Tillgänglighetsutlåtande för tjänsterna Tjänsterapportering och Avtalshantering

Detta utlåtande gäller tillgängligheten av tjänsterna Tjänsterapportering och Avtalshantering för en viss användargrupp av företagskunder på op.fi. Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures) och läsprogrammet VoiceOver.

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande är avfattat 30.11.2020 och uppdaterades senast 14.12.2023. 

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsterna Tjänsterapportering och Avtalshantering uppfyller inte kraven. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängliga

Tillgänglighetsbrister omfattar bland annat att etiketter saknas från praktiskt taget alla blankettfält, varmed användare av skärmläsare inte får veta vilket fält som det är fråga om vid varje enskild tidpunkt. Användare av skärmläsare får inte något felmeddelande utan att flytta på fokuseringen. Fältspecifika felmeddelanden har inte heller anslutits programmässigt till fälten. Respons om att funktioner har genomförts ges inte med skärmläsare. Tangentbordsfokus är inte synligt i alla element, varmed användare av tangentbord inte vet vilket element fokuset ligger på. I vissa fall avviker tabulatorordningen från länkordningen på sidan. Kalenderelementen är inte heller i tabulatorordningen. Layouten av vissa sidor har gjorts med tabeller, vilket orsakar extra läsning för skärmläsare och responsiviteten har inte beaktats i tabellerna. Sidornas rubrikuppgifter förblir desamma under de olika skeden av processerna, varmed användare av skärmläsare inte får tydlig respons om vad som sker. Brister har konstaterats i kontrastförhållandena mellan texten och bakgrunden i applikationen. 

Bristerna listas mer detaljerat nedan.

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning

WCAG 1.3.3 Sensoriska kännetecken

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)

WCAG 1.4.10 Responsivitet

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text

WCAG 2.4.2 Sidans titel

WCAG 2.4.3 Fokusordning

WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter

WCAG 2.4.7 Synligt fokus

WCAG 3.3.1 Identifiering av fel

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

WCAG 4.1.1 Parsing

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000