laskun tilaamiseen vaadittavat tiedot on täytetty valmiiksi. Sinun täytyy vain valita e-laskun maksutili ja hyväksyä e-laskun tilaus.

Löydät e-laskuehdotukset op.fi-palvelusta ja OP-mobiilista.

Kirjaudu ja tarkista ehdotetut e-laskut

OP-mobiilissa valitse Maksut ja e-laskut → E-laskut → Muokkaa e-laskuja → E-laskuehdotukset.

E-laskun kuva ja tiedot – Mistä löydän e-laskun erittelyn?

Löydät e-laskun kuvan ja tiedot op.fi-palvelusi saapuneista e-laskuista. Valitse haluamasi e-lasku ja katso laskun tiedot. Näkymässä voit napauttaa linkkiä tulostettavaan versioon laskusta.

Kirjaudu ja avaa lasku

IBAN, BIC, ulkomaanmaksut – Miten maksan ulkomaille?

Voit tehdä ulkomaanmaksun op.fi-palvelussa Uusi maksu -toiminnolla. EU-maihin menevät euromääräiset laskut voit maksaa ilman palvelumaksua. Euromääräiset maksut maksetaan käyttämällä kansainvälistä IBAN-tilinumeroa ja pankin yksilöivää tunnistetta eli BIC-koodia. Maksu on perillä samana tai seuraavana pankkipäivänä, jonka jälkeen vastaanottava pankki siirtää maksun saajalle.

Jos valuuttana on muu kuin euro tai maksu tehdään SEPA-alueen ulkopuolelle, järjestelmä tunnistaa automaattisesti, että kyseessä on ulkomaanmaksu ja ohjaa sinut tekemään ulkomaanmaksutoimeksiannon. Ulkomaanmaksuja voivat tehdä ainoastaan täysi-ikäiset.

Ulkomaanmaksussa saajan pankin tunnisteena BIC (SWIFT) -koodi on suositeltavin. Jos saajan IBAN-tilinumero ei ole tiedossasi, anna IBAN/Saajan tilinumero -kenttään se perusmuotoinen tilinumero, jolle maksu maksetaan. Varmista aina ennen maksun hyväksymistä, että kaikki maksun tiedot ja tilinumero ovat oikein, sillä virheellisen maksun selvittely voi olla sekä haastavaa että melko kallista.

Ulkomaanmaksua ei veloiteta tililtäsi heti. On hyvä myös tietää, että hyväksytty ulkomaanmaksu ei näy Hyväksytyissä maksuissa samoin kuin normaali SEPA-maksu. Jos olet tehnyt maksun arkipäivänä ennen klo 17, veloitetaan se seuraavassa maksuajossa noin puolen tunnin kuluessa. Klo 17 jälkeen, viikonloppuna ja arkipyhinä tehdyt maksut veloitetaan seuraavana arkipäivänä.

Ulkomaanmaksu on perillä 3–6 pankkipäivässä kun valitset maksutavaksi Maksumääräys. Jos haluat kiirehtiä maksua, käytä Ulkomaanmaksu-toiminnon maksutapana Pikamääräystä. Tuolloin maksu on perillä 1–2 pankkipäivää nopeammin. Huomioithan, että EU:n maksupalveludirektiivin mukaan 13.1.2018 alkaen ETA-alueelle maksaessasi (euroissa tai muussa valuutassa) voit valita maksavasi vain oman pankkisi kulut.

Tarkista hinnasto 

Saat opastusta kansainväliseen maksamiseen liittyvissä kysymyksissä OP:n asiakaspalvelusta.

Tarkista asiakaspalvelun aukioloajat

 

Katetta odottava maksu – Miksi lasku odottaa katetta, vaikka tilillä on rahaa?

Maksu odottaa katetta, jos tililläsi ei ole tarpeeksi rahaa maksamiseen veloitushetkellä. Veloitusta yritetään uudelleen joidenkin tuntien päästä. Joskus tulo tulee tilillesi pian veloitusyrityksen jälkeen. Silloin lasku näkyy jonkin aikaa katetta odottavana, vaikka tilillä onkin riittävästi rahaa.

Jos tilillesi on tulossa rahaa, voit odottaa huoleti, koska pankki yrittää veloittaa maksun tililtäsi useita kertoja eräpäivänä ja 2 seuraavana arkipäivänä. Maksu näkyy Hyväksytyissä maksuissa katetta odottavana, kunnes se veloitetaan. Jos mikään veloitusyrityksistä ei onnistu, maksu jää katteettomaksi ja sitä ei makseta.

