Vanliga frågor om avbetalningsfinansiering för bil

På den här sidan finns till tilläggsinformation och anvisningar till exempel om utförsel, återstående skuld, amorteringsfrihet och försäljning av en bil som finansierats med avbetalning samt kontaktinformation till vår kundtjänst.

Få hjälp via OP:s nättjänst för finansiering

Om du har köpt en bil på avbetalning, kan du i OP:s nättjänst för finansiering (på finska) se uppgifterna om din finansiering eller ansöka om ändring av förfallodagen för en faktura. I tjänsten kan du också beställa en fullmakt för utförsel och ansöka om amorteringsfrihet. Du kan logga in i tjänsten med dina personliga nätbankskoder från alla finländska banker eller med Mobil ID.

Fordonets innehav, försäkringar och fullmakter

 

Registrering och innehav av fordon i Finland och utomlands

 

Flera innehavare kan registreras för ett fordon. Om du vill lägga till en innehavare för ditt fordon, kontakta vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Om du reser utanför de nordiska länderna i Europa med ditt fordon, måste du ha en fullmakt för utförsel med dig.

Läs mer om utförsel av fordon till olika länder här

Du kan ansöka om en fullmakt för utförsel bekvämt på nätet.

Beställ fullmakt för utförsel

Om fordonet ägs av säljaraffären, ber vi dig kontakta säljaraffären i ärenden som gäller registrering och fullmakter för utförsel. Läs mer om fullmakt för utförsel här

Det är möjligt att ge körundervisning med ett fordon som finansierats med avbetalning. Se till att din försäkring täcker körundervisning.

Det går bra. Under avställningen kan ändringar dock inte göras i kaskoförsäkringen.

Du kan göra avställningen med dina nätbankskoder på Traficoms webbplats. På sidan hittar du också mer information gällande avställning.

Observera att det inte är tillåtet att köra med bilen medan den är avställd. För det måste den påställas på nytt. Om du gör ändringen själv på nätet, följer priset Traficoms prislista (enligt prislistan 10/2023 är kostnaden 6 euro). Du får mer information via Traficoms kundtjänst på numret 029 534 5000.

Om du inte vill göra ändringen själv, du kontakta OP Avbetalningsfinansierings kundtjänst per telefon. Att göra ändringen via vår kundtjänst kostar 42 (handläggningsavgift) euro + kostnad enligt Traficoms prislista: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Du kan göra ändringen på Traficoms webbplats med dina nätbankskoder. På webbplatsen hittar du även annan nyttig information om att göra ändringen. Kom ihåg att meddela ditt försäkringsbolag om ändringen.


Försäljning och byte av en bil som finansierats med avbetalning

 

När fordonet säljs ska den återstående skulden betalas i samband med affären. Dessutom ska köparen skicka en kopia av köpebrevet till oss.

Köparen ska betala den återstående skulden, för att vi ska kunna skicka certifikatnummer som behövs för registrering till honom eller henne. Betalningen kan göras med samma kontonummer som finns på den normala finansieringsfakturan, men utan referens. I meddelandefältet ska fordonets registreringsnummer och orden ”återstående skuld” anges.

Kom ihåg att kontrollera det exakta saldot på den återstående skulden. Om du använder OP:s nättjänstkoder, ser du den återstående skulden på ditt fordon genom att logga in i op.fi-tjänsten. Gå till förfrågan om återstående skuld

Om du inte använder OP:s nättjänstkoder, kan du kontrollera beloppet på den återstående skulden genom att ringa vår kundtjänst. Informationen ges endast till gäldenären själv.

Om fordonet säljs till en bilaffär, sköter de i allmänhet om pappersarbetet gällande försäljningen.

Det är bra att göra upp var sitt exemplar av köpebrevet för köparen och säljaren. En kopia av köpebrevet (och betalningskvittot med arkiveringskod) ska skannas och skickas per e-post till adressen vare@op.fi. Om säljaren lämnar in handlingarna, ska köparens personbeteckning och e-postadress anges i meddelandet eller köpebrevet, för att vi ska kunna meddela att objektet överlåtits.

Om gäldenären betalar den återstående skulden själv, kan den betalas med precis samma uppgifter som övriga fakturor. Fordonet måste ännu registreras i det egna namnet före försäljning.

Det exakta beloppet på den återstående skulden och betalningsanvisningar fås vid behov även hos vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Trots att OP är ägare till fordonet, är det inget hinder för att byta fordonet. Bilbytet förutsätter dock att det återstående finansieringsbeloppet, dvs. den återstående skulden betalas bort i samband med köpet. Först ska du kontrollera den återstående skulden på din bil. 

