Detta tillgänglighetsutlåtande gäller försäkrings- och skadetjänster för företagskunder i op.fi. Tillgängligheten på Pohjola Försäkring Ab:s webbplats har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar projektbaserat för Pohjola Försäkring och dessutom har man gjort en självbedömning av webbplatsens tillgänglighet.
Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:
- Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
- Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Detta tillgänglighetsutlåtande upprättades 1.1.2021 och uppdaterades senast 13.6.2024.
Tillgänglighetsstatus
Den här webbplatsen uppfyller kraven delvis.
De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Icke-tillgängligt innehåll
Företagskundernas försäkrings- och skadetjänster har till stor del förnyats och gjorts tillgängliga. De punkter där kraven inte uppfylls nämns nedan.
Bilagor i tjänsten såsom försäkringsvillkor (pdf), produktbeskrivningar (pdf), blanketter, försäkringsintyg (pdf) och andra filer görs tillgängliga. På grund av den stora mängden handlingar och blanketter kan det i en del av handlingarna förekomma nedannämnda brister. I de handlingar som publicerats före 23.9.2018 gör vi förbättringar av tillgängligheten i takt med att handlingarna uppdateras. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och andra försäkringshandlingar som är försedda med försäkrings- och skadespecifikationer och som är baserade på den gamla tekniken, är inte tillgängliga. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och övriga försäkringshandlingar kan sändas till kunden även per post.
Tjänsten statistik över olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar uppfyller inte tillgänglighetskraven helt, men motsvarande statistik finns i en Excel-tabell i tjänsten.
Ersättningsansökan för hälsoskyddsförsäkring för företag är baserad på den gamla tekniken, och är därför inte tillgänglig.
Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller.
Brister i tjänster för försäkringsärenden
Mina ärenden
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Utkast:
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
Löneanmälan för specialgrupper och en del av sidorna med försäkringsuppgifter
- WCAG 1.4.10 Responsivitet
- WCAG 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
- WCAG 1.4.4 Ändring av textstorlek
- WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
- WCAG 2.5.2 Återtagande av val som gjorts med pekdon
- WCAG 2.5.3 Etikett i namn
- WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
- WCAG 3.3.4 Förebyggande av fel (juridiskt, ekonomiskt, data)
- WCAG 4.1.1 Parsing
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
- WCAG 1.4.3 Kontrast
- WCAG 1.4.11 Kontraster i innehåll i textformat
Försäkringsspecifikation för hälsoskydd och ändring i försäkrade
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.4.3 Kontrast
- WCAG 1.4.10 Responsivitet
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.4.2 Sidans titel
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
- WCAG 2.4.7 Synligt fokus
- WCAG 3.1.2 Språk för del av sida
- WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering
- WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
- WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
- WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Arbetstagarens försäkringskort
- WCAG 2.5.3 Etikett i namn
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
Tjänsten för försäkringsintyg
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 2.5.3 Etikett i namn
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Brister i tjänster för försäkringsärenden
Skadeförteckning
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
Skadeanmälningar
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 3.2.2 Syöte
- WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
Brister i försäkrings- och skadehandlingar, utskrifter och blanketter
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.12 Utjämning av text
Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på
I de försäkringstjänsterna för företagskunder finns inte sådant innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på.