Katteeton maksu – Lasku on jäänyt katteettomaksi, miten muokkaan sitä?

Maksu jää katteettomaksi, jos tililläsi ei ole tarpeeksi rahaa maksamiseen. Pankki yrittää veloittaa maksun tililtäsi automaattisesti eräpäivänä ja 2 seuraavana arkipäivänä. Maksu näkyy Hyväksytyissä maksuissa katetta odottavana.

Voit vielä eräpäivänä muokata maksua ja myös sen eräpäivää. Sovithan kuitenkin ensin laskuttajan kanssa, jos siirrät eräpäivää.

Eräpäivän jälkeen et voi muokata katetta odottavaa maksua suoraan, mutta voit kopioida sen uuden maksun pohjaksi, jolloin voit maksaa maksun esimerkiksi toiselta tililtä tai muokata sen eräpäivää. Kun olet kopioinut maksun tai jos et tarvitse kopiota, voit poistaa katetta odottavan maksun.

Jos katetta ei 3 päivän jälkeen ole etkä poista sitä, maksu muuttuu katteettomaksi eikä sitä veloiteta automaattisesti tililtäsi. Maksu näkyy katteettomana 14 päivää ja sitä ei voi muokata tai poistaa. Saat ilmoituksen katteettomasta maksusta ja siitä veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.

Kirjaudu ja tarkista maksun tilanne

Kuitit – Miten saan kuitin maksusuorituksesta?

Voit tulostaa kuitin maksuistasi Tapahtumavirrasta avaamalla kuitin maksun Toiminnot-pudotusvalikosta.

Kirjaudu ja avaa kuitti

Kuolinpesän laskut – Miten maksan kuolinpesän laskuja?

Kuolinpesän laskujen maksu tapahtuu eri tavoin ennen ja jälkeen perunkirjoituksen. Ennen perunkirjoitusta osakas voi yksin maksaa kuolinpesälle osoitettuja laskuja, jotka liittyvät perunkirjoituksen tekemiseen ja hautaamiseen sekä kuolinpesän omaisuuden ylläpitoon, esimerkiksi yhtiövastikemaksuja. Voit toimittaa meille kuolinpesän laskuja maksettavaksi joko verkossa tai osuuspankeissa kassapalveluiden aukioloaikana.

Perunkirjoituksen jälkeen osakkaiden välinen yhteishallinto astuu voimaan. Sen jälkeen he edustavat kuolinpesää yhdessä. Tavallisesti pesä valtuuttaa keskuudestaan yhden osakkaan hoitamaan pesää ja hänelle annetaan käyttöoikeudet tiliin. Laskujen maksu onnistuu tällöin maksajan valitsemalla tavalla, esimerkiksi op.fi-palvelussa.

Lue lisää kuolinpesän pankkiasioista

Lasku kahdesti – Olen saanut kaksi kertaa saman laskun, mitä teen?

Ole yhteydessä laskuttajaan ja kysy, ovatko molemmat saamasi laskut aiheellisia. Jos vain toinen laskuista täytyy maksaa, voit poistaa toisen laskun.

Joskus vakuutusmaksujen kohdalla vakuutussopimuksen muutos aiheuttaa korjatun vakuutuslaskun. Tällöin saamallasi korjatulla laskulla kerrotaan, että se korvaa aiemman laskun.

Laskun maksaminen vahingossa – Maksoin vahingossa laskun kahteen kertaan, mitä teen?

Jos toinen maksu on mennyt tililtä ja toinen odottaa hyväksymättömissä, voit poistaa ylimääräisen maksun tililtäsi. Jos maksu on jo mennyt kahteen kertaan, ota yhteyttä maksun saajaan ylimääräisen maksun palauttamiseksi. Pankki ei voi palauttaa tililtä maksettua maksua. Jos asia ei etene saajan kanssa, voimme tehdä tarvittaessa virheellisestä maksustasi maksullisen selvittelyn. Ota tässä tapauksessa yhteyttä puhelinpalveluumme.

Kirjaudu ja tarkista maksujen tila

Lisävahvistusnumero – Minulla on väärä puhelinnumero lisävahvistuksessa, miten saan vaihdettua sen?

Jos haluat muuttaa lisävahvistuksen puhelinnumeron, soita OP:n asiakaspalveluun. Varaa OP:n tunnukset lähellesi. Jos haluat hoitaa asian konttorissa, ota mukaasi voimassa oleva henkilökortti tai passi.

