Välkommen till mötet

För mötet behöver du

Kontrollera genom det bekräftelsemeddelande som du fått tidpunkten för det bokade mötet och var mötet hålls: på OPs kontor, per telefon eller via nätet.

Läs sedan våra anvisningar så att mötet framskrider så smidigt som möjligt.

Syftet med den avtalade förhandlingen är att inleda förberedelserna för bouppteckningen. Den egentliga bouppteckningen ordnas vid en tidpunkt som fastställs senare. Ett eventuellt arvskifte ska alltid förrättas separat.

På bouppteckningen antecknar man delägarna i dödsboet samt gör upp en förteckning över tillgångar och skulder som arvlåtaren och en eventuell änka/änkling hade vid dödsögonblicket. Bouppteckningsinstrumentet fungerar som skattedeklaration för arvsbeskattningen.

Ta med de dokument och uppgifter till förhandlingen som vanligen krävs för att säkerställa att förhandlingen löper smidigt. I samband med tidsbokningen har du även kunnat avtala om inlämning av dokumenten i förväg till en expert, till exempel via ett nätmeddelande. Typiska dokument och uppgifter som behövs är:

  • testamente
  • äktenskapsförord
  • eventuellt redan beställda ämbetsbevis
  • om arvlåtaren är änka/änkling, först bouppteckningsinstrumentet efter den avlidna maken samt ett eventuellt avvittrings- och arvskiftesavtal inklusive bilagor
  • uppgift om ett avvittringsavtal gällande arvlåtarens eventuella tidigare äktenskap som upphört genom äktenskapsskillnad
  • arvlåtarens och änkans/änklingens sista förhandsifyllda skattedeklarationer  
  • beslut om fastighetsbeskattningen
  • disponentintyg över bostadsaktie
  • registerutdrag för fordon
  • vapenlicenser
  • om en andel i ett oskiftat dödsbo ingår i arvlåtarens eller änkans/änklingens ägo, uppgifter om dödsboets tillgångar (t.ex. bouppteckningsinstrument)
  • gåvobrev över givna eller mottagna gåvor
  • arvlåtarens och dödsboets fakturor som betalts efter döden (t.ex. begravningsfakturor).

För upprättande av dokumentet debiteras ett arvode enligt gällande tariff. Om förhandlingen utmynnar i att det inte är nödvändigt eller aktuellt att göra upp dokumenten, fakturerar vi för den arbetstid som användes för mötet enligt gällande timdebitering.

 

Beakta följande före mötet

Förbered dig inför mötet genom att kontrollera och vid behov komplettera dina kunduppgifter i OP:s nättjänsten för företag. På så vis går ditt möte snabbare.

I bekräftelsemeddelandet ser du hur du kommer att träffa vår expert

Ta fram de uppgifter eller handlingar som behövs på mötet och gäller det ärende du vill diskutera. Vår expert ringer dig när mötet börjar. Om du använder OP-mobilen, kan du kontrollera att ett samtal till dig verkligen kommer från andelsbanken.

Du kan delta i nätmöten antingen i tjänsten op.fi eller med hjälp av OP:s mobilapplikation..

Deltagande i op.fi

  1. Öppna op.fi i din webbläsare och logga in med dina OP-koder.
  2. Gå till sidan Kundtjänst och välj Nätmöte.
  3. Följ mötessidans anvisningar och håll sidan öppen i bakgrunden när du ansluter dig till nätmötet.

 

Deltagande med OP:s mobilapplikation

  1. Försäkra dig om att du har applikationen Teams på din enhet. Om du ännu inte har börjat använda applikationen, ska du i god tid före ditt möte ladda ner den till din enhet via din applikationsbutik.
  2. Logga in i OP:s mobilapplikation med dina OP-koder.
  3. När du har loggat in, öppna menyn Annat och välj Kundtjänst.
  4. Välj Nätmöten i kundtjänstens undermeny. När ditt nätmöte håller på att börja ska du välja Anslut dig till mötet.
  5. Följ anvisningarna på mötesvyn och håll sidan öppen i bakgrunden när du ansluter dig till nätmötet.

När du kommer till kontoret ska du ha med dig ett giltigt identitetsbevis utfärdat av en myndighet i Finland.

  • Ett identitetskort, pass eller diplomatpass utfärdat efter 1.3.1999. 
  • Ett körkort som utfärdats till en finländsk medborgare efter 1.10.1990 godkänns som identitetsbevis i andra ärenden än vid ingående av OP:s nättjänstavtal och öppnande av nättjänstkoder.

 

Ändra eller annullera din tidsbokning

Du ändra eller annullera din tidsbokning på sidan Dina möten. I OP-mobilen ser du din tidsbokning via fliken Annat och Kundtjänst.

Vid behov kan du också kontakta vår kundtjänst.

Om du inte var inloggad då du bokade tiden, behöver du bokningskoden som finns i det bekräftelsemeddelande som du fått. Observera att du inte kan annullera mötet med ett textmeddelande.

Gå till tjänsten op.fi:

https://www.op.fi/ingangssidan