Ett kort som är låst fungerar inte förrän det har öppnats igen. Det kan vara endast kortets debit- eller credit-funktion som är låst eller båda två. Båda måste öppnas separat.
Om kortet har låst sig i en bankautomat eller vid en nätbetalning, kan du kontrollera det i tjänsten op.fi på sidan Mina kort.
Om kortet däremot har låst sig i en betalterminal syns det inte på sidan Mina kort. Oftast framgår det att kortet har låsts i en betalterminal till exempel av det felmeddelande som betalterminalen i en butik ger.
Kort som låsts i en betalterminal
Kortet låser sig om man upprepade gånger matar in fel PIN-kod i en betalterminal.
Ett kort som har låsts i en betalterminal kan öppnas i vilken bankautomat som helst. För in kortet i automaten och utför en transaktion, till exempel en saldoförfrågan eller ett kontantuttag. Följ automatens instruktioner. Kortet öppnas först när transaktionen är slutförd. Hitta närmaste Otto-automat
Kort som låsts i en automat
För att öppna ett kort som låsts i en bankautomat måste du kontakta OP:s kundtjänst. Det snabbaste sättet att öppna kortet är att logga in i tjänsten op.fi och kontakta oss via chatten.
Du kan också ringa kundtjänsten. Ta fram dina bankkoder och Mobilnyckeln eller nyckeltalslistan så att du kan identifiera dig. Kontaktinformation till kundtjänsten för privatkunder
Kort som låsts på nätet
Kortet låser sig om kortets säkerhetskod, det vill säga CVC-koden, upprepade gånger matas in fel. CVC-koden är en tresiffrig kod som finns på baksidan av kortet. Debit- och credit-betalningarna har egna CVC-koder.
För att öppna ett kort som låsts i samband med en nätbetalning måste du kontakta kundtjänsten. Logga in i tjänsten op.fi och sänd ett meddelande till kundtjänsten
Du kan också ringa kundtjänsten. Ta fram dina bankkoder och Mobilnyckeln eller nyckeltalslistan så att du kan identifiera dig.Kontaktinformation till kundtjänsten för privatkunder
Kort som låsts i en insättningsautomat
Kortet låser sig om du upprepade gånger matar in fel kortkod i en TalletusOtto-automat. För att öppna ett kort som låst sig måste du kontakta OP:s kundtjänst. Logga in i tjänsten op.fi och skicka ett chatt-meddelande till kundtjänsten.
Du kan också ringa kundtjänsten. Ta fram dina bankkoder och Mobilnyckeln eller nyckeltalslistan så att du kan identifiera dig. Kontaktinformation till kundtjänsten för privatkunder
Mitt kreditkort är låst
Kortet kan ha låsts på grund av en obetald faktura. Betala fakturan. Kortet fungerar igen inom två bankdagar.
Kortet kan ha låsts om saldot på det konto som anslutits till kortet är på minus. Rätta till kontots saldo. Kortet fungerar igen inom två bankdagar.
Kort som låsts på grund av misstänkt missbruk
Kortet låser sig vid misstänkt fall av missbruk. Om du har fått ett textmeddelande om en tvivelaktig korttransaktion kan det tyda på brottslig verksamhet. Ring vår kortsäkerhetstjänst på numret 0100 0530 (24/7, lna/msa) för att reda ut vad det handlar om.