Tämä seloste koskee Op.fi henkilöasiakkaan vakuutus- ja vahinkopalveluiden saavutettavuutta. Sivusto on Pohjola Vakuutus Oy:n verkkosivusto ja sen saavutettavuutta ovat arvioineet Pohjola Vakuutukselle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.
Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:
- Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
- Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).
Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset on annettu Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 01.01.2021 ja sitä on viimeksi päivitetty 27.05.2024.
Saavutettavuuden tila
Tämä verkkosivusto täyttää vaatimukset osittain.
Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Ei-saavutettava sisältö
Henkilöasiakkaan vakuutus- ja vahinkopalvelut sekä osa ostosovelluksista osin uusittu ja muutettu saavutettavaksi.
Saavutettavuuspuutteita on henkilövakuutusten ostamisessa, tarjouspyynnössä ja laskunäkymässä. Näiden palveluiden osalta puutteita on esimerkiksi siinä, että palveluiden värien kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia. Palvelut eivät kaikilta osin vielä tue avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijan käyttöä, ja näppäimistönkäytössä on ongelmia. Lisäksi palvelussa on yleisimmin puutteita esimerkiksi graafisten elementtien tekstivastineissa.
Seuraavat palvelut on toteutettu vanhalla teknologialla, ja näiden osalta saavutettavuusvaatimukset huomioidaan palveluiden käynnissä olevan uudistamisen yhteydessä: metsä- ja vastuuvahinkoilmoitus, ajoneuvovakuutuksen ja matkatavaravakuutuksen muutos, edunsaajamääräys, matkavakuutuskortin tilaus, matkavakuutustodistuksen tulostus, asiointitapahtumat, keskeneräiset ilmoitukset, pantinhaltijan ilmoitus, oikaisupyyntö, auton käytöntarveselvitys, valtakirjat-palvelu, terveysselvitys sekä vakuutuksen verkkokauppa (matka-, vene-, ja eläinvakuutukset sekä lapsen vakuutukset).
Ennen 23.9.2018 julkaistuihin asiakirjoihin teemme saavutettavuuskorjauksia sitä mukaa kuin asiakirjoja päivitetään. Vakuutus- ja vahinkoerittelyillä sekä Oma arkistossa olevat vakuutuskirjat, korvauspäätökset ja muut vakuutusasiakirjat, jotka on toteutettu vanhalla teknologialla, eivät ole saavutettavia. Vakuutuskirjat, korvauspäätökset ja muut vakuutusasiakirjat voidaan lähettää asiakkaalle myös postitse.
Alla lueteltuna ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita sivusto ei vielä täytä.
Henkilövakuutuksen ostamisessa olevia puutteita
- WCAG 1.1.1 Ei tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
- WCAG 1.4.13 Sisältö osoitettaessa tai kohdistettaessa
- WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
- WCAG 2.4.1 Ohita lohkot
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
- WCAG 3.2.2 Syöte
- WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 3.3.3 Virheen korjausehdotus
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
- WCAG 2.1.1 Näppäimistö
- WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.4.3 Kontrasti
- WCAG 1.4.11 Tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 1.4 12 Tekstin välistys
Tarjouspyynnössä olevia puutteita
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
- WCAG 1.4.3 Kontrasti
- WCAG 1.4.11 Tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 2.1.1 Näppäimistö
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Vakuutustietojen näyttämisessä, maksueräisyyden muutoksessa ja maksajan muutoksessa olevia puutteita
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 3.1.2 Osien kieli
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Laskunäkymässä olevia puutteita
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 2.1.1 Näppäimistö
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 3.3.3 Virheen korjausehdotus
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Henkivakuutuksen terveysselvityksessä olevia puutteita
Ruudunlukijat
- 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
Ajoneuvon rekisteröintipalvelussa olevia puutteita
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.4.3 Kontrasti
- WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 2.4.2 Sivuotsikot
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
- WCAG 3.1.2 Osien kieli
- WCAG 3.2.2 Syöte
- WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Vahinkoilmoituksissa olevia puutteita
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
- WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus
- WCAG 1.4.12 Tekstin välistys
Vakuutustulosteissa ja lomakkeissa olevia puutteita
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.4.12 Tekstin välitys
Henkivakuutuksen terveysselvityksessä olevia puutteita
- 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu
Henkilöasiakkaan vakuutus- ja vahinkopalveluissa ei ole sellaisia sisältöjä, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät soveltuisi.