Miten hankin OP:n tunnukset
✓ Hae OP:n tunnukset konttorista tai digitaalisesti
Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, ota passi tai henkilökortti mukaasi ja pistäydy konttoriin. Jos sinulla on jo toisen kotimaisen pankin tunnukset, voit tulla asiakkaaksemme netissä. Tule asiakkaaksi verkossa
✓ Lataa OP-mobiili-sovellus, niin saat Mobiiliavaimenkin käyttöösi
Kun sinulla on OP:n tunnukset, voit tunnistautua digipalveluissamme käyttäjätunnuksen, salasanan ja avainlukulistan avulla. Helpoiten asioit, kun otat älypuhelimella tai tabletilla käyttöösi OP-mobiilin ja siihen kuuluvan Mobiiliavaimen. Tarvitset käyttöönottoa varten käyttäjätunnuksen, salasanan ja avainlukulistan. Lue OP-mobiilista tai tutustu Mobiiliavaimeen
✓ Sujuvoita samalla koko perheen asiointia
Tiesitkö, että lapset voivat käyttää digipalveluitamme rajoitetummilla ominaisuuksilla? Lue alaikäisten tunnuksista
Tunnuksillasi ja valtakirjalla voit hoitaa myös esimerkiksi iäkkäiden vanhempien asioita. Tutustu toisen puolesta asiointiin
Mihin OP:n tunnuksia voi käyttää
- Voit käyttää tunnuksia aina OP:n digipalveluihin tunnistautumiseen sekä maksamiseen sellaisissa verkkopalveluissa, joissa on OP:n verkkomaksun painikkeet.
- Jos sinulla on vahva sähköinen tunnistusväline eli OP Tunnus, voit tunnistautua myös esimerkiksi julkishallinnon palveluissa, kuten Suomi.fi-palvelussa, Kelassa ja Omakannassa. Sillä todistat myös henkilöllisyytesi ja allekirjoitat asiakirjoja, kuten sopimuksia ja hakemuksia.
- OP Yrityspalvelutunnuksella voit tunnistautua OP:n yritysten digitaalisiin palveluihin ja hoitaa yhden tai useamman edustamasi yrityksen asioita.
Viisi askelta tunnusten sujuvampaan käyttöön
Tunnusten käyttö on mutkatonta ja turvallista, kun painat viisi asiaa mieleesi:
- Pidä tunnukset omana tietonasi. Jos joku kysyy tunnuksiasi, tai jos sinua pyydetään antamaan ne epäilyttävälle sivulle, älä anna tunnuksiasi. Poliisi, verottaja, kauppias tai kukaan muukaan ei tarvitse tunnuksiasi tehtäviensä hoitamiseen. Säilytä myös tunnuksiasi niin, etteivät muut pääse niihin käsiksi.
- Sulje kadonneet tai vääriin käsiin joutuneet tunnukset heti. Jos tunnuksesi katoavat tai ne ovat päätyneet verkkohuijarille tai muulle rikolliselle, soita OP:n asiakaspalveluun 0100 0500 tai OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24 h).
- Säilytä aina avainlukulistasi. Tarvitset käytössäsi olevaa vanhaa avainlukulistaa, kun otat Mobiiliavaimen käyttöön toisessa laitteessa tai kun otat uuden avainlukulistaa käyttöösi. Vaihda, tilaa tai lukitse avainlukulista
- Jos asioit konttorissa tunnuksiin liittyen, ota mukaasi passi tai henkilökortti. Tarvitset tunnistautumiseen liittyvissä asioissa konttorissa aina passin tai henkilökortin. Tutustu passin vaatimuksiin ja hyväksyttyihin henkilöllisyystodistuksiin
- Varmista, että tiedämme puhelinnumerosi. Tunnukseesi täytyy olla liitettynä puhelinnumero, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä. Lähetämme numeroon tarvittaessa tekstiviestinä lisävahvistusta vaativan tapahtuman tiedot. Sillä varmistamme, että käytät itse tunnuksiasi. Tarkista lisävahvistuksen puhelinnumerosi
Tunnusten tilaaminen ja hallinnointi
Voit hoitaa useimpia tunnuksiin liittyviä asioita op.fi-palvelussa. Tunnusten hallinnassa voit esimerkiksi tilata uuden avainlukulistan, lukita tunnuksesi sekä tarkistaa lisävahvistuksen puhelinnumerosi.
Unohtuneen käyttäjätunnuksen voit tarkistaa näppärästi OP-mobiilista. Valitse OP-mobiilin oikeasta alanurkasta kohta Asiakkuus – Asetukset – Tunnistautuminen – OP:n käyttäjätunnus ja seuraa sovelluksen ohjeita.