Syftet med den avtalade förhandlingen är att gå igenom uppgifterna som gäller gåvans parter och gåvan, övriga villkor för gåvan samt frågor som gäller beskattningen. Utifrån förhandlingen upprättas ett för ändamålet lämpligt gåvobrev. Om undertecknande av gåvobrevet avtalas separat.
En gåva är en rättshandling med vilken egendom överlåts till någon annan utan vederlag. I regel blir gåvotagaren gåvoskattskyldig. Gåvobrevet bör göras upp skriftligen. För vissa tillgångsslag (fastigheter, bostadsaktier och värdeandelar) är ett skriftligt gåvobrev nödvändigt.
Ta med de dokument och uppgifter till förhandlingen som vanligen krävs för att säkerställa att förhandlingen löper smidigt. I samband med tidsbokningen har du även kunnat avtala om inlämning av dokumenten i förväg till en expert, till exempel via ett nätmeddelande. Typiska dokument och uppgifter som behövs är:
- gåvogivarens och gåvotagarens uppgifter (namnen i sin helhet, personbeteckningarna, adresserna, eventuellt släktskap)
- specificerande uppgifter om gåvoobjektet (fastighetsbeteckning, bostadsaktiebolagets namn och aktienummer, adress)
- disponentintyg inklusive bilagor för bostadsaktier samt aktiebrevet och/eller dess förvaringsplats
- beskrivning av gåvoobjektet (lägenhetsbeskrivning, ytor, typ av fastighet, planläggningssituation, eventuell rapport om konditionsgranskning, energicertifikat osv.)
- förvaringsplats för eventuella skriftliga pantbrev i anslutning till fastighet
- gåvoobjektets värde (eventuellt värderingsutlåtande)
- är gåvan förskott på arv för gåvotagaren
- eventuell uteslutning av giftorätt
- uppgift om eventuellt förbehåll av besittningsrätt
- datum för överföring av ägande- och besittningsrätt.
För upprättande av dokumentet debiteras ett arvode enligt gällande tariff. Om förhandlingen utmynnar i att det inte är nödvändigt eller aktuellt att göra upp dokumenten, fakturerar vi för den arbetstid som användes för mötet enligt gällande timdebitering.