Kundrelation

Detta utlåtande gäller tillgängligheten av de tjänster som hänför sig till privatpersoners kundrelationer och egna uppgifter.

Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter och webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. 

Tillgänglighetsutlåtandet utarbetades 4 Juni 2024.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsterna som hänför sig till kundrelationer och egna uppgifter uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängliga

Bristerna i tillgängligheten gäller bland annat att färgkontrasterna på webbplatsen inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och att webbplatsen inte till alla delar stöder användningen av assisterande teknik, som skärmläsare. Vidare förekommer problem vid användningen av tangentbord. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över bristerna.

Bli kund hos OP

Tillgänglighetsutlåtandet avfattades 20.6.2024

Tillgänglighetsstatus

Bli kund hos OP - den elektroniska tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven delvis. De punkter där kraven inte uppfylls nämns nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Tjänsten har enstaka brister i tillgänglighet, som listas nedan. De största bristerna ligger i det programmeringsmässiga utförandet för informationen och relationen för en del innehåll, fokusordningen, rubriker och namnetiketter samt bristfälligt utförande för namn, roll och värde. Dessutom saknas några textmotsvarigheter i tjänsten, det finns brister i synligheten för enskilda fokus, och på vissa platser i programkoden har felaktiga attribut använts. En del av bristerna finns i OP:s gemensamt använda komponenter för användargränssnitt, där tillgängligheten utvecklas separat. Tillgängligheten påverkas även av att tjänsten är en s.k. ensidesapplikation, vilket betyder att man inte nödvändigtvis uppmärksammar formulärets sidoändringar med assisterande teknologier.

Krav för WCAG 2.2 -anvisningen, som har brister

1.1.1 Innehåll som inte är text

  • Kreditbeslutssidans text har placerats på sidan som textalternativ för det synliga bockmärket.
  • Kortens bilder har textalternativ, som upprepar kortens namn i onödan.
  • Störning i tjänsten: bilden har inget textalternativ.

1.3.1 Information och relationer

  • Flera sidor har listor, vars objekt är rubrikelement.
  • Tjänsten har rubriker, som inte har markerats med programmerade rubrikelement.
  • På sidorna Kort och Godkännande finns listor, som inte har genomförts med listelement i programvaran.
  • Kortens uppgifter har inte blivit grupperade i programvaran. Dessutom har kortens beskrivningar inte bifogats till valknapparna i programmet. Gruppen valknappar har ingen programmerad namnetikett.
  • På startsidan har ett felmeddelande om saknat kortval bifogats till valknapparna med fel attribut.
  • Fältens anvisningar har inte programmässigt anslutits till fälten.
  • Nummerfältet för Plussa-kort har ingen programmerad namnetikett.
  • Den programmerade rubriksättningen för val av kortkod har brister.
  • Ägare-kundrelation; Prisuppgifter har inte bifogats till valknapparna i programmet.
  • Feedback: Gruppen för valknappar har ingen programmerad namnetikett och förklaringar för siffrorna har inte bifogats till gruppen programmeringsmässigt.
  • Hämtning av taggar: Taggens uppgifter har inte blivit grupperade i programvaran.
  • Anmärkningarna Du är redan kund hos OP, är inte programmeringsmässigt en lista, även fast de ser ut att vara en lista.
  • Dina uppgifter: Felmeddelandet för fältet Antal minderåriga barn, har inte bifogats till fältet programmeringsmässigt. Årsfältet har ingen programmerad namnetikett.
  • OP:s tjänster: alla checkrutors aria-describedby-attribut hänvisar till beskrivningen av checkrutan Dagliga tjänster.

1.3.2 Meningsfull ordning

  • Välj bankkontor: Fel i användningen av aria-label-attribut.
  • Texten om kreditbeslut är gömd från hjälpmedel. Texterna är i fel ordning i skärmläsaranvändning.

1.4.3 Kontrast

  • De orangea prisuppgifternas kontrast mot bakgrunden är inte tillräcklig.

1.4.11 Kontrast som inte rör text

  • Vid identifiering eller betalning är kontrasten på bankens orangea markör inte tillräcklig mot den intilliggande vita färgen.

