OP Tilinpäätösaineistopalvelun saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Tilinpäätösaineistopalvelun saavutettavuutta verkko-osoitteessa: op.fi/ostopolut/auth/tilinpaatosaineistopalvelu.

Käyttäjä voi tilata ja noutaa edustamansa yrityksen tilinpäätösaineistoja palvelusta. Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

OP Tilinpäätösaineistopalvelun saavutettavuus on arvioitu itsearviointina sekä projektiluontoisesti OP:lle työskennelleiden saavutettavuusasiantuntijoiden toimesta. Arviointi suoritettiin pääasiassa Firefox- ja Safari-selaimilla. Myös Chrome- ja IE-selaimia käytettiin joidenkin yksityiskohtien tarkastamiseen. Kriteerien tarkistuksessa käytettiin apuna WebAIM WAVE -selainlisäosaa. Ruudunlukuohjelmatestaus toteutettiin tietokoneella macOS:n ruudunlukuohjelma VoiceOverilla ja Windowsissa ruudunlukuohjelma NVDA:lla.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 24.9.2021 ja ja sitä on viimeksi päivitetty 19.12.2024. 

Digipalvelun saavutettavuuden tila

OP Tilinpäätösaineistopalvelu ei täytä kaikkia saavutettavuuden vaatimuksia. Mikään havaituista puutteista ei kuitenkaan estä palvelun pääasiallista toimintaa eli tilinpäätösaineiston tilausta tai noutoa. 

Digipalvelun sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia 

Palvelu ei tue kaikilta osin avustavien teknologioiden kuten ruudunlukijoiden käyttöä. Näppäimistökäytössä on ongelmia. Lisäksi kohdistusjärjestyksessä on puutteita eikä sivusto ole kaikilta osin responsiivinen. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
WCAG 1.4.10 Responsiivisuus
WCAG 2.1.1 Näppäimistö
WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä
WCAG 3.1.1 Sivun kieli
WCAG 3.1.2 Osien kieli 
WCAG 3.3.3 Virheen korjausehdotus
WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000