Maksut saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n maksuihin liittyvien palveluiden saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Aineistosiirtoa koskevat saavutettavuus huomiot löytyvät Aineistosiirron saavutettavuusselosteesta.

Maksuihin liittyvien palveluiden saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 11.12.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 24.7.2024.

Maksut -palvelun saavutettavuuden tila

Op.fi:n Maksut-palvelu täyttää vaatimukset osittain. SEPA-suoraveloituslupa täyttää vaatimukset täysin. Siirto omalle tilille -palvelu täyttää vaatimukset täysin.

Voit maksaa maksuja OP Saavutettava verkkopalvelussa, joka täyttää saavutettavuusvaatimukset.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Uusi maksu, Maksupohjat, Hyväksymättömät maksut ja Hyväksytyt maksut täyttävät vaatimukset osittain. Edellä ilmoitetuilla sivulla ilmenee muun muassa seuraavia saavutettavuuspuutteita: sivujen värien kontrastit eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia, sivut eivät tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä sekä kun käytetään avustavia teknologioita, sisältöjen lukemisessa esiintyy ongelmia. Sivujen saavutettavuuspuutteet ovat lueteltu alla tarkemmin. 

Puutteiden korjaus on käynnissä ja selostetta päivitetään korjausten valmistumisen myötä. 

Uusi maksu, Maksupohjat, Hyväksymättömät maksut, Hyväksytyt maksut

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

1.3.1 Informaatio ja suhteet

1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet

1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus

1.4.1 Värien käyttö

1.4.3 Kontrasti (minimi)

1.4.4 Tekstin koon muuttaminen

1.4.10 Responsiivisuus

1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

1.4.12 Tekstin välitys

1.4.13 Sisältö osoitettaessa tai kohdistettaessa

2.1.1 Näppäimistö

2.1.2 Ei näppäimistöansaa

2.1.4 Yhden merkin pikanäppäimet

2.2.1 Säädettävä ajoitus

2.4.1 Ohita lohkot

2.4.2 Sivuotsikot

2.4.3 Kohdistusjärjestys

2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)

2.4.5 Useita tapoja

2.4.6 Otsikot ja nimilaput

2.4.7 Näkyvä kohdistus

2.5.1 Osoitineleet

2.5.2 Osoitinlaitteella tehdyn valinnan peruuttaminen

2.5.3 Nimilappu nimessä

2.5.4 Käyttö liikkeen avulla

3.1.1 Sivun kieli

3.1.2 Osien kieli

3.2.1 Kohdistaminen

3.2.2 Syöte

3.2.3 Johdonmukainen navigointi

3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen

3.3.1 Virheen tunnistaminen

3.3.2 Nimilaput tai ohjeet

3.3.3 Virheen korjausehdotus

3.3.4 Virheiden ennaltaehkäisy (oikeudellinen, taloudellinen, data)

4.1.1 Jäsentäminen

4.1.2 Nimi, rooli, arvo

4.1.3 Tilasta kertovat viestit

E-laskupalvelun saavutettavuuden tila

E-laskupalvelu täyttää vaatimukset osittain. Palvelussa on useita erillisiä käyttötapauksia: 

  • Hallitse e-laskuja, osittain saavutettava 
  • Tilaa e-laskuja, osittain saavutettava 
  • E-laskuehdotukset, osittain saavutettava 
  • Saapuneet e-laskut, kokonaan saavutettava
  • Alkuperäinen lasku ja laskun erittely, osittain saavutettava 

Käyttötapauskohtaiset vaatimukset puutteineen kerrotaan tarkemmin alempana. 

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Hallitse e-laskuja, Tilaa e-laskuja, E-laskuehdotukset ja Alkuperäinen lasku ja laskun erittely täyttävät vaatimukset osittain. Edellä ilmoitetut sivut eivät tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä, sekä kun käytetään avustavia teknologioita, sisältöjen lukemisessa esiintyy ongelmia. Sivujen saavutettavuuspuutteet ovat lueteltu alla tarkemmin.

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet

WCAG 1.4.1 Värien käyttö

WCAG 1.4.10 Responsiivisuus

WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys

WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä

WCAG 3.1.2 Osien kieli

WCAG 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia kohtuuttoman rasitteen perusteella

E-laskupalvelussa alkuperäisen laskun kuvan tuottaa laskuttaja. OP ei voi näin ollen vaikuttaa alkuperäisen laskun kuvan saavutettavuusvaatimusten toteutumiseen. Laskun erittely perustuu yleisesti käytössä olevaan Finvoice-standardiin. Laskun sisällön tuottaa laskuttaja.

Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu

Laskuttajan tarjoama alkuperäinen lasku, jonka saavutettavuudesta vastaa laskuttaja.

Rahalähetyksen lunastuksen saavutettavuuden tila

Rahalähetyksen lunastus –palvelu täyttää vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä. 

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Rahalähetyksen lunastus täyttää vaatimukset osittain. Sivu ei tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä, sekä kun käytetään avustavia teknologioita, esiintyy sisältöjen lukemisessa ongelmia. Sivun saavutettavuuspuutteet ovat lueteltu alla tarkemmin. 

Rahalähetyksen lunastamisen voi tehdä myös puhelimitse OP Asiakaspalvelussa ja Osuuspankkien konttoreissa.

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet

WCAG 1.4.1 Värien käyttö

WCAG 1.4.10  Responsiivisuus

WCAG 1.4.11  Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

WCAG 2.1.1 Näppäimistö

WCAG 2.4.11 Kohdistus ei saa peittyä (minimi)

WCAG 2.4.2 Sivuotsikot

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

WCAG 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen

WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia etkä löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000