Om du har OP:s nättjänstkoder, ser du den återstående skulden på ditt fordon genom att logga in i op.fi-tjänsten. Gå till förfrågan om återstående skuld

Om du inte är kund hos OP, kan du kontrollera beloppet på den återstående skulden genom att ringa vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Ta reda på bytespriset på din bil i bilaffären för bilbytet. Bilaffären kan betala den återstående skulden till OP Företagsbanken, varefter vi överlåter bilen direkt till bilaffären. Om du vill kan du använda differensen mellan bytespriset och den återstående skulden som handpenning för den nya bilen. Kom ihåg att begära en finansieringsoffert av OP för det nya köpet i bilaffären.

När bilfinansieringen har betalts i sin helhet till OP Företagsbanken, skickar vi ett meddelande om upphörande till kunden för kännedom. Om du uppger din e-postadress, kan vi skicka uppgiften också per e-post. Vi gör en elektronisk överlåtelseanmälan i Traficoms system med kundens uppgifter. Bilen kan registreras med hjälp av den elektroniska överlåtelseanmälan.


Du kan meddela din e-postadress till oss genom att ringa vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Du kan logga in i Mina ärenden-tjänsten via Traficoms webbplats. Du kan använda antingen nätbankskoderna eller mobilcertifikat för att logga in.


Försäkringar

 

En förutsättning för registrering av en bil eller ett annat fordon är att trafikförsäkring har skaffats för fordonet före registreringen. Dessutom förutsätter ett avbetalningsavtal att en kaskoförsäkring tecknas. Kaskoförsäkringen ska omfatta både krock- och finansieringsskydd. Läs mer om bilförsäkringen och räkna ut premien enkelt på nätet.

Räkna ut premien för försäkringen

Som fordonets ägare eller innehavare kan du byta försäkringsbolag genom att ingå ett nytt avtal med ett annat försäkringsbolag. När du byter försäkringsbolag, förmedlas uppgiften om bytet automatiskt till Traficoms fordonsinformationstjänster. Om ditt avtal omfattar en försäkring som debiteras i betalningsposterna, vänligen kontakta vår kundtjänst innan du byter försäkringsbolag.

För att ett nytt försäkringsavtal ska kunna ingås, ska den som tecknar försäkringen också vara fordonets innehavare. Om detta inte är fallet, kontakta vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Räkna ut premien för försäkringen

Om din bil är köpt på avbetalning, kan den persons som undertecknat avtalet ha försäkringen i sitt namn. Även någon annan person i hemkretsen, som maken/makan eller någon annan person som bor på samma adress kan ha försäkringen i sitt namn. Försäkringstagaren ska vara fordonets innehavare i Traficoms system. 

Om du vill lägga till en annan innehavare till fordonet för att teckna försäkring, kontakta vår kundtjänst: 010 252 2860 (vardagar kl. 9.00–16.30).

 

Finansieringsavtal och betalningar

 

Uppgifter om återstående skuld

 

Om du använder OP:s nättjänstkoder, ser du den återstående skulden på ditt fordon genom att logga in i op.fi-tjänsten. Gå till förfrågan om återstående skuld

Om du inte har OP:s nätbankskoder, kan du kontrollera beloppet på den återstående skulden genom att ringa vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Efter att betalningen skickar vi kunden ett meddelande om att avtalet upphört. Samtidigt sparar vi i överlåtelseanmälan i Traficoms tjänst. Med hjälp av anmälan kan ägarbytet registreras. 

Du kan betala bort den återstående skulden när som helst under avtalsperioden. Först ska du ta reda på hur stor den återstående skulden i ditt nuvarande finansieringsavtal är. Om du har OP:s nättjänstkoder, ser du den återstående skulden på ditt fordon genom att logga in i op.fi-tjänsten. Gå till förfrågan om återstående skuld

Om du inte har OP:s nätbankskoder, kan du kontrollera beloppet på den återstående skulden genom att ringa vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Efter att betalningen skickar vi kunden ett meddelande om att avtalet upphört. Samtidigt sparar vi i överlåtelseanmälan i Traficoms tjänst. Med hjälp av anmälan kan ägarbytet registreras. 

När du har betalat den återstående skulden på din kredit, gör vi en överlåtelseanmälan om bilen. Gör en ändringsanmälan om överföring av äganderätten till fordonet hos Traficom. Enklast är det att göra anmälan om registrering på adressen: asiointi.trafi.fi.


Problem och avtalsändringar

 

Om du vill överföra skuldansvaret under pågående avtalsperiod, kan en överföring av finansiering till en annan part ansökas om för avbetalningsavtalet.

Det är möjligt att ansöka om överföring från följande ofakturerade post och finansieringen ska vara uppdaterad innan överföringen kan ansökas. Observera att den nya innehavaren ska teckna en försäkring för objektet innan avtalet överförs. Objektet ska ha trafikförsäkring samt en kaskoförsäkring som omfattar krock- och finansieringsskydd.

