Asiakkaan tunteminen

Kundkännedom

Det är viktigt för oss att vi känner dig

Då du blir kund hos oss ber vi om dina person- och kunduppgifter och då du till exempel ansöker om lån eller kreditkort uppdaterar vi uppgifterna. Vi ställer också regelbundet frågor under din kundrelation så att vi kan betjäna dig så bra som möjligt i alla skeden av ditt liv. På så sätt kan vi bedöma vilka produkter och tjänster som är lämpliga för dig och så uppfyller vi de krav som bestämmelserna om förhindrande av penningtvätt och om finansiering av terrorism ställer.

Bankerna måste ha tillräckliga uppgifter om arten och omfattningen hos kundernas verksamhet, om kundens finansiella ställning samt grunderna för användningen av tjänster. Banken ska hålla uppgifterna aktuella under hela kundrelationen och förvara uppgifterna korrekt. Genom att be om uppgifter och utredningar kan banken förstå grunderna för kundens normala verksamhet samt upptäcka och reda ut avvikande verksamhet.

Penningtvätt och finansiering av terrorism har många negativa effekter både på ekonomin och samhället, och därför är vår uppgift att se till att OP inte utnyttjas för att dölja medel som skaffats genom brott eller att dölja deras ursprung. Ansvarskänsla är ett av OP Gruppens värden och hör till all vår affärsrörelse.

Vi frågar till exempel om:

  • ditt livsskede med tanke på din finansiella ställning
  • användningen av våra banktjänster och andra tjänster
  • medlens eller förmögenhetens ursprung
  • en uppskattning av ankommande och avgående kontantbetalningar och utlandsbetalningar på ditt konto
  • du, någon av dina familjemedlemmar eller nära samarbetspartner innehar ett betydande offentligt uppdrag
  • du är skattskyldig i utlandet

Observera att vi aldrig frågar efter dina nättjänstkoder, dina kortuppgifter eller lösenord per e-post eller telefon. Lämna inte ut dina koder åt andra, inte ens åt familjemedlemmar.

Vi behandlar alla dina uppgifter konfidentiellt.

Läs mer

Allmänt om kundkännedom
Behandling av personuppgifter