1325344 I de falska e-postmeddelandena berättas det om en kritisk uppdatering som ska göras genom att klicka på en länk i e-postmeddelandet. Om du har uppgett dina personliga uppgifter på den falska sidan, kan det också hända att någon ringer upp dig och presenterar sig till exempel som en person som ansvarar för säkerheten hos OP som sedan försöker få ut ytterligare uppgifter av dig. Samtalen kan komma från ett okänt nummer. Du känner igen samtal från OPs telefontjänst på numret 010 253 0022 (010 252 0500 på finska). Lämna inte ut någon information!
Du kan kontrollera att du är på bankens rätta sida bl.a. på följande:
- Adressen på webbläsarens adressrad börjar med https://
- Certifikatet för sidan har beviljats till OP Gruppen (t.ex. OP Andelslag).
- Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec
- Certifikatet är i kraft
Läs också dina textmeddelanden omsorgsfullt
Om du får ett textmeddelande om tilläggsbekräftelse och i meddelandet ombeds ta bort telefonnumret från tilläggsbekräftelsen av betalningar eller bekräfta betalning och du själv inte håller på att utföra den här åtgärden, ska du avsluta skötseln av ärende och ta kontakt med banken. OPs textmeddelanden om tilläggsbekräftelse kommer från numret +358 40 711 8180. Banken ringer aldrig från det här numret.
Kom ihåg att OP aldrig ber någon att via en länk i ett e-postmeddelande eller textmeddelande logga in i nättjänsten. Inte heller ber OP någonsin om dina personliga nättjänstkoder, kreditkortsuppgifter eller din personbeteckning per e-post eller textmeddelande. Om du får ett falskt e-postmeddelande ska du inte svara på meddelandet eller klicka på en länk i det. Om du har lämnat ut dina nätbankskoder eller kreditkortsuppgifter på en falsk webbplats, spärra omedelbart koderna och kortet genom att ringa telefontjänsten på numret 010 253 0022 (vardagar klockan 9–16, samtalspris 0,0835 e/samtal + 0,167 e/min. från inhemska fasta abonnemang och mobilabonnemang) eller vår finskspråkiga telefontjänst på numret 0100 0500 (vardagar klockan 8–22, lna/msa). Utanför telefontjänsternas öppettider ska du spärra dina koder eller ditt kort genom att ringa Spärrtjänsten +358 20 333 (24h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.
Exempel på falskt e-postmeddelande:
NÄTFISKESIDA – Observera den felaktiga adressen (borde vara op.fi), den börjar inte med https:// och den har inte ett certifikat som beviljats OP Osuuskunta
För jämförelsens skull en bild på en ÄKTA op.fi-sida, sidans adress börjar med https:// och certifikatet har beviljats OP Osuuskunta
NÄTFISKESIDA – Observera den felaktiga adressen (borde vara op.fi), den börjar inte med https:// och den har inte ett certifikat som beviljats OP Osuuskunta