2.1.1 Tangentbord

  • Stängning av modaldialogen med Esc-tangenten orsakar ett fel.

2.4.2 Sidans titel

  • Namnet för alla sidor är det samma “Bli kund digitalt OP”.

2.4.3 Fokusordning

  • Välj bankens kontor: skärmläsaren läser innehåll som inte syns.
  • Till dropplistornas sökfält går det endast att komma med Tab-tangenten.
  • När kortkodsdialogen stängs, blir fokuset kvar i slutet av sidan nedan.
  • Fokuset förflyttas inte när sidan ändras, utan blir kvar i den använda tangenten.

2.4.4 Syftet med en länk

  • Länkarna för Läs mer om kortet, har inte blivit anslutna till korten programmeringsmässigt.

2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter

  • Texten ”Hämtning av kreditkort lyckades ej” är vilseledande.
  • Alternativen i droppmenyn för månader har aria-label-attribut, där månadernas namn är på engelska.
  • Uppgifter om kundkännedom: Rubriken för uppgifterna för alla tillagda länder är “Följande land”.
  • Länkarna för språkval har inga aria-label-attribut.

2.4.7 Synligt fokus

  • Feedback: tangentbordsfokus syns inte i valknapparna.

2.5.3 Etikett i namn

  • Stängningskrysset för sökfältets tömningsknapp innehåller fel i attributen och textalternativen.

3.2.2 Vid inmatning

  • Uppgifter om kundkännedom: När ett fel korrigeras förflyttas fokuset alltid till felsammanfattningen

4.1.2 Namn, roll, värde

  • Användaren av skärmläsare får ingen information från infoknapparna, att någonting kan öppnas där.
  • Kortkoden matas in vid ett element, där det saknas namn.
  • Vid hämtning av koder finns en progressbalk, som har en felaktig roll. Balken saknar ett tillgängligt namn.
  • Uppgifter om kundkännedom: Ta bort-knapparna läses inte in när skärmläsaren rörs i bläddringsläge

4.1.3 Statusmeddelanden

  • Felsammanfattningen läses in varje gång när texten i den ändras.
  • Uppgifter om kundkännedom: När användaren av skärmläsaren trycker på Lägg till land, får hen ingen återkoppling. Samma problem vid borttagning av land.

Öppna banktjänster för ett barn

Tillgänglighetsutlåtandet avfattades 20.6.2024

Tillgänglighetsstatus

Öppna banktjänster för ett barn - den elektroniska tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven delvis. De punkter där kraven inte uppfylls nämns nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Tjänsten har enstaka brister i tillgänglighet, som listas nedan. De största bristerna ligger i det programmeringsmässiga utförandet för informationen och relationen för en del innehåll samt i fokusordningen. Dessutom finns det brister i bl.a. synligheten för enskilda fokus och texternas färg, och på vissa platser i programkoden har felaktiga attribut använts. En del av bristerna finns i OP:s gemensamt använda komponenter för användargränssnitt, där tillgängligheten utvecklas separat. Tillgängligheten påverkas även av att tjänsten är en s.k. ensidesapplikation, vilket betyder att man inte nödvändigtvis uppmärksammar formulärets sidoändringar med assisterande teknologier.

Krav för WCAG 2.2 -anvisningen, som har brister

1.1.1 Innehåll som inte är text

  • Störning i tjänsten: bilden har inget textalternativ.

1.3.1 Information och relationer

  • Vallistan Du kan öppna följande tjänster för barnet, är inte programmerad som en lista
  • Sidan innehåller texter som har utförts med rubrikelement, även fast de inte har betydelsen rubriker.
  • Anvisningen för fältet Vårdnadshavarens telefonnummer, har inte anslutits till fältet programmeringsmässigt.
  • OP:s tjänster för barn: alla checkrutors aria-describedby-attribut hänvisar till beskrivningen av checkrutan Dagliga tjänster.
  • Nummerfältet för Plussa-kort har ingen programmerad namnetikett.
  • Feedback: Gruppen för valknappar har ingen programmerad namnetikett och förklaringar för siffrorna har inte bifogats till gruppen programmeringsmässigt.

