Vanliga frågor om kreditkorts fakturering

Allmän information om fakturering och fakturabetalning

Debit-betalningarna betalas med bankkort eller med kombikortets debit-funktion och debiteras bankkontot. Credit-betalningarna betalas med kreditkort eller med kombikortets credit-funktion.

På credit-betalningarna får du en gång per månad en faktura och i genomsnitt 35 dagar räntefri betaltid för betalningarna. När du har fått fakturan kan du välja om du betalar den i de överenskomna månadsbetalningarna, allt på en gång eller något däremellan.

OP:s kreditkortsfakturor kan faktureras som e-faktura, direktbetalning eller pappersfaktura. För e-fakturan behöver du dina nätbankskoder till en finländsk bank. Direktbetalningen och pappersfakturan fungerar också utan nätbankskoder. E-faktura och direktbetalning är avgiftsfria faktureringssätt, för pappersfakturan debiteras 3 euro/faktura.

Om du har OP:s koder, kan du kontrollera faktureringssättet för ditt kreditkort så här:

  • OP-mobilen: Konton och kort - Välj kort - Faktura - Faktureringssätt
  • Tjänsten op.fi: Pengar (eller Kort) - Mina kort - Välj kort - Fakturering - Faktureringssätt

Om du inte har OP:s koder, kan du kontrollera ditt faktureringssätt via chatten eller genom att ringa oss. Uppgifterna om K-Plussa Maksuaika-kortet visas i tjänsten op.fi med koder från vilken finländsk bank som helst.

E-fakturorna och betalningsförslagen som gäller dem ser du i OP-mobilen och i op.fi minst två veckor före fakturans förfallodag. Om det inte finns något som ska betalas på e-fakturan, går fakturan direkt till ankomna e-fakturor.

Mitt arkiv är det enklaste sättet att se de inkomna fakturorna. Fakturakopiorna finns kvar i Mitt arkiv i två års tid, oavsett faktureringssättet.

Till Mitt arkiv kommer du så här:

  • OP-mobilen: Annat > Min profil > Mitt arkiv eller Välj kort – Fakturering – Granska fakturor 
  • tjänsten op.fi: ditt namn > Mitt arkiv

OP:s e-fakturor visas i över två års tid i OP-mobilen och tjänsten op.fi.

Beroende på faktureringssättet kan du betala en ankommen faktura på olika sätt: som e-faktura eller direktbetalning, eller med streckkoden på en pappersfaktura eller med kontonumret.

När du beställer e-faktura kan du välja att e-fakturan ska godkännas och betalas automatiskt på förfallodagen. Då debiteras det konto du valt automatiskt med det belopp som du minst måste betala. Du kan ändra beloppet fram till förfallodagen. Du kan också välja att betalningar under ett belopp som du anger ska godkännas automatiskt. Fakturor som överstiger det beloppet godkänner du separat i OP-mobilen eller tjänsten op.fi. Betalkontot och inställningarna för automatisk betalning gäller alltid för alla OP:s kreditkortsfakturor.

Du kan också amortera krediten eller betala hela fakturan med knappen Amortera kredit i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi. Då syns amorteringen av krediten genast i kredittransaktionerna och är genast disponibel. I OP-mobilen kan du enkelt och i realtid amortera krediten också genom att överföra pengar från kontot till kreditkortet med knappen Egen girering på Hemskärmen.

 

Mottagare: OP Detaljkunder Abp
Kontonummer: FI10 5000 0120 3374 71
Referens: Kontrollera din kortspecifika referens i OP-mobilen, tjänsten op.fi eller i en pappersfaktura.

I OP-mobilen: Konton och kort - Välj kort - Fakturering -  Referensnummer
I tjänsten op.fi: Pengar (eller Kort) - Mina kort - Välj kort - Fakturering - Fakturans referensnummer eller på pappersfakturan.

