Tämä seloste koskee Op.fi henkilöasiakkaan vakuutus- ja vahinkopalveluiden saavutettavuutta. Sivusto on Pohjola Vakuutus Oy:n sekä OP-Henkivakuutus Oy:n verkkosivusto. Sen saavutettavuutta ovat arvioineet Pohjola Vakuutukselle ja OP-Henkivakuutukselle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.
Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:
- Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
- Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).
Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset on annettu Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 01.01.2021 ja sitä on viimeksi päivitetty 21.11.2024.
Saavutettavuuden tila
Pohjola Vakuutuksen verkkosivusto:
Pohjola Vakuutuksen ja OP-Henkivakuutuksen verkkosivustot täyttävät vaatimukset osittain.
Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Ei-saavutettava sisältö
Pohjola Vakuutuksen verkkosivusto:
Saavutettavuuspuutteita on henkilövakuutusten ostamisessa, rekisteröintipalvelussa ja laskunäkymässä. Näiden palveluiden osalta puutteita on esimerkiksi siinä, että palveluiden värien kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia.
Seuraavat palvelut on toteutettu vanhalla teknologialla, ja näiden osalta saavutettavuusvaatimukset huomioidaan palveluiden käynnissä olevan uudistamisen yhteydessä: matkatavaravakuutuksen muutos, edunsaajamääräys, irtisanominen, matkavakuutuskortin tilaus, matkavakuutustodistuksen tulostus, oikaisupyyntö, auton käytöntarveselvitys, valtakirjat-palvelu, terveysselvitykset sekä vakuutuksen verkkokauppa (määräaikaiset matkavakuutukset, vene-, ja eläinvakuutukset sekä lapsen vakuutukset).
Vakuutus- ja vahinkoerittelyillä sekä Omassa arkistossa olevat vakuutuskirjat, korvauspäätökset ja muut vakuutusasiakirjat, jotka on toteutettu vanhalla teknologialla, eivät ole saavutettavia. Vakuutuskirjat, korvauspäätökset ja muut vakuutusasiakirjat voidaan lähettää asiakkaalle myös postitse.
OP-Henkivakuutuksen verkkosivusto:
OP Henkivakuutuksen terveysselvitys ei kaikilta osin vielä tue avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijan käyttöä. Puutteita on myös esimerkiksi siinä, että palvelun värien kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia.
Alla lueteltuna ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita verkkosivustot eivät vielä täytä.
Pohjola Vakuutuksen palveluissa olevia puutteita:
Henkilövakuutuksen ostamisessa olevia puutteita
- WCAG 1.1.1 Ei tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
- WCAG 1.4.3 Kontrasti
- WCAG 1.4.11 Tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 1.4 12 Tekstin välistys
- WCAG 1.4.13 Sisältö osoitettaessa tai kohdistettaessa
- WCAG 2.1.1 Näppäimistö
- WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
- WCAG 2.4.1 Ohita lohkot
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
- WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus
- WCAG 3.2.2 Syöte
- WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 3.3.3 Virheen korjausehdotus
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Tarjouspyynnössä ja tarjousnäkymässä olevia puutteita
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Vakuutuserittelyissä olevia puutteita
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Irtisanomisessa ja vakuutustileissä olevia puutteita
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
- WCAG 3.3.3 Virheen korjausehdotus
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Laskunäkymässä olevia puutteita
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 2.1.1 Näppäimistö
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 3.3.3 Virheen korjausehdotus
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Ajoneuvon rekisteröintipalvelussa olevia puutteita
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.4.3 Kontrasti
- WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 2.4.2 Sivuotsikot
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
- WCAG 3.1.2 Osien kieli
- WCAG 3.2.2 Syöte
- WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Vahinkoilmoituksissa olevia puutteita
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
OP-Henkivakuutuksen palveluissa olevia puutteita:
Ostopolussa olevia puutteita
- WCAG 1.1.1 Ei tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.4.3 Kontrasti
Terveysselvityksessä olevia puutteita
- WCAG 1.1.1 Ei tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.4.1 Värien käyttö
- WCAG 1.4.3 Kontrasti
- WCAG 1.4.11 Tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 1.4.13 Sisältö osoitettaessa tai kohdistettaessa
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
- WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus
- WCAG 3.2.2 Syöte
- WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Pohjola Vakuutuksen ja OP-Henkivakuutuksen vakuutustulosteissa ja lomakkeissa olevia puutteita
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.4.12 Tekstin välitys
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys (tarjouksen tulosteessa)
- WCAG 3.1.1 Sivun kieli (tarjouksen tulosteessa)
Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu
Henkilöasiakkaan vakuutus- ja vahinkopalveluissa ei ole sellaisia sisältöjä, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät soveltuisi.