Skydd av konfidentiell data och en trygg skötsel av ärenden på nätet består av många olika komponenter, som vi alla kan påverka. Vi arbetar kontinuerligt på att säkerställa att våra kunder kan sköta sina ärenden tryggt – såväl på nätet som på kontoret. Du kan också själv säkra din data genom små gärningar.
1. Låt aldrig någon annan använda dina koder och avslöja aldrig koderna för någon.
Banken och myndigheterna ber aldrig om bankkoder. Koderna är avsedda endast för ditt personliga bruk. Vi ber inte om kortuppgifter per textmeddelande, e-post eller andra meddelandeappar. Vi skickar inte heller länkar till webbplatser där du skulle behöva logga in med koder eller ge uppgifter om betalkort. Om någon kontaktar dig och frågar efter dina bankkoder eller kortuppgifter, är det skäl att misstänka att någon försöker fiska uppgifter för brottsliga ändamål.
2. Kontrollera att du är på Andelsbankens webbplats eller använd OP-mobilen.
Skriv själv in adressen till OP:s digitala tjänster (op.fi) i webbläsarens adressfält. Du ska alltså inte logga in i OP:s digitala tjänster via en länk eller en sökmotor, såsom Bing eller Google. De kan föra dig till bedrägeriwebbplatser. Kontrollera alltid att du är på rätt adress innan du uträttar ärenden.
Du kan också tryggt använda OP:s mobilappar med telefon eller datorplatta. Apparna har utvecklats och övervakas av Andelsbanken, och de skapar en skyddad förbindelse direkt till Andelsbankens datasystem. Du kan inte heller hamna på en bedrägeriwebbplats via mobilbanken.
Läs anvisningar för hur certifikatet och adressen ska kontrolleras
3. Bekräfta inte betalningar eller transaktioner som du inte själv valt att bekräfta.
Transaktioner som du gör med dina koder bekräftas med Mobilnyckeln eller nyckeltalslistan. Bekräftelsebegäran skickas alltid i realtid, det vill säga endast om du samtidigt använder dina koder. Kontrollera att alla uppgifter som anges i bekräftelsebegäran motsvarar den transaktion som du just då håller på att göra. Om uppgifterna inte stämmer överens, det vill säga om en enda uppgift är fel eller om du inte själv just då använder dina koder, ska du inte bekräfta transaktionen.
4. Förvara dina koder och lösenord omsorgsfullt.
Spara dem inte i ett lättläst format eller på ett ställe där någon annan kan komma över dem. Läs de bekräftelsemeddelanden som du fått omsorgsfullt, och bekräfta inte transaktioner som du inte själv valt.
5. Se till att programvaran och skyddet i din dator och dina mobilenheter är uppdaterade.
Installera endast appar som du använder och behöver i din dator eller mobilenhet, så har du mindre att skydda. Installera inte programvara i dina enheter, om du inte på ett tillförlitligt sätt kan försäkra dig om dess säkerhet, och speciellt inte om begäran om att installera ett program kommer överraskande och från en oväntad part.
Om möjligt rekommenderar vi att du i din mobilenhet kopplar på en inställning som automatiskt uppdaterar apparna till den senast tillgängliga versionen. Kontrollera regelbundet om det finns tillgängliga uppdateringar för program som du har installerat i din dator. Installera alltid uppdateringarna då sådana är tillgängliga.
6. Följ dina kontotransaktioner och kreditkortsdebiteringar.
Faktureringsfel kan också ske oavsiktligt och det lönar sig därför att alltid vara noggrann.
7. Fundera ut en lämplig säkerhetsgräns, dvs. bruksgräns för dina betalkort och konton.
Säkerhetsgränsen är bra när den inte i för hög grad begränsar din användning av kortet eller kontot till vardags, men ändå kan förhindra omfattande missbruk.
8. Kom också ihåg att behandla uppgifter på papper omsorgsfullt.
Förstör pappersfakturor och andra papper med personuppgifter om dig omsorgsfullt, och lägg dem inte i pappersinsamlingen. Om du har en postlåda, håll den låst.
9. Om du misstänker att uppgifter om dig har hamnat i fel händer, överväg ett frivilligt kreditförbud
Asiakastieto och Bisnode tillhandahåller avgiftsbelagda tjänster såsom frivilligt kreditförbud eller en uppföljningstjänst för egna uppgifter. Kom ändå ihåg att alla tjänsteleverantörer inte kontrollerar kreditupplysningar till exempel vid ingående av avtal om avbetalning. För vissa tjänsteleverantörer kan du få en köpspärr genom att ta kontakt med tjänsteleverantörens kundtjänst.
10. Kontrollera ditt försäkringsskydd.
Rättsskyddsförsäkringen i den hemförsäkring som ingår i Pohjola Försäkring ersätter advokat- och rättegångskostnader om du råkar ut för en identitetsstöld. I OP Platinum och OP Duo ingår dessutom Identitetsskydd, som hjälper till att upptäcka identitetsstölder och utreda olägenheter förorsakade av dem.