1.3.2 Meningsfull ordning

  • Välj bankkontor: Fel i användningen av aria-label-attribut.

1.4.3 Kontrast

  • De orangea prisuppgifternas kontrast mot bakgrunden är inte tillräcklig.

1.4.11 Kontrast som inte rör text

  • Vid identifiering eller betalning är kontrasten på bankens orangea markör inte tillräcklig mot den intilliggande vita färgen.

2.1.1 Tangentbord

  • Stängning av modaldialogen med Esc-tangenten orsakar ett fel.

2.4.2 Sidans titel

  • Sidan saknar programmerade namn.

2.4.3 Fokusordning

  • Välj bankens kontor: skärmläsaren läser innehåll som inte syns.
  • Till dropplistornas sökfält går det endast att komma med Tab-tangenten.
  • Fokuset förflyttas inte automatiskt till felsammanfattningen, utan det blir kvar i knappen för framskridande.
  • Fokuset förflyttas inte när sidan ändras, utan blir kvar i den använda tangenten.

2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter

  • I rubriken användarkonto har det använts ett attribut, som inte läses in.
  • Länkarna för språkval har inga aria-label-attribut.
  • Uppgifter om kundkännedom: Rubriken för uppgifterna för alla tillagda länder är “Följande land”.

2.5.3 Etikett i namn

  • Stängningskrysset för sökfältets tömningsknapp innehåller fel i attributen och textalternativen.

3.2.2 Vid inmatning

  • I uppgifterna om kundkännedom förflyttas fokuset alltid till felsammanfattningen när ett fel korrigeras.

4.1.2 Namn, roll, värde

  • Användaren av skärmläsare får ingen information från infoknapparna, att någonting kan öppnas där.
  • Uppgifter om kundkännedom: Ta bort-knapparna läses inte in när skärmläsaren rörs i bläddringsläge.

4.1.3 Statusmeddelanden

  • Felsammanfattningen läses alltid in på nytt av skärmläsaren, när texten i den ändras.
  • Uppgifter om kundkännedom: När användaren av skärmläsaren trycker på Lägg till land, får hen ingen återkoppling. Samma problem vid borttagning av land.

Formulär för att bli kund för en person som är inflyttad till Finland

Tillgänglighetsutlåtandet avfattades 20.6.2024

Tillgänglighetsstatus

Formuläret för att bli kund för en person som är inflyttad till Finland uppfyller delvis tillgänglighetskraven. De punkter där kraven inte uppfylls nämns nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Tjänsten har enstaka brister i tillgänglighet, som listas nedan. De största bristerna ligger i det programmeringsmässiga utförandet för informationen och relationen för en del innehåll samt i fokusordningen. Dessutom finns det brister i bl.a. synligheten för enskilda fokus och texternas färg, och på vissa platser i programkoden har felaktiga attribut använts. En del av bristerna finns i OP:s gemensamt använda komponenter för användargränssnitt, där tillgängligheten utvecklas separat. Tillgängligheten påverkas även av att tjänsten är en s.k. ensidesapplikation, vilket betyder att man inte nödvändigtvis uppmärksammar formulärets sidoändringar med assisterande teknologier.

Krav för WCAG 2.2 -anvisningen, som har brister

1.1.1 Innehåll som inte är text

  • Bilden på sidan Störning i tjänsten har inget textalternativ.

1.3.1 Information och relationer

  • Droppmenyerna har fel vid användning av attributen.
  • Alla grupper för valknappar har inte programmerade etiketter.
  • På sidan OP:s tjänster hänvisar alla checkrutors aria-describedby-attribut till beskrivningen av checkrutan Dagliga tjänster.
  • I förteckningen på Tack-sidan har man använt rubrikelement, även fast texten inte fungerar som rubrik för någon information.
  • Feedback: Gruppen för valknappar har ingen programmerad namnetikett och förklaringar för siffrorna har inte bifogats till gruppen programmeringsmässigt.

1.3.2 Meningsfull ordning

  • Välj bankkontor: Fel i användningen av aria-label-attribut.

1.3.5 Identifiera inmatningssyfte

  • Det har inte fastställts några krävda autocomplete-attribut för formulärfälten.

