Tips för användningen av tjänsten op.fi – så här hittar du de mest använda tjänsterna

Hur loggar jag in? Var finns Ny betalning? Läs svaren på de vanligaste frågorna om användningen av tjänsten op.fi.

Så här fungerar menyn

  • Knapparna Logga in och Logga ut finns högst upp till höger på sidan. När du har loggat in kan du sköta dina bank- och försäkringsärenden.

  • Huvudmenyn finns uppe på sidan. Där ser du sådant som är viktigt för dig och kan gå vidare till olika sidor.

  • När du klickar på ditt namn uppe på sidan får du fram länkar bland annat till byte av nyckeltalslistan samt till andra tjänster för hantering av dina koder och uppgifter.

  • Via OP-logon uppe till vänster kommer du tillbaka till ingångssidan.

  • Nästan samma innehåll visas i menyn också då du inte är inloggad i tjänsten op.fi. Då får du information om produkter och tjänster via menyn.

Läs svaren på de vanligaste frågorna 

Inloggning i tjänsten op.fi

Du loggar alltid in och ut via knappen högst upp till höger. 

 

Kirjautumisen löydät ylimmältä riviltä, oikeasta reunasta.

Om du använder en mobiltelefon eller datorplatta ser du bara en bild på ett lås i stället för texten Logga in eller Logga ut. Du ser också låsikonen på datorskärmen, om du har förstorat texten i webbläsaren.

Så här betalar du räkningar – ny betalning i tjänsten op.fi

Du kan betala räkningar genom att logga in i tjänsten op.fi. När du har loggat in hittar du länken Ny betalning så här:

1. När du har loggat in ser du länken Ny betalning direkt på ingångssidan för Dagliga penningaffärer.

2. Länken Ny betalning finns också i menyn Pengar. Du kommer till menyn från vilken sida som helst.

Så här hittar du kontotransaktionerna och transaktionsflödet

Transaktionsflödet visar dina kontotransaktioner, betalningar och e-fakturor. 

Logga in i tjänsten op.fi och klicka på namnet på ett konto på ingångssidan för Dagliga penningaffärer, så öppnas Transaktionsflödet.

Du kommer också till Transaktionsflödet via menyn Pengar.

Logga in i tjänsten op.fi så hittar du dina meddelanden uppe till höger intill ditt namn. Meddelandena finns också i OP-mobilen i avsnittet Annat. Läs dina meddelanden regelbundet så hålls du uppdaterad om viktiga bank- och försäkringsärenden som gäller dig.

Var finns e-faktureringen och materialöverföringen?

Om du inte har ett Avtal om digital kommunikation för företag, kommer du till bland annat e-faktureringen och materialöverföringen via Tjänster för företagare i menyn Pengar.

 

Yrittäjän palvelut löytyy Rahat-valikosta

Om ditt företag har ett avtal om digital kommunikation, kan du sköta företagets ärenden genom att byta kundprofilen till företagskund. Det gör du uppe i vänstra hörnet, klicka på ditt namn.

Så här byter du kundprofil och går över till tjänsterna för ett annat företag som du företräder eller till dina privata tjänster

Du kan sköta flera företags ärenden eller dina privata bank- och försäkringsärenden i tjänsten op.fi. Byt kundprofil genom att klicka på din nuvarande profil uppe till vänster i menyn. På samma sätt kan du gå över från tjänsten för privatkunder till företagets ärenden genom att klicka på ditt namn uppe till vänster i menyn.

Asiointiroolin voi vaihtaa yläosan valikosta, vasemmasta laidasta

Var kan jag få anvisningar och råd för användningen av tjänsten op.fi?

  • Du kan be din andelsbank om råd.
  • Du kan ta reda på om din andelsbank inom kort kommer att ordna en Säker på nätet-utbildning. Syftet med den är att ge handledning i användningen av OP:s digitala tjänster. Bankens nyheter om utbildning och dess kontaktinformation finns på andelsbankens sidor (linkki pankkilistasivulle).
  • Vid behov kan du kontakta kundtjänsten.
  • Du kan kontakta en seniororganisation inom ditt område. De handleder seniorer i användningen av digitala tjänster. 
  • Du kan också be en kundrådgivare om hjälp via chatten.