Du hittar också referensnumret på fakturakopian i Mitt arkiv. Om du amorterar på din egen kredit, använd knappen Amortera kredit i OP-mobilen eller tjänsten op.fi. Då behöver du inte betalningsuppgifterna. Amorteringen syns genast i kredittransaktionerna. I OP-mobilen kan du enkelt och i realtid amortera krediten också genom att överföra pengar från kontot till kreditkortet med knappen Egen girering på Hemskärmen.

Kontakta kundtjänsten om du har använt fel betalningsuppgifter och betalningen varken syns i krediten eller som en återbetalning på ditt konto.

Betalningsmottagaren och mottagarens kontonummer är alltid de samma för alla OP:s kreditkort. Referensnumret är kortspecifikt och alltså detsamma varje månad.

Om ditt kort byts ut, det vill säga om det förnyas till exempel på grund av att det föregående kortet försvunnit, dess giltighetstid gått ut eller kortet gått sönder, hålls betalningsuppgifterna oförändrade. Om du ansöker om ett nytt kort, alltså ingår ett nytt kortavtal, ändras referensnumret.

Du kan amortera krediten med ett valfritt belopp eller betala tillbaka hela krediten. Det går enkelt att sköta amorteringen i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi. Välj kortet och sedan Amortera kredit.

Extra amorteringar är avgiftsfria för dig, och du kan amortera den utnyttjade krediten så ofta du vill. En amortering som du gör via knappen Amortera kredit syns genast i kredittransaktionerna och är genast tillgänglig.

I OP-mobilen kan du enkelt amortera krediten också genom att överföra pengar från kontot till kreditkortet med knappen Egen girering på Hemskärmen. Också det här amorteringssättet syns genast i kreditsaldot.

När du betalar din kreditkortsfaktura, registreras den som betald med 1–2 dygns dröjsmål beroende på vilken tid på dygnet du gjort betalningen. Dröjsmålet beror på att betalningen registreras på ett uppsamlingskonto, från vilket den enligt referensnumret du använt styrs till rätt kreditkort en gång per dag. 

Du kan också amortera krediten eller betala hela fakturan genom att använda knappen Amortera kredit i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi. Då syns amorteringen av krediten genast i kredittransaktionerna och är genast tillgänglig. I OP-mobilen kan du enkelt och i realtid amortera krediten också genom att överföra pengar från kontot till kreditkort med knappen Egen girering på ingångssidan.

Du kan ändra månadsbetalningen eller förfallodagen för kommande fakturor, men en faktura som redan upprättats ska betalas som sådan.

Månadsbetalningen för ett kreditkort är minst 3 % och högst 100 % av den utnyttjade krediten. Förfallodagsalternativen är den 7, den 15, den 23 och den sista dagen i månaden. Om krediten har saldo efter förfallodagen, fakturerar vi ränta och kontoavgift för det beloppet på följande faktura.

Om betalningen blir två (2) veckor försenad, får du ett påminnelsebrev om fakturan per post. Vi debiterar en tariffenlig avgift på 5 euro för påminnelsen. Det lönar sig att betala den obetalda posten senast när påminnelsebrevet har kommit. Om en betalning är försenad, kan det bli svårt att få ny kredit från OP eller att höja kreditgränsen.

Om du vill kan du kontakta vår kundtjänst på numret 0100 0500 (mån.–fre. 8–19). Ifall du inte klarar av att följa den betalningsplan som vi har avtalat om, ska du ringa direkt till vår kreditbevakning på numret 010 252 7750 (mån.–fre. 9–15).

Du hittar fakturan i Mitt arkiv. I OP-mobilen finns den bland kortuppgifterna under Granska fakturor på fliken Fakturering. Kontrollera i kontotransaktionerna om den föregående fakturan är betald och om den har betalats med rätt konto- och referensnummer. Vid behov kontaktar du vår kundtjänst.

Din extra betalning amorterar kreditkortets utnyttjade kredit. Alternativt beaktar vi betalningen på kommande fakturor. Du kan också använda betalningen kostnadsfritt genom att betala med ditt kort. Om du vill överföra kredit till ditt konto, tar vi ut en tariffenlig avgift för överföringen.

