Tillgänglighetsutlåtande för kundtjänsten

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten till tjänster i anslutning till kundtjänsten. Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, det vill säga webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Kundtjänstens tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis i april 2024 och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Bedömningen har gjorts huvudsakligen med Windows och webbläsaren Chrome. Testningen av skärmläsaren har gjorts med skärmläsarprogrammet NVDA och vissa detaljer har kontrollerats med andra medel.

Bestämmelser om tillgänglighetskrav finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Tillgänglighetsutlåtandet upprättades 10.6.2024 och det uppdaterades senast 10.6.2024.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Kundtjänstens tjänster uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven specificeras nedan enligt kommunikationsmedel.

Innehåll som inte är tillgängligt

I kundtjänstens tjänster finns allmänt i någon mån brister i tillgängligheten, som utgör avvikelser från kriterierna på nivån A eller AA för WCAG 2.2-standarden (Web Content Accessibility Guidelines), bästa praxis för tillgänglighet och i vissa fall kraven på användbarhet. Fynden varierar till klassificeringen från ytterst viktiga till ringa. Det förekommer brister till exempel i färgkontrasterna och i textmotsvarigheterna till de grafiska elementen. Tjänsterna stöder inte till alla delar assisterande teknik, såsom skärmläsare, och det finns problem med användningen av tangentbordet. 

Frågor och svar

Till början-tangenterna flyttar inte fokus, utan rullar bara sidan till övre kanten. (WCAG 1.3.1 Information och relationer, 1.3.2 Meningsfull ordning, 2.4.3 Fokusordning och 4.1.2 Namn, roll, värde.) En annan brist på tillgänglighet är att ankarlänkarna saknar en rubrik som berättar att länkarna finns inne på sidan.​ Sidan hoppar ner från länkarna och rullar inte, vilket gör det svårare att uppfatta att man hela tiden hålls på samma sida. (WCAG 2.4.4, 2.4.6, användbarhet.)

Meddelanden

Meddelandetjänsten är fördelad på privat- och företagskundernas egna tjänster, eftersom det finns separata applikationer för de här kundgrupperna. Brister i tillgängligheten specificeras för respektive applikation.

Meddelandetjänsten för privatkunder

Meddelandetjänsten för privatkunder uppfyller tillgänglighets- och användbarhetskraven till största delen. Brister som upptäcktes vid en expertbedömning har korrigerats i maj 2024, och det finns några brister i tillgängligheten som inte har korrigerats. Bristerna och de tillgänglighetskrav enligt WCAG 2.2-anvisningarna som svarar mot dem räknas upp nedan:

  • De olika sidorna i applikationen har inte getts egna rubriker, eftersom det är fråga om en webbapplikation för en sida (WCAG 2.4.2)
  • I knappen Lägg till som favorit finns bristfällig textmotsvarighet, status anges endast med färg och kompletteringsfärgen i tangentbordsfokus har låg kontrastskillnad (WCAG 1.3.3, 1.4.1, allmän tillgänglighet)
  • Länkarna i meddelanden som leder in i tjänsten op.fi öppnas i en ny flik. Länkarna har inte angivits programmässigt och visuellt med en ikon, så att användaren vet att länken öppnas i en ny flik. (WCAG 3.2.4, allmän tillgänglighet)

Meddelandetjänsten för företagskunder

En motsvarande expertbedömning av tillgängligheten har gjorts i fråga om meddelandetjänsten för företagskunder. Utgående från bedömningen finns i applikationen en måttlig mängd brister i tillgängligheten bland annat i rubriker, strukturer och etiketter, vilket försvårar användningen av skärmläsare. Färgkontrasten uppfyller inte alltid tillgänglighetskraven, och alla grafiska element har inte textmotsvarigheter. Det finns också problem med användningen av tangentbordet.

Brister i tillgängligheten har identifierats:

  • i etiketter (WCAG 3.3.2)
  • i textmotsvarigheter (WCAG 1.1.1)
  • i respons om skärmläsaren (WCAG 1.3.2, 2.4.3, 4.1.3)
  • i läs- och tabuleringsordningar (WCAG 1.3.2, 2.1.1, 2.4.3, 4.1.2)
  • i tangentbordsfokus (WCAG 2.4.7)
  • i informationstexter (WCAG 1.1.1, 1.3.2, 2.1.1)
  • i felmeddelanden (allmänt krav)
  • i title-attributen på sidorna (WCAG 2.4.2)
  • i kontrasterna i texten (WCAG 1.4.3, 1.4.11)
  • i rubriker (WCAG 1.3.1)
  • i inaktiverade knappar (WCAG 3.3.1)
  • i länkar till filer (WCAG 1.3.1, WCAG 2.4.3)
  • i menyer för bilagor (WCAG 1.4.13, 4.1.2)
  • i flikar (WCAG 4.1.2)
  • i fönstrets roll (WCAG 1.3.1)
  • i responsiviteten (WCAG 1.4.4, 1.4.10).

Tjänsten utvecklas fortlöpande för att motsvara tillgänglighetskraven.

Chatt

Chatten uppfyller kraven på tillgänglighet till största delen. Det finns fortfarande några brister i tillgängligheten i tjänsten, men de hindrar inte att tjänsten används med hjälpmedel, exempelvis skärmläsare. Brister i tillgängligheten finns i synnerhet i hanteringen av fokus och i responsen på skärmläsaren.

Nedan finns en förteckning över de tillgänglighetskrav enligt WCAG som chatten ännu inte uppfyller:

  • Textmotsvarigheter (WCAG 4.1.2 )
  • Fokus (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 2.4.4, 2.2, 2.4.11, 4.1.3)
  • Respons om skärmläsaren (WCAG 4.1.3, 1.3.2)
  • Kontrast (WCAG 1.4.11)
  • Respons om skärmläsaren (WCAG 4.1.3)
  • Navigering (WCAG 2.4.4)
  • Rubriker (WCAG 1.3.1)
  • Responsivitet (WCAG 1.4.10)

Tjänsten utvecklas fortlöpande för att motsvara tillgänglighetskraven.

Nätmöte

Nätmötet uppfyller tillgänglighetskraven till största delen. Det finns fortfarande några små brister i tillgängligheten i tjänsten, men de hindrar inte att tjänsten används med hjälpmedel, exempelvis skärmläsare. Det finns brister i tillgängligheten särskilt i rullgardinsmenyernas funktion, i modalen Inställningar och i hanteringen av fokus.

Nedan finns en förteckning över de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som nätmötet ännu inte uppfyller:

  • Rubriker (WCAG 1.3.1)
  • Navigering (WCAG 2.4.1)
  • Respons om skärmläsaren (WCAG 4.1.2, 4.1.3)
  • Textmotsvarigheter (WCAG 1.1.1, 1.3.1 )
  • Användning av tangentbord (2.1.1, 4.1.2)
  • Etiketter (WCAG 2.4.6)
  • Fokus (WCAG 2.4.3, 2.4.11)

Tjänsten utvecklas fortlöpande för att motsvara tillgänglighetskraven.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000