Inloggning i tjänsten op.fi
Anmälning av numret för tilläggsbekräftelse
Funktionen för anmälning av numret för tilläggsbekräftelse eller felanmälningarna uppfyller inte helt kriterierna för tillgänglighet. Felanmälningarna i tjänsten riktas direkt till den första länken. Dessutom förekommer i tjänsten brister i textfältens etiketter och anvisningarna för blanketten är inte tillräckliga.
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
- WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
- WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
- WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
Val av kundprofil
Sökfunktionen i kundprofilen för företag informerar inte användaren om förändringar i sökresultatslistningen via skärmläsare. Inställningen av standardkundprofil är inte tillgänglig med 400 % förstoring med smal sidbredd. Vid användning av skärmläsare har användaren inte möjlighet att gå direkt till innehållet med en separat länk. Alla användargränssnittskomponenters namn och roller kan inte utredas automatiskt
• WCAG 3.2.2 Inmatning (Nivå A)
• WCAG 1.4.10 Responsivitet (Nivå AA)
• WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll (Nivå A)
• WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde (Nivå A)
Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på
Vid identifiering och inloggning kan man som del av koden använda mobilnyckel eller ett skiftande tal på en nyckeltalslista. Mobilnyckeln är en del av Andelsbankens mobilapplikationer, och tillgänglighetsanmärkningar gällande den finns i tillgänglighetsutlåtandena för mobilapplikationerna.
Favoritfunktionen
- WCAG 2.4.2 Tangentbordsfokus
- WCAG 1.3.3 Sensoriska kännetecken
- WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
- WCAG 1.4.3 Kontraster
- WCAG 1.4.11 Kontraster som inte rör text
Kommunikationsmedel
Tjänsterna Chatt och Nätmöte uppfyller kraven i huvudsak. I tillgängligheten för meddelandetjänsten finns brister som i avsevärd grad gör det svårt att använda hjälpmedel, såsom skärmläsare och tangentbord. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Meddelanden
I meddelandetjänsten finns tillgänglighetsbrister bland annat i rubriker, strukturer och etiketter, vilket försvårar användningen av skärmläsare. Färgkontrasten uppfyller inte alltid tillgänglighetskraven, och alla grafiska element har inte textmotsvarigheter. Det finns också problem med användningen av tangentbordet.
Tjänsten förnyas under de kommande åren, och därför görs inga tillgänglighetsändringar i den nuvarande tjänsten.
Nedan listas brister i tillgänglighet i applikationerna och de motsvarande kraven på tillgänglighet i riktlinjerna WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) som meddelandetjänsten ännu inte uppfyller.
Tillgänglighetsbrister finns bland annat i etiketterna (WCAG 3.3.2), textmotsvarigheterna (WCAG 1.1.1), responsen på skärmläsaren (WCAG 1.3.2, 2.4.3, 4.1.3), läs- och tabuleringsordningen (WCAG 1.3.2, 2.1.1, 2.4.3, 4.1.2), tangentbordsfokus (WCAG 2.4.7), infotexterna (WCAG 1.1.1, 1.3.2, 2.1.1), felmeddelandena (allmänt krav), sidornas title-attribut (WCAG 2.4.2), kontrasterna i texten (WCAG 1.4.3, 1.4.11), rubriker (WCAG 1.3.1), inaktiverade knappar (WCAG 3.3.1), fillänkar (WCAG 1.3.1, WCAG 2.4.3), bilagemenyn (WCAG 1.4.13, 4.1.2), flikarna (WCAG 4.1.2), fönstrets roll (WCAG 1.3.1) och responsiviteten (WCAG 1.4.4, 1.4.10).
Chatt
Chatten uppfyller kraven på tillgänglighet till största delen. Det finns fortfarande några tillgänglighetsbrister i tjänsten, men de hindrar inte att tjänsten används med hjälpmedel, exempelvis skärmläsare. Tillgängligheten med mobilapparat har inte ännu testats separat.
Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som chatten ännu inte uppfyller.
- Uppgifter om avsändaren av ett meddelande läses inte med skärmläsaren (WCAG 1.3.1).
- Knappen för att kalla på kundrådgivaren är inte tillgänglig med tangentbordet (WCAG 2.1.1).
- I fokusordningen finns identifierade brister (WCAG 2.4.3).
- Alla chattbotens och kundrådgivarens meddelanden finns med i fokusordningen.
- Vid navigering till en annan sida medan chatten är öppen flyttas fokus när den nya sidan har laddats automatiskt till chattens meddelandefält.
- Övrigt innehåll i fönstret finns med i fokusordningen när chatten stängs.
- Uppgifter om länkar som öppnas utanför tjänsten ges inte till skärmläsaren (WCAG 2.4.4).
- Det är svårt att lägga märke till var fokus finns på tangentbordet för den förminskade chatt-bubblan (WCAG 2.4.7).
- Till chatten finns en hopplänk endast på ingångssidan till op.fi för inloggade kunder.
Tjänsten utvecklas fortlöpande för att motsvara tillgänglighetskraven.
Nätmöte
Nätmötet uppfyller kraven på tillgänglighet. Det finns fortfarande några små tillgänglighetsbrister i tjänsten, men de hindrar inte att tjänsten används med hjälpmedel, exempelvis skärmläsare.
Att beakta i fråga om tillgängligheten för nätmöten:
- Någon separat skipplänk ”Gå direkt till innehåll” har inte lagts till, eftersom det inte finns någon separat navigation i nätmötet, utan enbart innehåll. Till exempel op.fi:s navigation syns inte under ett nätmöte.
- För ljudinnehållet i nätmöten erbjuds ingen textning.
- För delat videoinnehåll vid nätmöten erbjuds ingen ljudbeskrivning.
- Med Apple-enheter, webbläsaren Safari och läsprogrammet VoiceOver finns det extra tecken i rubrikerna.