2.1.1 Tangentbord

  • Stängning av modaldialogen med Esc-tangenten orsakar ett fel.

2.2.1 Justerbar tidsgräns

  • Ingen varning ges för sessionens tidsbegränsning.

2.4.2 Sidans titel

  • Sidan saknar programmerade namn.

2.4.3 Fokusordning

  • Välj bankens kontor: skärmläsaren läser innehåll som inte syns.
  • Felsammanfattningen läses inte alltid in av skärmläsaren, när den redan finns på sidan och användaren försöker ta sig vidare. Fokuset förflyttas inte automatiskt till felsammanfattningen, utan det blir kvar i knappen för framskridande.
  • Uppgifter om kundkännedom: Fokuset förflyttas inte när sidan ändras, utan blir kvar i den använda tangenten.

2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter

  • Länkarna för språkval har inga aria-label-attribut.
  • Uppgifter om kundkännedom: Rubriken för uppgifterna för alla tillagda länder är “Följande land”.

3.2.2 Vid inmatning

  • I uppgifterna om kundkännedom förflyttas fokuset alltid till felsammanfattningen när ett fel korrigeras.

3.3.1 Identifiering av fel

  • I formulären markeras felen som korrigerade när man förflyttar sig från fältet, även om det specifika felet ännu inte har blivit korrigerat.

3.3.3 Förslag vid felhantering

  • I anvisningen för Captcha-bekräftelsen beskrivs det inte att små och stora bokstäver ska skrivas, så som de syns i rutan.

4.1.2 Namn, roll, värde

  • Användaren av skärmläsare får ingen information från infoknapparna, att någonting kan öppnas där.
  • Uppgifter om kundkännedom: Ta bort-knapparna läses inte in när skärmläsaren rörs i bläddringsläge.

4.1.3 Statusmeddelanden

  • Om du väljer “Under 6 mån” för uppehållstid i landet, visas mer information under fältet, vilket inte har anslutits till valet programmeringsmässigt.
  • Uppgifter om kundkännedom: När användaren av skärmläsaren trycker på Lägg till land, får hen ingen återkoppling. Samma problem vid borttagning av land.

Ägarkund och förmåner

Ägarkund och förmåner uppfyller kraven delvis. Tjänsterna uppfyller huvudsakligen tillgänglighetskraven, och man kan använda tjänsterna. Korrigeringar görs i takt med att tjänsterna förnyas. Utlåtandet uppdateras i takt med att åtgärderna blir färdiga.
De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Icke-tillgängligt innehåll (enligt WCAG-kriterierna)

Tillgänglighetsbristerna i de här tjänsterna består bland annat av att färgkontrasterna på tjänsterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven. Tjänsterna stöder inte ännu till alla delar användning av assisterande teknik, exempelvis skärmläsare, vid användningen av rutor för tilläggsuppgifter, och problem förekommer vid läsning av innehåll. Dessutom kan det förekomma tillgänglighetsbrister i till tjänsterna anknutna dokument.
Nedan finns en förteckning över de tillgänglighetskrav enligt anvisningen WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller. 

Icke tillgängligt innehåll och brister

Användningen av tangentbordet och visningen av tangentbordets fokus är problematisk på vissa platser. Länkarna på indexsidorna kan inte läsas med skärmläsaren eller användas via tangentbordet.
Kontrasterna mellan färgerna i tjänsten uppfyller inte tillgänglighetskraven och det förekommer fel i länkarnas typsnitt.

Bonusräknare, inloggad

1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)
Kontrasten mellan textlänken och den grå bakgrunden är mindre än 4,5:1
Kontrasten mellan den vita texten och den orange färgen i bonusräknaren är mindre än 4,5:1
1.4.11 Kontrast som inte rör text (Nivå AA)
Färgkontrasten mellan infoikonen och den vita bakgrunden är mindre än 3:1
1.4.13 Innehållet under markören eller i fokus (Nivå AA)
Inforutan kan inte stängas om inte markören flyttas bort från den

