Du som använder OP:s mobilapp kan nu identifiera dig i kundtjänsten under ett pågående telefonsamtal och på det sättet kontrollera att det faktiskt är en expert från andelsbanken, Pohjola Försäkring eller OP-Livförsäkring du talar med. När du identifierar dig ser du samtalstidpunkten och uppgifter om den andra parten i OP-mobilen eller OP-företagsmobilen. Samtidigt får vi också bekräftat att vi pratar med rätt kund.
Du kan kontrollera samtal i OP:s mobilapp då du använder OP:s koder. Samtal kan alltså inte kontrolleras med webbläsare på datorer.
Du kan ladda ner OP-mobilen eller OP-företagsmobilen i din telefon eller surfplatta via App Store eller Google Play. Se till att du har den senaste versionen av appen.
Så här kontrollerar du samtal och identifierar dig i kundtjänsten
När du talar med oss i telefon kan OP:s expert under samtalet föreslå identifiering och samtalskontroll – eller så kan du själv be om det. Efter det kan du identifiera dig i kundtjänsten så här:
- Håll igång samtalet och gå till OP-mobilen eller OP-företagsmobilen. Logga inte in.
- Utan att logga in i appen väljer du Anvisningar och inställningar – Kundtjänst – Identifiera dig i kundtjänsten. Om du är inloggad i OP-mobilen, väljer du Kundrelation – Kundtjänst – Identifiera dig i kundtjänsten.
- Nu ser du vart du har ringt eller vem det är som ringer och varifrån.
- Om uppgifterna stämmer överens med det pågående samtalet, bekräftar du identifieringen i kundtjänsten.
- Gå tillbaka till det pågående samtalet.
Tips för säker användning av tjänster
När vi ringer dig, gäller samtalet vanligen ett meddelande som du har skickat eller något annat ärende som är aktuellt för dig.
Var alltid misstänksam om någon under ett samtal ber dig uppge dina koder eller lösenord, eller till exempel numret på ett kort. Banker och myndigheter ber aldrig om sådana uppgifter. Under pågående samtal skickar vi inte heller meddelanden som ber dig bekräfta en betalning eller inloggning i tjänsten op.fi. Bekräfta bara transaktioner som du själv har initierat.
Om du misstänker att det är en bedragare du talar med, ska du avbryta samtalet och ringa vår kundtjänst 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Du når oss också med ett meddelande i OP:s digitala tjänster, via chatten och på OP:s kontor.