Välkommen till mötet

För mötet behöver du

Kontrollera genom det bekräftelsemeddelande som du fått tidpunkten för det bokade mötet och var mötet hålls: på OPs kontor, per telefon eller via nätet.

Läs sedan våra anvisningar så att mötet framskrider så smidigt som möjligt.

Syftet med den avtalade förhandlingen är att gå igenom uppgifterna som gäller gåvans parter och gåvan, övriga villkor för gåvan samt frågor som gäller beskattningen. Utifrån förhandlingen upprättas ett för ändamålet lämpligt gåvobrev. Om undertecknande av gåvobrevet avtalas separat.

En gåva är en rättshandling med vilken egendom överlåts till någon annan utan vederlag. I regel blir gåvotagaren gåvoskattskyldig. Gåvobrevet bör göras upp skriftligen. För vissa tillgångsslag (fastigheter, bostadsaktier och värdeandelar) är ett skriftligt gåvobrev nödvändigt.

Ta med de dokument och uppgifter till förhandlingen som vanligen krävs för att säkerställa att förhandlingen löper smidigt. I samband med tidsbokningen har du även kunnat avtala om inlämning av dokumenten i förväg till en expert, till exempel via ett nätmeddelande. Typiska dokument och uppgifter som behövs är:

  • gåvogivarens och gåvotagarens uppgifter (namnen i sin helhet, personbeteckningarna, adresserna, eventuellt släktskap)
  • specificerande uppgifter om gåvoobjektet (fastighetsbeteckning, bostadsaktiebolagets namn och aktienummer, adress)
  • disponentintyg inklusive bilagor för bostadsaktier samt aktiebrevet och/eller dess förvaringsplats
  • beskrivning av gåvoobjektet (lägenhetsbeskrivning, ytor, typ av fastighet, planläggningssituation, eventuell rapport om konditionsgranskning, energicertifikat osv.)
  • förvaringsplats för eventuella skriftliga pantbrev i anslutning till fastighet
  • gåvoobjektets värde (eventuellt värderingsutlåtande)
  • är gåvan förskott på arv för gåvotagaren
  • eventuell uteslutning av giftorätt
  • uppgift om eventuellt förbehåll av besittningsrätt
  • datum för överföring av ägande- och besittningsrätt.

För upprättande av dokumentet debiteras ett arvode enligt gällande tariff. Om förhandlingen utmynnar i att det inte är nödvändigt eller aktuellt att göra upp dokumenten, fakturerar vi för den arbetstid som användes för mötet enligt gällande timdebitering.

Syftet med den avtalade förhandlingen är att gå igenom uppgifterna om köpets parter och objektet, övriga villkor för köpet samt frågor som gäller beskattningen. Utifrån förhandlingen upprättas ett för ändamålet lämpligt köpebrev. Om undertecknande av köpebrevet avtalas separat. Om eventuella frågor i anslutning till finansieringen ska du avtala separat med experter på finansiering.

Ta med de dokument och uppgifter till förhandlingen som vanligen krävs för att säkerställa att förhandlingen löper smidigt. I samband med tidsbokningen har du även kunnat avtala om inlämning av dokumenten i förväg till en expert, till exempel via ett nätmeddelande. Typiska dokument och uppgifter som behövs är:

  • köparens och säljarens uppgifter (namnen i sin helhet, personbeteckningarna, adresserna, eventuellt släktskap); för företag behövs handelsregisterutdrag och protokollsutdrag för köpet, för dödsbon i regel åtminstone bouppteckningsinstrument och släktutredning
  • specificerande uppgifter om objektet (fastighetsbeteckning, bostadsaktiebolagets namn och aktienummer, adress)
  • disponentintyg inklusive bilagor för bostadsaktier samt aktiebrevet och/eller dess förvaringsplats
  • beskrivning av objektet (lägenhetsbeskrivning, ytor, typ av fastighet, planläggningssituation, eventuell rapport om konditionsgranskning, energicertifikat osv.)
  • förvaringsplats för eventuella skriftliga pantbrev i anslutning till fastighet
  • eventuellt värderingsutlåtande eller köpbud
  • köpesumman och dess tidsschema för betalning
  • datum för överföring av äganderätten, flyttdag
  • dag för affären och övriga faktorer som påverkar tidsschemat
  • övriga eventuellt avtalade villkor.

För upprättande av dokumentet debiteras ett arvode enligt gällande tariff. Om förhandlingen utmynnar i att det inte är nödvändigt eller aktuellt att göra upp dokumenten, fakturerar vi för den arbetstid som användes för mötet enligt gällande timdebitering.

 

Beakta följande före mötet

Förbered dig inför mötet genom att kontrollera och vid behov komplettera dina kunduppgifter i OP:s nättjänsten för företag. På så vis går ditt möte snabbare.

I bekräftelsemeddelandet ser du hur du kommer att träffa vår expert

Ta fram de uppgifter eller handlingar som behövs på mötet och gäller det ärende du vill diskutera. Vår expert ringer dig när mötet börjar. Om du använder OP-mobilen, kan du kontrollera att ett samtal till dig verkligen kommer från andelsbanken.

Du kan delta i nätmöten antingen i tjänsten op.fi eller med hjälp av OP:s mobilapplikation..

Deltagande i op.fi

  1. Öppna op.fi i din webbläsare och logga in med dina OP-koder.
  2. Gå till sidan Kundtjänst och välj Nätmöte.
  3. Följ mötessidans anvisningar och håll sidan öppen i bakgrunden när du ansluter dig till nätmötet.

 

Deltagande med OP:s mobilapplikation

  1. Försäkra dig om att du har applikationen Teams på din enhet. Om du ännu inte har börjat använda applikationen, ska du i god tid före ditt möte ladda ner den till din enhet via din applikationsbutik.
  2. Logga in i OP:s mobilapplikation med dina OP-koder.
  3. När du har loggat in, öppna menyn Annat och välj Kundtjänst.
  4. Välj Nätmöten i kundtjänstens undermeny. När ditt nätmöte håller på att börja ska du välja Anslut dig till mötet.
  5. Följ anvisningarna på mötesvyn och håll sidan öppen i bakgrunden när du ansluter dig till nätmötet.

När du kommer till kontoret ska du ha med dig ett giltigt identitetsbevis utfärdat av en myndighet i Finland.

  • Ett identitetskort, pass eller diplomatpass utfärdat efter 1.3.1999. 
  • Ett körkort som utfärdats till en finländsk medborgare efter 1.10.1990 godkänns som identitetsbevis i andra ärenden än vid ingående av OP:s nättjänstavtal och öppnande av nättjänstkoder.

 

Ändra eller annullera din tidsbokning

Du ändra eller annullera din tidsbokning på sidan Dina möten. I OP-mobilen ser du din tidsbokning via fliken Annat och Kundtjänst.

Vid behov kan du också kontakta vår kundtjänst.

Om du inte var inloggad då du bokade tiden, behöver du bokningskoden som finns i det bekräftelsemeddelande som du fått. Observera att du inte kan annullera mötet med ett textmeddelande.

Gå till tjänsten op.fi:

https://www.op.fi/ingangssidan