Jos et ole vielä ilmoittanut lisävahvistusnumeroa lainkaan, voit lisätä puhelinnumeron lisävahvistukseen kirjautumalla op.fi-palveluun.

Kirjaudu ja lisää lisävahvistusnumero

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot

Maksukuori – Miten maksan laskuja maksukuoren avulla?

Voit maksattaa laskujasi maksukuoren avulla konttorissa maksamisen sijaan. Maksukuoren idea on se, että voit toimittaa saamasi laskut postin kirjelaatikkoon ja OP hoitaa maksun puolestasi. Toimita laskut hyvissä ajoin, viimeistään 9 arkipäivää ennen eräpäivää. Näin varmistetaan, että posti ehtii kulkea ja OP käsitellä laskusi. Palvelusta veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.

Voit noutaa maksukuoria, tilisiirtolomakkeita ja kirjalliset ohjeet lähimmästä osuuspankistasi tai tilata niitä kotiin soittamalla asiakaspalveluun. Maksukuoreen on painettu toimintaohjeet. Huomaathan, että sinulla pitää olla käyttötili OP:ssa, jotta voit käyttää OP:n maksukuorta. Kuoreen ei laiteta mitään muuta kuin maksutoimeksiannot eli laskut tai tilisiirtolomakkeet.

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot

Tarkista hinnasto

Maksupohja – Miten voin tehdä maksupohjan?

Maksupohjan voit tehdä kirjautumalla op.fi-palveluun. Maksupohjan avulla voit tehdä uuden maksun vanhan maksun perusteella. Jos maksun saaja on laskuttaja, joka tarjoaa e-laskupalvelua, voit vaihtoehtoisesti tilata e-laskun ja laskusi tiedot ovat automaattisesti ajan tasalla.

Kirjaudu ja tee maksupohja

Oudot maksutapahtumat – Huomasin outoja maksutapahtumia tililläni, mistä saan tietää, mitä maksuja nämä ovat?

Tilillä näkyvä maksun saaja voi olla joskus vaikea tunnistaa. Erityisesti korttiostoksissa näkyvä yrityksen nimi voi olla täysin eri kuin se nimi, jolla yritys harjoittaa toimintaansa. Voit esimerkiksi etsiä yrityksen yhteystiedot Google-haulla. Maksu voi olla myös välitetty maksunvälittäjän kautta (Paytrail Oy, Checkout Finland Oy), kysy tällöin lisätietoja maksunvälittäjän asiakaspalvelusta.

Raha ei ole siirtynyt – Miksi raha ei ole mennyt maksun saajalle, vaikka se on lähtenyt tililtäni?

Jos tiedot ovat oikein ja siirrosta on yli 2 pankkipäivää, ota yhteyttä puhelinpalveluumme maksun selvittelyn aloittamiseksi. Jos maksun saajan tilinumero on väärin, ota yhteyttä maksun saajaan. Jos se ei onnistu, tee puhelinpalvelussamme maksullinen selvittelypyyntö. Jos maksun viite tai viesti on väärin, selvitä maksu maksun saajan kanssa.

Kirjaudu ja tarkista maksun tiedot Tapahtumavirrasta 

Rahalähetyksen tai maksuosoituksen lunastaminen – Miten saan lunastettua rahalähetyksen?

Voit lunastaa sinulle saapuneen rahalähetyksen tai maksuosoituksen kirjautumalla op.fi-palveluun.

Jos haluat, voit lunastaa rahalähetyksen myös minkä tahansa osuuspankin konttorissa maksua vastaan. Ilmoitathan maksajalle tilinumerosi, jotta saat jatkossa rahalähetykset suoraan tilillesi.

Kirjaudu ja lunasta rahalähetys

Rahan siirtyminen väärälle tilille – Siirsin rahaa väärälle tilille. Miten toimin saadakseni rahat takaisin?

Oletko väärin menneen maksun saaja vai maksaja? Jos olet maksaja ja maksu ei vielä ole lähtenyt tililtäsi, pystyt muokkaamaan sitä hyväksytyissä tai hyväksymättömissä maksuissa kirjautumalla op.fi-palveluun. Jos maksu ehti lähteä eteenpäin, ota yhteyttä maksun saajaan. Jos et tunne maksun saajaa, voit ottaa soittaa asiakaspalveluumme ja pyytää maksullisen selvittelyn maksustasi.

