Just nu: Se upp för kombinationsbedrägerier som inleds med sms

Brottslingar utnyttjar olika kombinationer av sms och samtal för bedrägerier. Ge inte ut dina personliga uppgifter om du får ett samtal från bankens ”säkerhetsavdelning”.

Antalet bluffsamtal har ökat kraftigt. Bedragarna strävar efter att vålla panik och känsla av brådska genom att berätta att dina pengar är i fara på något sätt. Samtidigt erbjuder de skydd och lösningar genom att låtsas vara bankens anställda.

Vilket bedrägeri är det fråga om?

  1. Du får först ett sms där du ombes till exempel att godkänna en betalning som gjorts från ditt konto eller betala en obetald bot.
  2. I sms:et anvisas du att klicka på en länk eller ringa det angivna telefonnumret, så att du snabbt kan åtgärda saken.
  3. Länken leder i verkligheten till en bluffsida där du ombes att ge dina bankkoder. Även telefonnumret hör till bedragaren som ger sig ut för att vara bankens kundrådgivare eller anställd på ”säkerhetsavdelningen”.
  4. Bedragaren kan även ringa efter att ha skickat sms:et även om du inte har reagerat på meddelandet. Det är ytterst viktigt att vara alert eftersom bedragarna hänvisar till sms:et som de tidigare skickat när de ringer dig.

Om du får ett sms eller samtal som beskrivits ovan, ska du inte göra någonting som du blir ombedd

Banken ber dig aldrig per telefon att ge ut användarkoden eller lösenordet till nätbanken eller de säkerhetskoder som du fått i ett meddelande för tilläggsbekräftelse. Om du får ett sådant samtal, ska du hålla dig lugn och omedelbart avbryta samtalet. Ring därefter din banks officiella kundtjänstnummer och meddela att du har fått ett bluffsamtal.

Exempel på sms som även har lett till ett bluffsamtal

 

Så här försäkrar du att du säkert talar med bankens kundrådgivare

  1. Kom ihåg att din bank aldrig ber om din användarkod och ditt lösenord per telefon.
  2. Kontrollera de korrekta kundtjänstnumren på din banks webbplats.
  3. Ifall du använder applikationen OP-mobilen kan du alltid begära att samtalet kontrolleras i samband med ett telefonsamtal. Läs anvisningarna för att kontrollera ett samtal

Om du misstänker att du har blivit offer för ett bedrägeri

Då du behöver hjälp för att utvärdera situationen eller misstänker att du har råkat ut för ett bedrägeri ska du ringa vår kundtjänst 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst betjänar dig mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring OP:s spärrtjänst på numret 0100 0555. Spärrtjänsten är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den öppnat.

Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden

En bank eller en myndighet ringer inte samtal där de ber en kund att lämna ut sina nättjänstkoder, göra betalningar eller installera en applikation i enheten via en länk de sänt.

Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i dem.

Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller lämna ut dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, kontakta banken på ett kundtjänstnummer som du själv har kontrollerat på bankens webbplats.