Sköt ärendena tryggt



Vanliga frågor

Phishing – Blev du lurad? Gör så här

Om du får ett tvivelaktigt e-postmeddelande som ser ut som att det är avsänt i OP:s namn, sänd det till oss. Klicka inte på länkarna i meddelandet. Ta bort meddelandet så fort du har sänt det till oss.

Om du i OP:s nättjänst får ett meddelande som avviker från det normala eller ett fönster som verkar tvivelaktigt, sänd oss en skärmdump av sidan och sidans källkod per e-post.

I e-postmeddelandet ska du också meddela ditt namn, din kontaktinformation och namnet på din bank (t.ex. OP Mallby). Sänd meddelandet till adressen tietoturvailmoitukset(at)op.fi. Vi svarar inte direkt på meddelanden som sänds till den här e-postadressen, utan du får ett automatiskt svar. Anmäl det som hänt också till OP:s kundtjänst eller din bank. 

Om du misstänker att dina koder hamnat i fel händer, ska du omedelbart spärra koderna genom att ringa OP:s kundtjänst. Utanför kundtjänstens öppettider ska du ringa OP Spärrtjänsten (24 h). Om du lämnar spärrningsbegäran genom att ringa OP Spärrtjänsten ska du också anmäl händelsen till kundtjänsten när den öppnat.

Kontakta kundtjänsten eller OP Spärrjäntsten