Bedragare låtsas vara kontaktpersoner på OP – se upp för sådana här meddelanden!

Bedragare skickar nätfiskemeddelanden där de låtsas vara kontaktpersoner på OP. Målet är att få kunden att själv kontakta bedragaren. Bedragaren låtsas sedan representera banken och försöker komma åt användarkoder under samtalet. Bedragaren kan under samtalet också försöka få kunden att installera ett skadligt program.

Bedragare skickar nu ut nätfiskemeddelanden till bankkunder, där målet är att få kunden att själv kontakta bedragaren. 
De aktuella nätfiskemeddelandena: 

  • kan ge kunden anvisningar att kontakta ett nummer i textmeddelandet, som sedan besvaras av en bedragare som låtsas vara en kontaktperson på banken
  • kan be kunden att svara på meddelandet för att bli kontaktad av "bankens kontaktperson", varefter bedragaren ringer upp.

Exempel på ett nätfiskemeddelande där bedragaren låtsas vara en kontaktperson på OP och försöker få kunden att svara på meddelandet.

Om du får ett textmeddelande från banken med ovanstående anvisningar ska du inte reagera på meddelandet. 

Om du får ett misstänkt samtal och blir ombedd att identifiera dig med dina nätbankskoder och ditt lösenord, att ladda ner en app eller att överföra pengar till ett säkerhetskonto, avbryt samtalet och kontakta banken omedelbart. Det är viktigt att berätta noggrant om samtalet för att vi ska kunna hjälpa till att reda ut saken så snabbt som möjligt. Just nu förekommer även bluffar där man försöker få kunden att ladda ner ett skadligt program. 

Läs mer här

Du vet väl att du när du blir uppringd av banken kan be att samtalet ska bekräftas via OP-mobilen eller OP-företagsmobilen? På så vis kan du kontrollera att den som ringer verkligen är en anställd på banken.

Anvisningar om hur du kontrollerar samtal finns här

Du kan även kontrollera uppgifterna för din kontaktperson på banken i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi, och sedan kontakta hen med uppgifterna du hittar där. 

Observera att bedragare kan ha tillgång till vissa personuppgifter eller andra uppgifter som de använder för att verka mer trovärdiga när de kontaktar dig.

Även andra nätfiskemeddelanden som försöker efterlikna bankens meddelanden förekommer. Läs alla meddelanden du får noggrant och kontakta din bank omgående om du misstänker att dina kontoinstrument har äventyrats. 

Exempel på ett nätfiskemeddelande som försöker efterlikna ett bekräftelsemeddelande från banken och få kunden att ringa till ett telefonnummer i meddelandet.

Om du misstänker att du har blivit offer för ett bedrägeri

Om du har ringt till ett nummer som du fått i ett textmeddelande, fått ett misstänkt samtal eller laddat ner något program på din telefon, kontakta banken omedelbart och logga inte in i nätbanken med enheten.

Spärra dina OP-koder genom att ringa numret 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst betjänar dig mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring OP:s spärrtjänst på numret 0100 0555. Spärrtjänsten är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den öppnat.

Noggrannare instruktioner och kontaktuppgifter för missbrukssituationer finns här

Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden

En bank eller en myndighet ringer inte och ber en kund att lämna ut sina nättjänstkoder, göra betalningar eller installera en applikation i enheten.

Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i dem.

Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller lämna ut dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, kontakta banken på ett kundtjänstnummer som du själv har kontrollerat på bankens webbplats.