Betalkortet fungerar inte – vad kan jag göra?

När OP:s kort inte fungerar går det oftast att lösa problemet själv.

Kontrollera först inställningarna, om kortet inte fungerar 

  • Kontrollera att kortet är giltigt. Giltighetstiden (mm/åå) finns, beroende på kort, antingen på kortets framsida eller på kortets baksida. 
  • Kontrollera kortets säkerhetsgränser i OP-mobilen eller tjänsten op.fi på sidan Mina kort. Läs anvisningarna om hur du ändrar säkerhetsgränserna
  • Användningsbegränsningen för det konto som anslutits till kortet kan också förhindra användningen av kortet, om du samma dag till exempel har gjort en stor betalning eller girering från kontot. Kontrollera kontots användningsbegränsningar bruksgränser i kontouppgifterna i tjänsten op.fi
  • Kontrollera att kortet har en tillräckligt hög kreditgräns eller att det finns disponibla medel på det konto som kortet har anslutits till. Du kan kontrollera kortets saldo i OP-mobilen eller tjänsten op.fi.   

Om det är fråga om ett kreditkort, kontrollera även följande

  • Har du nått kreditkortets kreditgräns? Höj kreditgränsen i OP-mobilen eller tjänsten op.fi på sidan Mina kort. Logga in i tjänsten op.fi för att höja kreditgränsen
  • En obetald faktura kan förhindra användningen av kreditkortet. Om du får dina kreditkortsfakturor som e-fakturor, ser du dem i ankomna e-fakturor i tjänsten op.fi. Kreditkortsfakturan kan alltid betalas med samma uppgifter. Logga in i tjänsten op.fi för att kontrollera dina ankomna e-fakturor
  • Har du betalt fakturan, och trots det syns det varken i korttransaktionerna eller i den outnyttjade krediten? En betald faktura syns i kreditkortets outnyttjade kredit cirka 1–2 bankdagar efter att den betalts. 

Om den kontaktlösa betalningen inte fungerar

  • Aktivera den kontaktlösa betalningen för ett nytt kort genom att betala det första inköpet med PIN-koden i en betalterminal. Den första betalningen med ett kombikort ska göras med kortets debit- eller credit-funktion på grund av vilken funktion du har anslutit kontaktlös betalning till. Du kan kontrollera och vid behov ändra sättet för kontaktlös betalning i tjänsten op.fi under Mina kort. En ändring av sättet för kontaktlös betalning förutsätter alltid att du också beställer ett nytt kort.
  • Om dina inköp överskrider 50 € måste du bekräfta betalningen med PIN-koden. Du behöver dock inte mata in kortet i betalterminalen.
  • För att förhindra missbruk måste kortbetalningar ibland godkännas med PIN-koden. Om betalterminalen ber om PIN-koden eller om den kontaktlösa betalningen misslyckas, sätt in kortet i kortläsaren och bekräfta inköpet med PIN-koden. 
  • Man kan endast betala kontaktlöst ett visst antal gånger i rad, efter det fungerar inte den kontaktlösa betalningen. Den kontaktlösa betalningen börjar åter fungera när du en gång betalar inköpen så att du direkt sätter in kortet i kortläsaren och knappar in PIN-koden. Betala med debit- eller credit-funktionen på grund av vilken funktion du har anslutit kontaktlös betalning till.
  • Det lönar sig alltså att då och då betala inköpen med PIN-koden i stället för att betala kontaktlöst även om du bara brukar göra små inköp. 
  • Om den kontaktlösa betalningen trots allt inte fungerar, får du mer anvisningar under "Mitt kort är trasigt". 

Löstes inte problemet? Läs mer anvisningar. 

 

Har ditt kort försvunnit? Läs anvisningarna.

Om ditt kort förkommer eller stjäls ska du spärra det genom att ringa OP Spärrtjänsten (öppet 24 h/dygn)

Hittade du inte lösningen på problemet?

Kontakta vår kundtjänst, så löser vi problemet tillsammans. Lägg felmeddelandet som du fick i betalterminalen eller på nätbutikens sida på minnet. 

I början av samtalet ber vi dig identifiera dig med OP:s koder. Ta också fram Mobilnyckeln eller nyckeltalslistan. 

Kontaktinformation till kundtjänsten för privatkunder

Kontaktinformation till kundtjänsten för företagskunder

I problem som gäller kort får du också snabbt hjälp via chatten utan att köa. Bäst kan vi hjälpa dig om du loggar in i tjänsten med OP:s koder. Gå till kundtjänstens sida

Hur kan jag förbereda mig på eventuella kortproblem?

Ibland kan problem med betalkort inte lösas i en handvändning. Enklast förbereder du dig på oväntade situationer genom att ha ett reservkort som du kan använda om det kort du i första han använder försvinner eller skadas. Reservkortet kommer även till undsättning om du glömmer det egentliga betalkortets PIN-kod eller om kortet låser sig. 

Börja också använda OP-mobilen och Mobilnyckeln. Med hjälp av dem kan du lösa kortproblem var du än är. 

Läs mer om våra kort och välj det reservkort som passar dig bäst

Om du väntar på att få ditt nya betalkort, kan du betala dina inköp med Apple Pay eller Google Pay, om du har en Apple- eller Android-enhet. Du kan lägga till ditt kort i Apple Wallet eller Google Pay redan innan du får ditt fysiska kort. Läs mer om betalning med Apple Pay

Så här börjar du använda ditt nya kort
Ta i bruk ditt nya kort med fyra enkla steg. Läs mer!
Vad är ett kreditkort?