Om du fortfarande är av avvikande åsikt om beslutet efter att du har talat med handläggaren, kontakta då kundombudsmannen.
Kundombudsmännen handlägger begäran om rättelse i anslutning till försäkringsavtalsärenden och ersättningsbeslut gällande frivilliga försäkringar och är då opartisk i förhållande till tidigare handläggare.
Kundombudsmannen kan inte handlägga begäran om rättelse av ersättningsbeslut gällande lagstadgade försäkringar, till exempel trafikförsäkringen eller den lagstadgade olycksfallsförsäkringen. Sådana begäran om rättelse behandlas i andra besvärsorgan. I ärenden som gäller försäkrande kan kundombudsmannen handlägga ärenden i anslutning till alla försäkringar, också ärenden som gäller lagstadgade försäkringar.
Snabb och opartisk undersökning
Kundombudsmännen undersöker på kundens begäran, om ett ersättningsbeslut följer lagen, försäkringsvillkoren, försäkringsavtalet, rättspraxis och allmän ersättningspraxis. Då kundombudsmännen undersöker om ersättningen är korrekt är de opartiska i förhållande till ärendets tidigare behandling.
Tjänsten är avgiftsfri.
Utöver kundombudsmannen, eller i stället för, kan du om du så vill alltid kontakta Försäkrings- och finansrådgivningen eller andra utomstående besvärsorgan.
Så gör du en begäran om rättelse av ett beslut
Fyll i och sänd en blankett med en begäran om rättelse via nätet. Du behöver inte sända några kvitton eller verifikat. Kundombudsmannen ber om dem vid behov. Kundombudsmannen undersöker alla handlingar i anslutning till din ersättningsbegäran och kontaktar dig.
I din begäran om rättelse ska du uppge
- namn och kontaktinformation
- personbeteckning eller FO-nummer
- skadebeteckning
- hur du vill att beslutet ska ändras
- grunderna för ditt yrkande
Om kundombudsmannen anser att det är motiverat att ändra på beslutet enligt ditt yrkande, sänder han ärendet tillbaka till handläggningen. Om beslutet inte kan ändras, motiverar kundombudsmannen sitt beslut.
Du kan också sända din begäran om rättelse per post, e-post eller fax.
Se kontaktinformation
Om du inte är nöjd med kundombudsmannens beslut eller du inte vill söka rättelse via kundombudsmannen, kan du vända dig till andra besvärsorgan. Med ersättningsbeslutet bifogas en skriftlig redogörelse för de olika sätten att söka ändring.