På fakturan ser du hela den utnyttjade kredit som gällde för kreditkortet på faktureringsdagen. Om det har skett kreditkortstransaktioner efter faktureringsdagen, får du reda på betalningsdagens saldo via OP-mobilen, tjänsten op.fi och kundtjänsten. För enkel betalning i OP-mobilen eller tjänsten op.fi, använd knappen Amortera kredit. Om du väljer Betala hela beloppet, betalar du automatiskt fakturans hela saldo som gäller på betalningsdagen. Eventuell ränta fakturerar vi i efterhand på följande faktura.

Betala tillbaka den utnyttjade krediten på ditt gamla kreditkort enligt svaret på frågan "Hur betalar jag tillbaka hela den utnyttjade krediten på kreditkortet?". Vid behov kan du överföra disponibel kredit från det nya kreditkortet till ditt konto med funktionen Överför till konto. För överföringen debiterar vi en kostnad enligt tariffen. Du kan be kundtjänsten om en kreditering av kostnaden när det syns att saldot på ditt gamla kort är betalat. 

 

Fakturans innehåll och transaktioner

Fakturan innehåller alla transaktioner och betalningar som kommit på krediten under faktureringsperioden. Det är möjligt att inköp du gjort strax innan faktureringsperioden byts kommer först på följande faktura. Det här beror på att inköpen inte registreras på krediten genast, utan med några dagars dröjsmål beroende på när säljarens betalningsmaterial sänds. I samband med inköpet görs en täckningsreservering för det, vilket innebär att säljaren ges försäljningstillstånd, men täckningsreserveringarna syns ännu inte som transaktioner på fakturan.

Transaktionerna visas enligt det ursprungliga inköps- eller transaktionsdatumet. På fakturan visas betalningsmottagarens officiella namn, vilket kan avvika en hel del från det namn som allmänt används om företaget eller som står på kvittot.

Minimibeloppet som enligt fakturan eller e-fakturans eller direktbetalningens betalningsförslag ska betalas innehåller den överenskomna månadsbetalningen, eventuella förfallna månadsbetalningar och eventuell överskridning av kreditgränsen.

Om det finns ett parallellkort anslutet till ditt kort eller om ditt kort förnyats med nytt nummer, visas på fakturan transaktionerna för alla kort specificerade enligt kortnummer.

Om det inte finns något att betala på fakturan, är dess belopp 0 euro. Om det finns något att betala på fakturan och faktureringssättet är pappersfaktura, läggs en tilläggsavgift för pappersfakturan till i enlighet med tariffen. E-fakturan och direktbetalningen är avgiftsfria.

Funderar du över något i kreditkortsfakturan? Som hjälp har vi skrivit en artikel, i vilken vi förklarar detaljerat alla ställen och belopp som finns på kreditkortsfakturans framsida och baksida.  

Läs här hur du läser din kreditkortsfaktura

Du får alltid en faktura när det finns transaktioner eller betalningar på kreditkortet. Om det inte finns något att betala på fakturan, är fakturabeloppet 0 euro. Det kan alltså vara fråga om ett kontoutdrag över en betalning som du gjort på krediten.

Enligt konsumentskyddslagen ska det alltid upprättas ett kontoutdrag när det förekommit kredittransaktioner. Tack vare kontoutdraget får du med säkerhet information om transaktionerna.

På fakturan visas betalningsmottagarens officiella namn, vilket kan avvika en hel del från det namn som allmänt används om företaget eller som står på kvittot. Också företagets hemort kan vara en annan än den ort som syns på kvittot. Du kan på nätet till exempel via Google söka betalningsmottagarens namn på basis av det officiella namnet.

På fakturan visas också vilken dag inköpet har gjorts. Transaktionen visar dock inte om inköpet har gjorts på nätet eller i en affär. Fundera om du kan ha handlat någonstans ifrågavarande dag.