Jos maksoit saajan lopetetulle tilille, rahat ohjautuvat saajan uudelle tilille, jos maksun saaja on sopinut tällaisesta järjestelystä. Muuten maksamasi rahat palautuvat tilillesi muutamassa päivässä. Jos viite tai viesti meni väärin, ota yhteyttä maksun saajaan ja selvitä asia. Jos summa meni väärin, voit sopia saajan kanssa maksun palauttamisesta tai hyvittämisestä. Jos kirjoitit saajan nimen väärin, ei huolta. Suomessa ja Euroopassa SEPA-alueella euromääräiset maksut ohjautuvat aina tilinumeron perusteella. Virheellinen nimitieto näkyy vain sinulle.

Jos olet saaja, ota yhteyttä maksun maksajaan, jolloin maksaja voit tehdä maksusta selvityspyynnön. Huomaa kuitenkin, että maksut siirtyvät viiveellä.

Kirjaudu ja tarkista maksun tila

Saajan tilinumeron muuttuminen – Miksi saajan tilinumero muuttuu, kun teen maksua?

Kun teet maksua, saajan tilinumero voi muuttua automaattisesti toiseksi kuin se, jonka olet kirjoittanut. Kyse on maksujen uudelleenohjauksesta, josta saaja on sopinut pankin kanssa. Voit tehdä maksun huoletta loppuun, vaikka tilinumero muuttuukin.

SEPA-maksu – Mikä on SEPA-pikasiirto?

SEPA-pikasiirto on reaaliaikainen SEPA-maksu, jota pankit Euroopassa tarjoavat asiakkailleen kiihtyvää tahtia. SEPA-pikasiirto on saajan tilillä käytettävissä sekunneissa maksun hyväksymisestä. OP:n asiakkaat voivat vastaanottaa maksuja euromääräisille maksutileilleen reaaliaikaisesti muista pankeista. Edellytyksenä on, että maksajan pankki välittää maksun reaaliaikaisena SEPA pikasiirtona OP:lle. Maksu erottuu tilitapahtumissa selitteellä “SEPA pikasiirto”.

Suomessa ja muualla Euroopassa toimivat pankit liittyvät palveluun oman aikataulun mukaan. Op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa heti maksuun hyväksymäsi euromääräinen maksu välitetään SEPA-pikasiirtona, aina kun mahdollista.

SEPA-maksu – Mikä on SEPA-tilisiirto?

SEPA-maksu eli SEPA-tilisiirto on eurooppalaisen tilisiirtostandardin mukainen tilisiirto, jolla on mahdollista maksaa kaikki euromääräiset maksut yhtenäisellä euromaksualueella. SEPA-tilisiirto on perillä yleensä viimeistään seuraavana arkipäivänä.

SEPA-tilisiirrossa maksajan ja saajan pankkiyhteys merkitään aina kansainvälisessä IBAN-tilinumeromuodossa. IBAN (International Bank Account Number) on kansainvälinen tilinumero.

SEPA-maksu – Mitkä pankit Suomessa vastaanottavat SEPA-pikasiirtoja?

Suomessa SEPA-pikasiirtoja vastaanottavat tällä hetkellä OP, Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, POP Pankki, S-pankki ja Säästöpankki.

Suoramaksu – Miten hoidan laskuja kotoa käsin?

Jos haluat hoitaa laskusi kotoa käsin, mutta käytössäsi ei ole verkkopankkitunnuksia, voit ottaa käyttöösi suoramaksun. Suoramaksussa OP hoitaa laskusi puolestasi eräpäivänä ja saat postitse vahvistuksen maksetusta laskusta. Suoramaksun käytöstä ei veloiteta.

Jos haluat ottaa suoramaksun käyttöön, soita OP:n puhelinpalveluun ja sovi asiasta. Varaa viimeisin lasku lähellesi, jotta näet maksua varten tarvittavat tiedot. Suoramaksuvaltuutus koskee tulevia laskuja.

Ota yhteyttä asiakaspalveluun

Suoramaksun ja e-laskun ero – Mitä eroa on suoramaksulla ja e-laskulla?

Suoramaksu ja e-lasku eroavat tosistaan lähinnä laskun toimitustavan puolesta. Suoramaksusta toimitetaan paperipostia kotiin, kun taas e-laskussa toimitetaan lasku verkkopankkiin. Suoramaksun kohdalla laskuttaja lähettää sinulle postitse paperilla ilmoituksen maksuista, jotka veloitetaan tililtäsi eräpäivänä. Sinun ei tarvitse tehdä mitään.

