OP Gruppen, Helsingfors universitet och Jyväskylä universitet inledde i början av året en undersökning med målet att kartlägga 15–19-åriga ungas ekonomikunskaper, såsom penninganvändning, sparande och bekymmer samt hanteringen av den dagliga ekonomin. Enkätundersökningen genomfördes i grundskolor, gymnasier och yrkesläroanstalter runtom i Finland på våren 2024. Den besvarades av 1 800 unga från 72 skolor.
Målet med ekonomikunskapsbarometern är att producera ny och betydelsefull kunskap som svarar mot samhällets behov och som kan användas till hjälp vid utvecklande av verktyg för att förbättra ungas ekonomiska välbefinnande. Framöver är tanken att barometern upprepas med jämna intervall, för att följa med trender och utvärdera hur olika åtgärder påverkar ungas beteende.
Ekonomikunskaper tillhör alla
I undersökningen framkom det att ekonomikunskaperna generellt är på en rätt god nivå bland 15–19-åriga unga. Utbildning och skolframgång är ändå fortfarande starkt korrelerande faktorer. Likaså är pojkars ekonomikunskaper snäppet bättre än åldersklassens flickors.
Att undersöka ungas ekonomikunskaper är särskilt viktigt bland annat därför att föräldrarnas socioekonomiska ställning går i arv. I undersökningen framkommer det att högt utbildade föräldrar talar mer med sina barn om placering och att bygga upp en förmögenhet än lägre utbildade föräldrar. Även med pojkar pratas det mer om sådant som har anknytning till placering, att bygga upp en förmögenhet och företagande, än med flickor.
Digitaliseringen av ekonomin har lett till att unga exponeras för många slag av påverkan på nätet. Upp till över en fjärdedel av de unga som besvarade undersökningen uppger att de får ekonomikunskap från influerare.
Merparten av de unga är ändå inte bekymrade för sin egen ekonomihantering. Unga är i regel nöjda med sina utbildnings- och karriärval och hyser tillförsikt till att de vid behov får hjälp med penningproblem.
Läs mer om resultaten från Ungas ekonomikunskapsbarometer:
- Det finns inte stora skillnader i ekonomikunskaper mellan olika åldersgrupper, utbildningen har en större inverkan.
- I familjerna talar man mer med pojkar än med flickor om sådant som har anknytning till placering, att bygga upp en förmögenhet och företagande.
- Unga får mest information om ekonomi från familjen (60 %) och skolan (36 %). Över en fjärdedel (27 %) av unga får ekonomikunskap från influerare.
- Den största gruppen unga är konsumtionsorienterade (44 %).
- En tredjedel av de unga (35 %) använder pengar sparsamt.
- 21 % av de unga är miljömedvetna konsumenter
- Läs sammanfattningen av Ungas ekonomikunskapsbarometer (pdf)
- Läs Ungas ekonomikunskapsbarometer 2024 i sin helhet (på finska) (pdf)