Om det finns transaktioner som du inte känner igen på fakturan, ska du omedelbart kontakta vår kundtjänst. Om kundtjänsten har stängt, ska du kontakta OP Spärrtjänsten på numret 0100 0555 (lna/msa, öppet dygnet runt) och utan dröjsmål spärra ditt kort. Efter att kortet spärrats får du ett nytt kort och en ny kortkod på det leveranssätt du valt om 1–2 veckor. Mobilbetalningar exempelvis med Apple Pay eller Google Pay fungerar också under den här tiden. När du har spärrat ditt kort kan du lägga till ditt nya kort i Apple Wallet- eller Google Wallet-appen. Garmin Pay och Samsung Pay kan användas, om kortet tidigare varit anslutet till tjänsten i fråga. När du fått det nya kortet, kan du ansluta det till tjänsten.

En faktura innehåller alltid ungefär fyra veckors transaktioner. Faktureringsperioden börjar dagen efter föregående faktureringsdag och slutar följande faktureringsdag.

Fakturan innehåller alla transaktioner och betalningar som registrerats på krediten under faktureringsperioden. Det är möjligt att inköp som görs strax innan faktureringsperioden byts registreras först på följande faktura. Transaktionerna syns i allmänhet på krediten några dagar efter transaktionen och täckningsreserveringen för den.

I tabellen visas de möjliga förfallodagarna för kreditkortsfakturan samt faktureringsdagen och faktureringsperioden, det vill säga den period vars transaktioner fakturan innehåller.

Förfallodag (debitering) Faktureringsdag Faktureringsperiod (transaktioner under perioden)
den 7 dagen den 17 dagen månaden innan 18-17
den 15 dagen den 24 dagen månaden innan 25-24
den 23 dagen den 1 dagen innevarande månad 2-1
Månadens sista dag den 9 dagen innevarande månad 10-9

Om du vill ha en kalendermånads transaktioner på din faktura, lönar det sig att som förfallodag välja den 23:e. Då bildas fakturan den 1 dagen samma månad, och fakturan innehåller transaktionerna från den 2 dagen månaden innan till den 1 dagen innevarande månad.

I tjänsten op.fi ser du transaktionerna enkelt per faktureringsperiod. Gå till avsnittet Mina kort, välj kortet och sedan fliken Transaktioner.

Betala det belopp som anges på fakturan vid Betalas minst. Om du inte kan betala fakturan, kontakta kundtjänsten. Vi beaktar eventuella krediteringar av transaktioner på kommande fakturor. 

För användningen av krediten debiteras en månatlig kontoavgift när krediten har skuld med ränta. Kreditkortets första faktura innehåller aldrig ränta och således inte heller någon kontoavgift. Om den totala kreditskulden inte betalas på fakturans förfallodag, beräknas på krediten efter förfallodagen både ränta och kontoavgift, vilket läggs till i följande faktura.

 

E-faktura och direktbetalning

En e-faktura är en faktura som kommer till tjänsten op.fi och OP-mobilen i elektronisk form. Den är enkel att betala med dator, datorplatta eller smarttelefon. E-fakturan är enkel, smidig och säker att använda, och dess koldioxidavtryck är bara en tredjedel av pappersfakturans.

Du får fakturan minst två veckor före förfallodagen. Du kan själv välja när du betalar fakturan, från vilket konto du betalar den och vilket belopp du betalar.

  • Om du har OP:s koder, kan du beställa din kreditkortsfaktura som e-faktura i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi.
  • Om du inte har OP:s koder, ber vi dig läsa din banks anvisningar om hur du börjar använda e-faktura.

