Tillgänglighetsutlåtande

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller försäkrings- och skadetjänster för företagskunder i op.fi. Tillgängligheten på Pohjola Försäkring Ab:s webbplats har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar projektbaserat för Pohjola Försäkring och dessutom har man gjort en självbedömning av webbplatsens tillgänglighet.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system: 

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. 

Detta tillgänglighetsutlåtande upprättades 1.1.2021 och uppdaterades senast 13.6.2024.

Tillgänglighetsstatus

Den här webbplatsen uppfyller kraven delvis.

De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan. 

Icke-tillgängligt innehåll

Företagskundernas försäkrings- och skadetjänster har till stor del förnyats och gjorts tillgängliga. De punkter där kraven inte uppfylls nämns nedan.

Bilagor i tjänsten såsom försäkringsvillkor (pdf), produktbeskrivningar (pdf), blanketter, försäkringsintyg (pdf) och andra filer görs tillgängliga. På grund av den stora mängden handlingar och blanketter kan det i en del av handlingarna förekomma nedannämnda brister. I de handlingar som publicerats före 23.9.2018 gör vi förbättringar av tillgängligheten i takt med att handlingarna uppdateras. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och andra försäkringshandlingar som är försedda med försäkrings- och skadespecifikationer och som är baserade på den gamla tekniken, är inte tillgängliga. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och övriga försäkringshandlingar kan sändas till kunden även per post. 

Tjänsten statistik över olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar uppfyller inte tillgänglighetskraven helt, men motsvarande statistik finns i en Excel-tabell i tjänsten.

Ersättningsansökan för hälsoskyddsförsäkring för företag är baserad på den gamla tekniken, och är därför inte tillgänglig.

Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller.

Brister i tjänster för försäkringsärenden

Mina ärenden

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Utkast:

  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Löneanmälan för specialgrupper och en del av sidorna med försäkringsuppgifter

  • WCAG 1.4.10 Responsivitet
  • WCAG 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
  • WCAG 1.4.4 Ändring av textstorlek
  • WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
  • WCAG 2.5.2 Återtagande av val som gjorts med pekdon
  • WCAG 2.5.3 Etikett i namn
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
  • WCAG 3.3.4 Förebyggande av fel (juridiskt, ekonomiskt, data)
  • WCAG 4.1.1 Parsing
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
  • WCAG 1.4.3 Kontrast
  • WCAG 1.4.11 Kontraster i innehåll i textformat

Försäkringsspecifikation för hälsoskydd och ändring i försäkrade

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.4.3 Kontrast
  • WCAG 1.4.10 Responsivitet
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.2 Sidans titel
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
  • WCAG 2.4.7 Synligt fokus
  • WCAG 3.1.2 Språk för del av sida
  • WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
  • WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Arbetstagarens försäkringskort

  • WCAG 2.5.3 Etikett i namn
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Tjänsten för försäkringsintyg

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 2.5.3 Etikett i namn
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Brister i tjänster för försäkringsärenden

Skadeförteckning

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning

Skadeanmälningar

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 3.2.2 Syöte
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

Brister i försäkrings- och skadehandlingar, utskrifter och blanketter

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.12 Utjämning av text

Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på

I de försäkringstjänsterna för företagskunder finns inte sådant innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på. 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000