E-laskun voit tilata joko op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa. Voit valita, hyväksytkö jokaisen saapuneen e-laskun erikseen vai maksetaanko e-laskut automaattisesti eräpäivänä. Yksittäisen saapuneen e-laskun muokkaaminen onnistuu ennen eräpäivää eli voit tehdä muutoksia esimerkiksi maksupäivään tai tiliin, jolta lasku veloitetaan. E-lasku on huoleton, turvallinen ja joustava tapa maksaa laskuja.

Kirjaudu ja tilaa e-lasku

Toistuva maksu – Miten teen toistuvan maksun?

Haluatko luoda uuden toistuvan maksun vai muokata tai poistaa vanhan maksun? Voit luoda uuden toistuvan maksun op.fi-palvelussa, kun napautat Uusi maksu, syötät maksun perustiedot ja valitset maksun lisätiedoista toistuvuuden.

Jos haluat muokata tai poistaa aiemman toistuvan maksun, voit tehdä sen avaamalla laskun hyväksytyissä maksuissa tai hyväksymättömissä maksuissa sen mukaan, kummassa maksu on. Tehdyt muutokset koskevat kaikkia tulevia maksueriä. Poistettu maksu näkyy hyväksytyissä maksuissa peruttuna kahden viikon ajan.

Kirjaudu ja tee uusi maksu

Ulkomaanmaksu – Mistä teen ulkomaanmaksun?

Ulkomaanmaksuissa on paljon eroja liittyen siihen, mihin maahan maksu ohjataan. Voit kuitenkin maksaa ulkomaanmaksun samaan tapaan kuin muutkin maksusi op.fi-palvelussa. Maksu tunnistetaan ulkomaanmaksuksi, kun kirjoitat ulkomaisen tilinumeron tai vaihdat valuutaksi muun kuin euron. Ulkomaanmaksuja voivat tehdä ainoastaan täysi-ikäiset.

Kirjaudu ja tee uusi maksu

Ulkomaansekki – Voinko lunastaa ulkomaisen sekin osuuspankissa?

Ulkomaansekkejä ei voi lunastaa osuuspankin konttoreissa. Jos vastaanotat ulkomaisen sekin, voit jättää ulkomaansekin perittäväksi oman osuuspankkisi kautta. Perittäväksi jättäminen tarkoittaa sitä, että osuuspankki pyytää ensin sekkiin liittyvän katteen sekin asettaneesta pankista. Kun ulkomaiseen sekkiin liittyvä kate on siirtynyt sekin asettaneesta pankista osuuspankille, saat rahat tilillesi.

Menettelyyn liittyvät kulut veloitetaan myös siinä tapauksessa, että sekin periminen ei onnistu.

Tarkista hinnasto

Varatili – Miten määritän varatilin esimerkiksi e-laskuja varten?

Voit määritellä tileillesi varatilin, jos haluat esimerkiksi, että automaattisesti maksuun menevät e-laskusi voidaan veloittaa myös silloin, kun valitsemallasi maksutililläsi ei ole katetta. Kirjaudu op.fi-palveluun ja valitse tilin tiedot sekä muokkaa varatiliä. Varatiliksi voi liittää toisen käyttötilisi tai tilin, johon sinulla on käyttöoikeus. Varatili koskee ainoastaan maksuja, jotka veloitetaan tiettynä eräpäivänä. Varatililtä ei siis veloiteta ajantasaisia maksuja tai korttimaksuja.

Kirjaudu ja määritä varatili

Viivakoodi ja virtuaaliviivakoodi – Mikä on laskun (virtuaali)viivakoodi?

Laskussa saattaa olla mukana viivakoodi, jota voi käyttää maksutietojen syöttämiseen käsin näppäilyn sijaan. Viivakoodin voi lukea esimerkiksi OP-mobiilin viivakoodilukijalla.

Virtuaaliviivakoodilla viitataan viivakoodin numeeriseen muotoon, joka esitetään usein viivakoodin alapuolella. Jos vastaanotat sähköpostitse laskuja, voit helposti kopioida viivakoodin numerosarjan ja liittää sen op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa virtuaaliviivakoodin paikalle. Näin sinun ei tarvitse täyttää kaikkia maksun tietoja käsin. Valitse ensin viivakoodi ja sen jälkeen virtuaaliviivakoodi.