I OP-mobilen är det mycket lätt att beställa en e-faktura:

  1. Gå till uppgifterna om kortet på fliken Fakturering. 
  2. Gå ner till rubriken Faktureringssätt och välj där Beställ e-faktura. Du behöver inga uppgifter för beställningen, eftersom fakturerarens uppgifter och kreditens referens hämtas automatiskt till e-fakturabeställningen.
  3. Välj betalkonto, om du vill.
  4. Du kan också välja att fakturan ska godkännas och betalas automatiskt på förfallodagen. Då du väljer automatisk betalning, ska du komma ihåg att kontrollera transaktionerna i fakturan före förfallodagen. Betalningsinställningarna du valt gäller alla e-fakturor för OP:s kreditkort.
  5. Nu har du beställt en e-faktura. Du får meddelanden om ankomna e-fakturor genom att aktivera meddelandena i appens inställningar.

I tjänsten op.fi beställer du en e-faktura så här:
 
  1. Kontrollera först referensen för din kredit. Gå till Kort, välj Mina kort och det kort för vilket du vill kontrollera kreditkortsfakturans referens. Välj sedan fliken Fakturering, så ser du fakturans referensnummer. Referensnumret syns också på pappersfakturan.
  2. Välj därefter Byt till e-faktura i faktureringsinställningarna.
  3. Skriv OP Detaljkunder Abp i sökfältet. Välj faktureraren OP Detaljkunder Abp med Visa/Mastercard-faktura som faktureringsgrund och klicka på Fortsätt.
  4. SSkriv referensnumret för din kredit.
  5. Välj betalkonto.
  6. Du kan också välja att fakturan ska godkännas och betalas automatiskt på förfallodagen. Då du väljer automatisk betalning, ska du komma ihåg att kontrollera transaktionerna i fakturan före förfallodagen. Betalningsinställningarna du valt gäller alla e-fakturor för OP:s kreditkort.
  7. Välj Beställ e-faktura. I samband med beställningen av en e-faktura kan du också beställa meddelanden om ankomna e-fakturor.

Kontrollera fakturans faktureringsdag och minimibeloppet vid Betalas minst. Om du betalat minst minimibeloppet efter faktureringsdagen, kan du bortse från fakturan.

Du kan ta bort den ankomna e-fakturan, om du redan har betalat den.Du kan ta bort en ankommen e-faktura om du redan har betalat den. E-fakturan finns fortfarande i ankomna e-fakturor och i Mitt arkiv. Ditt faktureringssätt är fortfarande e-faktura, och följande faktura får du som en e-faktura.

I op.fi kan du ta bort en ankommen e-faktura genom att vid ifrågavarande faktura välja Ändra (pennikon) – Ta bort betalningen.

I OP-mobilen väljer du betalningen antingen bland de godkända betalningarna eller betalningarna som inte godkänts – Ta bort betalningen.

Ändra förfallodagen till den dag du önskar, till exempel innevarande dag, och godkänn fakturan.

Om du inte har möjlighet att använda OP-mobilen eller tjänsten op.fi, är direktbetalning det enklaste och säkraste sättet att betala räkningar. Vid direktbetalning sköter banken din räkning för dig på förfallodagen. Du får ett direktbetalningsmeddelande i form av ett brev där du ser beloppet som debiteras och transaktionerna som gjorts med kortet.

Om du vill börja använda direktbetalning, kan du ringa din banks kundtjänst och komma överens om det. Håll din senaste faktura till hands, så att du kan kontrollera de uppgifter som behövs för betalningen i den.

Om du har valt automatisk betalning för dina e-fakturor eller om du använder direktbetalning, försöker systemet betala fakturan på förfallodagen och de därpå följande två vardagarna på morgonen och på kvällen. Om det inte finns tillräckligt med pengar på kontot för att betala fakturan, får betalningen statusen Saknar täckning. Betalningen visas med statusen Saknar täckning i två veckor efter förfallodagen. Du kan inte ändra uppgifterna för en betalning som har statusen Saknar täckning, utan du måste göra en ny betalning med samma betalningsuppgifter.

 

Pappersfaktura

Om du har beställt e-fakturan efter faktureringsdagen, är det först följande faktura du får som en e-faktura. Faktureringsdagen är tre veckor före fakturans förfallodag.