Bli ägarkund-sidorna

1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)
Kontrasten mellan den grå bakgrunden och den orange länken i ingångsvyn är mindre än 4,5:1
1.4.11 Kontrast som inte rör text (Nivå AA)
Färgkontrasten mellan infoikonen och den vita bakgrunden är mindre än 3:1
1.4.13 Innehållet under markören eller i fokus (Nivå AA)
Inforutan kan inte stängas om inte markören flyttas bort från den
2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter (Nivå AA)
Sidans rubriker och etiketter är brödtext
4.1.2 Namn, roll, värde (Nivå A)
Texten på knappen Anslut är inte synlig för skärmläsaren

Min profil

Arkiv

Tjänsten stöder ännu inte till alla delar användningen av assisterande teknik.
Om det inte är möjligt att använda Min profil, kan kunden sköta ärenden genom att kontakta kundtjänsten eller kontoret. 

Bristerna listas mer detaljerat nedan:

WCAG 1.4.3, 1.4.11: Kontraster: Brister i kontrastförhållandena mellan komponenter i användargränssnitt och grafiska element
WCAG 1.3.1, 2.4.3: Uppgift om att innehållet ändrats: Min profil har genomförts som en ensidesapplikation, där innehållet på sidan ändras utan att sidan laddas upp, vilket innebär att användaren inte får veta att innehållet på sidan har ändrats. Vissa innehåll laddas dynamiskt t.ex. efter att ett dragspel öppnats, men användaren informeras inte om detta, och information om hur funktionen avancerar ges inte. Efter sidbyte blir tangentbordsmarkören kvar på plats eller byter plats slumpmässigt.
WCAG 2.4.7.: Markören gömd: Markören för tangentbordet (focus indicator) syns inte i elementen nederst på ingångssidan, inte heller i en del av länkarna. 
WCAG 2.4.3, 1.3.2: Flytta markör: När tilläggsbekräftelse efterfrågas för borttagning av telefonnummer, flyttas markören till inmatningsfältet för nyckeltal. Därför kan innehållet före fältet bli omärkt.
WCAG 3.2.1, 1.3.2: Flytta markör till innehåll: När dragspelet öppnas och det finns fokuserbara element i den, flyttas fokus automatiskt till det första elementet. När dragspelet stängs, flyttas fokus slumpmässigt till en annan plats.
WCAG 2.4.3: Fokus i dolt innehåll: när det i dragspelet finns fokuserbara element, avancerar fokus till innehållet trots att dragspelet inte är öppet. Detsamma gäller även dolt innehåll, t.ex. avsnittet för laddning av uppgifter i avsnittet Mina ärenden och tilläggsuppgifterna i avsnittet Samtycken.
WCAG 2.1.1, 4.1.2: Användning av tangentbordet: Dragspelen i avsnittet Ta en titt på dina uppgifter i avsnittet Mina ärenden kan inte användas med tangentbordet. Deras roll och status har inte angetts.
WCAG 2.4.4: Namngivning av länkar: på förstasidan i Min profil finns länken Redigera, men av texten framgår inte vad som redigeras. Visuellt är länken placerad under uppgifterna, men dess betydelse förblir oklar för dem som använder skärmläsare. Samma gäller avsnittet ”Meddelande om en inkommen e-faktura” i avsnittet Kommunikation.
WCAG 1.1.1, 4.1.2: Etiketter saknas i bland annat följande: rullgardinsmeny för landskod vid redigering av telefonnummer i Mina uppgifter, textfält i kontaktuppgifterna för e-faktura i avsnittet Kommunikation, textfälten Annat telefonnummer och annan e-postadress i avsnittet Samtycken, i Personuppgiftsbegäran textfältet i Precisering av begäran, rullgardinsmenyer för kontakttid och textfält för telefonnummer, kategori- och tidsperiodval (två månadsmenyer) i Mitt arkiv.
WCAG 1.3.1: Gruppering av elementen: Kryssrutornas relationer har angetts visuellt, men de framgår inte av programstrukturen, till exempel Marknadsföringstillstånd och tillstånd för informationsförmedling, Begränsningar i mottagningen av e-fakturor, avsnittet Kommunikation.
WCAG 1.3.2: Meddelanden om fel och genomförda åtgärder: På olika sidor meddelas fel och genomförda åtgärder på olika sätt, och i vissa fall blir användaren kvar på samma sida och i andra fall dirigeras användaren tillbaka till föregående sida eller förstasidan på Min profil. I de flesta situationerna ges ett felmeddelande som läses upp högt. Inga meddelanden ges om fel i formuläret Uppgifter om kundkännedom efter att användaren klickat på Spara-knappen.
WCAG 1.3.2: Läsordning: I avsnittet Konton och kort på sidan Mina uppgifter finns egenskapen Visa tilläggsinformation. När användaren klickar på Visa tilläggsinformation-knappen, visas tilläggsinformationen före knappen. Fokus blir kvar på själva knappen, och därför märker användaren inte nödvändigtvis den information som visas. 
WCAG 1.1.1, 1.3.2: Förflyttning till Min profil i mobilvy: Länken Inställningar i det övre navigeringsfältet har inget innehåll, eftersom ikonen saknar textmotsvarighet. Länkens text anges enbart med title-attribut, men det läses inte upp i alla situationer. Dessutom är ”Inställningar” inte särskilt beskrivande som text för att användaren ska kunna söka sin profil under den (användbarhet). När menyn öppnas, visas den i början av sidan, och användaren märker inte den nödvändigtvis, om användaren fortsätter bläddra vidare från menylänken.
WCAG 2.4.2: Markering av obligatoriska fält: På formulären anges inte vilka fält som är obligatoriska. Till exempel telefonnummerfälten i formuläret Marknadsföringstillstånd, fälten i formuläret Personuppgiftsbegäran
Formuläret Uppgifter om kundkännedom:
WCAG 1.3.1: Gruppering av elementen: Grupperingen av formulärelementen framgår inte av programstrukturen. Kryssrutor och valtangenter har inte grupperats med den fråga som gäller dem. Instruktionstexten gällande alternativet har inte anslutits till alternativet.
WCAG 1.3.1, 2.4.6: Formulärstruktur: rubriker och länkar: Med formuläret kan användaren anmäla kundrelationer hos en eller flera utländska banker. Denna struktur framgår inte av formulärets struktur (programstruktur eller text).
WCAG 1.4.4: Ta bort-länk: I början av respektive formuläravsnitt gällande varje utländsk bank finns en länk för att ta bort banken från formuläret. Detta framgår inte av länkens text eller länkens plats (”Bekräfta borttagningen genom att klicka på papperskorgen”).
WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.3: Funktionen Lägg till nytt land: När användaren klickar på länken ”Lägg till nytt land”, visas ett nytt avsnitt ovanför länken, men markören blir kvar i länken. Användaren märker inte nödvändigtvis att formuläret har ändrats.

