Moni suomalainen on saattanut saada jopa kymmeniä toisiaan muistuttavia huijauspuheluita ja tunnistaa huijarin helposti jo ensimmäisestä särähdyksestä linjalla. Kaikkia huijarit eivät kuitenkaan ole vielä tavoittaneet, ja huijareiden näkökulmasta huijausyritykset kannattavat niin kauan, kuin yksikin ihminen saattaa niihin vielä langeta.
Teknisen tuen huijauspuheluista kannattaakin keskustella erityisesti ikääntyvien sukulaisten ja tuttavien kanssa: yllättäen ja pyytämättä puhelimeen soittavan teknisen tuen avuntarjousta ei kannata ottaa vastaan.
Puhelut voivat tulla kotimaisista ja ulkomaisista numeroista
Teknisen tuen puheluita on tullut niin suomalaisista kuin ulkomaisistakin numeroista. Kotimainen numero ei siis ole tae luotettavasta soittajasta.
Tyypillisesti teknisen tuen huijari puhuu englantia, ja usein hän kertoo soittavansa Microsoftin tai jonkun muun tunnetun yrityksen teknisestä tuesta. Huijarit ovat kuitenkin varsin kekseliäitä, joten kannattaa varautua siihen, että puheluita voi tulla myös muilla kielillä ja verukkeilla.
Huijarit pyytävät asentamaan tietokoneelle ohjelmistoja
Kun huijari soittaa ja kertoo tarjoavansa teknistä tukea, hänen tavoitteenaan on saada keinoteltua itselleen pääsy puhelimeen vastanneen uhrinsa tietokoneelle.
Tyypillisesti huijari kertoo, että uhrin tietokoneessa on havaittu tietoturvaongelma ja sen ratkaisemiseksi laitteelle on syytä asentaa jonkin sovellus tai ohjelmisto. Todellisuudessa huijarit pyrkivät näiden sovellusten avulla saamaan pääsyn uhrinsa laitteelle, ja sitä kautta urkkimaan haltuunsa hänen verkkopankkitunnuksiaan tai maksukorttitietojaan.
Huijarit saattavat toimia myös suoraviivaisemmin ja yksinkertaisesti pyytää puheluun vastannutta henkilöä kertomaan käyttäjätunnuksensa, verkkopankkitunnuksensa tai maksukorttiensa tiedot jollain verukkeella. joskus huijarit pyytävät myös kuvan henkilöllisyystodistuksesta. Saamiaan tietoja huijarit käyttävät rahojen siirtämiseen uhrinsa tililtä tai korteilta omaan käyttöönsä.
Tunnetut yritykset eivät koskaan tarjoa teknistä tukea, jos asiakas itse ei ole sitä ensin pyytänyt
Jos kuka tahansa on sinuun yhteydessä ja tarjoaa teknistä tukea, mutta et ole itse ilmoittanut ongelmasta ja tilannut tukea, on kyseessä mitä todennäköisimmin huijaus. Luotettavat yritykset eivät soittele käyttäjilleen, jos käyttäjä itse ei ole tehnyt tukipyyntöä ja pyytänyt teknistä tukea olemaan yhteydessä.
Asenna omille tai käytössäsi oleville laitteille vain sellaisia ohjelmia, joita tiedät itse tarvitsevasi. Muiden pyynnöstä ei omille laitteille kannatta mitään asentaa.
Muista myös ettei omia verkkopankkitunnuksia koskaan pidä kertoa kenellekään muulle, ja omat salasanat on viisainta pitää vain omana tietonaan.
Entä, jos epäilet huijarin iskeneen koneellesi?
Jos sinä tai läheisesi on saanut epäilyttävän puhelun teknisestä tuesta ja olet soittajan ohjeistamana asentanut laitteellesi jonkin sovelluksen, toimi näin:
- Sulje verkkopankkitunnuksesi ja maksukorttisi soittamalla puhelinpalveluumme numeroon 0100 0500.
- Jos puhelinpalvelu ei ole auki, soita OP:n Sulkupalveluun numeroon 0100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
- Kerro soittaessasi, että kyse on teknisen tuen nimissä soitetusta huijauspuhelusta, jonka perusteella olet asentanut uusia ohjelmia tai sovelluksia laitteellesi.
- Tarkista, onko tililläsi tai maksukortillasi veloituksia, joita et tunnista. Ilmoita myös ne puhelinpalveluumme.
- Poista huijauksen yhteydessä asennetut sovellukset joko itse tai ammattilaisen avustuksella.
- Älä käytä uusia verkkopankkitunnuksiasi samalla laitteella ennen kuin huijareiden asentamat ohjelmat on varmasti poistettu.
Muista, että huijauksen kohteeksi voi joutua kuka tahansa. Älä siis jää yksin murehtimaan, vaan ole mahdollisimman nopeasti yhteydessä pankkiisi, jotta voimme auttaa sinua estämään lisävahingot.