Om också följande faktura kommer som en pappersfaktura, ska du kontrollera att du bland dina e-fakturabeställningar har en beställning där faktureraren är OP Detaljkunder Abp, faktureringsgrunden Visa/Mastercard-faktura och referensen den referens som visas i ditt korts faktureringsuppgifter:

OP-mobilen: Referens: Konton och kort - Välj kort - Faktura - Amortera kredit – Referens
Tjänsten op.fi: Referens: Pengar (eller Kort) - Mina kort - Välj kort - Fakturering - Fakturans referensnummer

Du kan också ta bort e-fakturabeställningen, göra om den följande dag och se om faktureringssättet för ditt kreditkort ändras. Vid behov kan du kontakta oss via chatten, per telefon eller med ett meddelande i OP-mobilen eller tjänsten op.fi.

En pappersfaktura för OP:s kreditkort kostar 3 euro/faktura, om det finns något att fakturera för krediten.

Tillägg för pappersfaktura är en avgift för en kompletterande tjänst där kreditkortsfakturan sänds i pappersformat. Avgiftsfria alternativ för fakturan är e-faktura och direktbetalning. Tillägg för pappersfaktura tas alltid ut när det för krediten sänds en faktura där det finns minimibeloppet som ska betalas är större än 5 euro. Däremot tas ingen avgift ut om det endast är fråga om ett så kallat kontoutdrag, där faktureringsperiodens transaktioner ges till kännedom utan att det på fakturan finns något som ska betalas. Tillägget för pappersfakturan debiteras genast från och med den första fakturan.

Övergå till e-faktura eller direktbetalning. De är avgiftsfria faktureringssätt.

  • Om du har OP:s eller någon annan banks koder, kan du börja använda e-faktura.
  • Om du inte har möjlighet att använda OP-mobilen eller tjänsten op.fi, kan du börja använda direktbetalning.

Så här börjar du använda e-faktura – Se instruktioner för: Hur beställer jag en e-faktura?

Så här börjar du använda direktbetalning – Se instruktioner för: Vad är direktbetalning och hur kan jag börja använda det?

Vi rekommenderar att du beställer fakturan som e-faktura. Då hålls den alltid i förvar.

Oberoende av faktureringssätt hittar du en kopia av fakturan i Mitt arkiv.

Till Mitt arkiv kommer du så här:

OP-mobilen: Annat - Min profil - Mitt arkiv eller
tjänsten op.fi: ditt namn - Mitt arkiv

 

Förfallodag och månadsbetalningar

I tabellen visas de möjliga förfallodagarna för kreditkortsfakturan samt faktureringsdagen och faktureringsperioden, det vill säga den period vars transaktioner fakturan innehåller.

Förfallodag (debitering) Faktureringsdag Faktureringsperiod (transaktioner under perioden)
den 7 dagen den 17 dagen månaden innan 18-17
den 15 dagen den 24 dagen månaden innan 25-24
den 23 dagen den 1 dagen innevarande månad 2-1
Månadens sista dag den 9 dagen innevarande månad 10-9

Om du vill ha en kalendermånads transaktioner på din faktura, lönar det sig att som förfallodag välja den 23:e. Då bildas fakturan den 1 dagen samma månad, och fakturan innehåller transaktionerna från den 2 dagen månaden innan till den 1 dagen innevarande månad.

Om förfallodagen är den sista dagen i månaden och den infaller under ett veckoslut eller en helgdag, flyttas förfallodagen till nästa månad. Då kan förfallodagen för kreditkortsfakturan för två olika månader vara inom samma kalendermånad. Om du har valt automatisk betalning, och förfallodagen är sista dagen i månaden, rekommenderar vi att du i stället för beloppsgräns per månad väljer beloppsgräns per faktura.

Du kan byta förfallodag i op.fi. Du kan göra ändringar i förfallodagen för ditt kreditkort en gång per 6 månader.