Favoritfunktionen

WCAG 2.4.2 Tangentbordsfokus
WCAG 1.3.3 Sensoriska kännetecken
WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
WCAG 1.4.3 Kontraster
WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text 

Prislista

Prislistan är en så kallad ensidesapplikation. På sidan kan man inte se att sidan byts utan ändringar i programmet.  Vid sidbyte blir fokus på en odefinierad punkt på sidan.  (WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning, 2.4.2 Mellanrubriker och 2.4.3 Fokusordning)
Sökfältet och -knappen är inte på sina egna platser i tabuleringsordningen.  Sökknappen kommer före sökfältet i läsordningen.  Sökfältet har inte heller någon tydlig etikett. (WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning, 2.4.3 Fokusordning, 3.3.2 Etiketter eller instruktioner, 4.1.3 Meddelanden om status)

Med en skärmläsare får man inget meddelande om att sökning i prislistan färdigställts eller misslyckats utan att flytta på fokus.  Meddelandet om att sökningen misslyckats berättar inte hur man kan rätta till situationen. (WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning, 2.4.3 Fokusordning, 3.3.2 Etiketter eller instruktioner, 4.1.3 Meddelanden om status)  

Dödsbos ärenden

Den elektroniska tjänsten för dödsbon uppfyller tillgänglighetskraven. 
Ett dödsbos dokument kan också lämnas in till närmaste kontor, eller via ett meddelande i OP:s digitala tjänster om du har ett avtal om OP:s koder och digitala tjänster.  


 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000