  • op.fi: Mina kort - Välj kort - Uppgifter om kortet och krediten - Fakturering - Fakturans förfallodag - Ändra

Du kan välja förfallodag för kreditkortsfakturan bland fyra alternativ: den 7:e, 15:e, 24:e eller sista dagen i månaden. Om du byter förfallodag gäller ändringen från och med följande faktura som bildas. Observera att den pågående faktureringsperioden kan vara kortare eller längre än normalt på grund av ändringen. Om förfallodagen infaller på en helgdag eller under ett veckoslut, flyttas den fram till följande vardag.

Om du inte har OP:s koder, kan du ändra förfallodagen via chatten eller genom att ringa oss. Uppgifterna om K-Plussa Maksuaika-kortet visas i tjänsten op.fi med koder från vilken finländsk bank som helst.

Månadsbetalningen är en procentuell andel av den utnyttjade krediten på faktureringsdagen. Då saldot minskar, minskar också månadsbetalningen. Den är ändå alltid minst 30,00 euro, förutom om saldot är mindre än detta.

När du har fått fakturan kan du välja om du betalar den avtalade månadsbetalningen, den hela utnyttjade krediten eller något däremellan. Om du betalar mindre än den hela utnyttjade krediten på fakturan, beräknas efter förfallodagen på den återstående andelen ränta och kontoavgift.

Du kan ändra månadsbetalningen i op.fi. Du kan göra ändringar i månadsbetalningen för ditt kreditkort med sex månaders mellanrum.

  • op.fi: Mina kort - Välj kort - Uppgifter om kortet och krediten - Fakturering - Kreditens månadsbetalning - Ändra

Som månatlig minimibetalning för kreditkortet kan du välja 3/5/10/20 eller 100 % av den kredit som är utnyttjad på faktureringsdagen. Ändringen gäller från och med följande faktura som bildas.

Minimibetalningen är det belopp som du minst måste betala på den förfallodag som du har valt. Om du väljer 100 % av skuldsaldot som minimibetalning, debiteras på förfallodagen alla betalningar som du har gjort med krediten. Då kan du inte betala ett mindre belopp, utan fakturan måste betalas i sin helhet.

Om du inte har OP:s koder, kan du ändra månadsbetalningen via chatten eller genom att ringa oss. K-Plussa Maksuaika-kortet kan du hantera i tjänsten op.fi med koder från vilken finländsk bank som helst.

 

Ränta

Inköp som gjorts med ett kreditkort eller ett kombikorts credit-funktion är räntefria ända till den första förfallodagen. Om du betalar fakturan i sin helhet på förfallodagen, betalar du alltså varken ränta eller kontoavgift. Den räntefria perioden är i genomsnitt 35 dagar. Om du gör ett inköp strax före faktureringsdagen, är den räntefria perioden minst 21 dagar och högst nästan 50 dagar.

Inköp som gjorts med kreditkort är räntefria fram till följande fakturas förfallodag. Om krediten har utnyttjad kredit efter förfallodagen, faktureras ränta och kontoavgift för beloppet på följande faktura.

Räntebeloppet beror på det skuldbelopp som har ränta och på hur många dagar skulden med ränta har funnits på krediten.

Om krediten har skuld med ränta är krediträntan 3 månaders euribor + 8,95 % och kontoavgiften 3,50 euro per månad.

Räntan tas alltid ut i efterskott. När skulden med ränta har betalats i sin helhet, debiteras på följande faktura räntan ända till den dag då skulden betalats. Om inget annat än ränta faktureras på fakturan, ingår ingen kontoavgift i den. 

Exempel 1: Om du betalar ett inköp på 599 € med ditt kreditkorts credit-funktion och återbetalar det med 50 €/mån., blir det totalt 14 betalningsposter. Under den här tiden betalar du totalt 84,53 € i kostnader, varav 39,03 € är ränta och 45,50 € kontoavgifter. (10/24)

Exempel 2: Om du betalar ett inköp på 599 € med ditt kreditkorts credit-funktion och återbetalar det i sex lika stora poster, är beloppet som ska betalas 105,50 €/mån. Under den här tiden betalar du totalt 32,69 € i kostnader, varav 15,19 € är ränta och 17,50 € kontoavgifter. (10/24)

Om du bestämmer dig för att endast betala en del av fakturan, debiteras för det återstående beloppet ränta och kontoavgift på följande faktura.

Den ränta som samlas mellan faktureringsdagen och förfallodagen ingår inte i utnyttjad kredit. Om du har amorterat krediten i poster och nu betalar hela utnyttjad kredit, debiteras räntan fram till betalningsdagen på följande faktura. 

Den effektiva räntan är ett verktyg för jämförelse av kreditkostnader vid ansökan om kredit. Den visar inte de exakta faktiska kostnaderna, som utgörs av kortets eventuella månadsavgift samt av kontoavgiften och krediträntan, vilka debiteras endast när kreditkortet har utnyttjad kredit med ränta. Kreditkortet är ämnat för kontinuerligt bruk och krediten kan amorteras flexibelt, vilket inte beaktas i beräkningen av den effektiva räntan.

Den effektiva räntan anges när du ansöker om krediten. Den effektiva räntan beaktar utöver räntan också alla andra kreditkostnader.

Den effektiva räntan beräknas med antagandet att hela krediten tas ut på en gång, månadsavgiften för kortet är 2,95 euro, kontoavgiften är 3,50 euro per månad, faktureringen sker med avgiftsfri e-faktura och krediten betalas tillbaka i 12 lika stora poster med en månads mellanrum.

Till exempel månadsavgiften för kortet är för ägarkunder förmånligare än i beräkningen av den effektiva räntan, då månadsavgiften ingår i ägarkundens paket med dagliga tjänster. Månadsavgiften betalas dessutom i första hand med OP-bonus.

Nedan finns exempel på effektiv ränta som beräknats för ett OP Classic-kort:

Utan paketet med dagliga tjänster eller andra förmåner är den effektiva räntan på en kredit på 2 000 euro i bruk 19,04 % (10/24). Den uppskattade totalkostnaden för krediten är 2 186,80 euro.

Den gällande tariffen hittar du på adressen op.fi/tariff.

Som referensränta för krediten används 3 mån. euribor som justeras fyra gånger per år, alltså den första januari, april, juli och oktober. I samband med justeringen uppdateras också den räntesats som debiteras så att den motsvarar referensräntan. 

 

Annat

Du kan inte direkt betala räkningar med kortet, men du kan överföra kredit till ditt bankkonto och efter det betala räkningen från kontot. Observera att sådana tjänster som inköpsskydd och ägarkundens produktskydd inte gäller då du betalar från kontot. De förutsätter att betalningen görs direkt med kortet.

Överför kredit så här:

  • OP-mobilen – Välj kort - Faktura – Överför kredit till konto eller via funktionen Egen girering
  • op.fi – Mina kort – Välj kort – Överför kredit till konto eller via funktionen Girering till eget konto

För överföringen tas det ut en avgift i enlighet med tariffen. Den gällande tariffen hittar du på adressen op.fi/tariff.

Med OP-bonus kan du betala serviceavgifter, exempelvis kortets månadsavgift eller förnyandet av ett kort. Kreditkostnader, såsom överföring av kredit till kontot samt kontoavgiften, faktureras från krediten. De kan inte betalas med OP-bonus. 

OP Detaljkunder Abp beviljar och handhar OP:s betal- och kreditkort.

OP Detaljkunder Abp verkade före 1.6.2020 under namnet OP-Kortbolaget Abp. Övriga uppgifter såsom kontonummer ändrades inte i samband med den här ändringen. Kunderna informerades om villkorsändringen via ett meddelande i OP:s digitala tjänster eller per brev två månader före ändringen.