Banken har rätt att justera finansieringens ränta och handläggningsavgift i samband med överföringen.

För överföringen debiteras en avgift enligt servicetariffen. Avgiften tas ut hos den nya innehavaren. Överföringen av skuldansvar förutsätter ett godkänt kreditbeslut.

Som överföringsavgift debiteras 190 euro, om innehavaren är en privatperson och 400 euro, om den nya innehavaren är ett företag.

För att överföringsansökan ska kunna påbörjas, vänligen kontakta vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30). Om det finns en solidariskt ansvarig gäldenär i det nuvarande avtalet, behövs tillstånd av båda gäldenärerna för att ansöka om överföring.

Kom ihåg ha följande uppgifter till hands när du ringer:

  • Avtalsnummer
  • Den nya gäldenärens namn och personbeteckning/FO-nummer (personbeteckningen behövs för kreditbeslutet och avtalet)
  • Den nya gäldenärens telefonnummer och e-postadress (för företag en ansvarig person med firmateckningsrätt)
  • Den nuvarande gäldenärens telefonnummer och e-postadress
  • Både den nya och den nuvarande gäldenärens tillstånd till användning av elektronisk signaturtjänst
  • Antal körda kilometer med fordonet
  • Orsak till varför byte av innehavare ansöks

 

Om överföring av finansiering ansöks för två gäldenärer, ska även den solidariskt ansvariga gäldenärens uppgifter anges.

Du kan avsluta avtalet antingen genom att betala bort den återstående skulden på en gång, sälja bilen och betala bort den återstående skulden i samband med försäljningen, eller genom att överföra bilen till en annan person eller företag.

Läs hur du kan betala bort den återstående skulden på ditt fordon

Läs hur du kan ändra uppgifter om fordonets ägare eller innehavare

Om du har tillfälliga betalningssvårigheter, kan du be om betaltid för din faktura. I första hand erbjuder vi en förlängning på 20 dygn för betalning av fakturan. Du kan be om betaltid genom att ringa vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Om en framskjutning av fakturans förfallodag inte löser de tillfälliga betalningssvårigheterna, kan du ansöka om amorteringsfrihet i högst tre (3) månader av tungt vägande skäl för avbetalningsavtalet.

I samband med ansökan om amorteringsfrihet ber vi dig om en utredning över den försvagade skuldbetalningsförmågan. Vi följer bankens allmänna processer och kriterier när ändringar i betalningsplaner beviljas.

Du kan ansöka om amorteringsfrihet för OP Företagsbankens avbetalningsfinansiering för bil i OP:s nättjänst för finansiering

Om du är allmänt oroad över din skuldbetalningsförmåga kontakta vår kundtjänst så snabbt som möjligt: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

 

Mina uppgifter och fakturering

 

Om dina kontaktuppgifter har ändrats kan du uppdatera dem i OP:s nättjänst för finansiering under yhteystiedot.

Om du använder OP:s nättjänstkoder, ser du den återstående skulden på fordonet genom att logga in i nättjänsten op.fi. I nättjänsten ser du beloppet på den återstående skulden för fordonet under ”Lån > Visa mer > Övriga lån” (Obs! Inte i OP-mobilen). Övriga uppgifter om finansieringen får du hos vår kundtjänst.

Gå till förfrågan om återstående skuld

Om du inte använder OP:s nättjänstkoder, får du mer information om beloppet på din återstående skuld och avbetalningsfinansiering genom att ringa vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Öppna och betalda fakturor visas i OP:s nättjänst för finansiering. I början av avtalsperioden har vi skickat kunden ett betalningsprogram, där de kommande betalningarna kan kontrolleras.

E-fakturan är det bekvämaste sättet att följa upp och hantera faktureringen. Du kan beställa e-fakturan i din egen nätbank och välja automatisk debitering, om du vill. Om det finns två gäldenärer i avtalet, kan bara huvudgäldenären (anges som första gäldenär i avtalet) beställa en e-faktura för avtalet via sin nätbank.

Du kan också göra ett upprepat betalningsuppdrag i din nätbank (detta eliminerar dock inte pappersfakturan).

Företag kan, om så önskas, beställa nätfakturering genom att skicka nätfaktureringsuppgifterna per e-post till adressen yrityspankki.skannaus@op.fi

Oavsett faktureringsform bevaras handläggningsavgiften av överenskommen storlek i avtalet.

.

Avbetalningsfinansieringens fakturor skickas månatligen till kunderna per post. Om du vill kan du ta i bruk e-fakturan, som är det enklaste sättet att sköta faktureringen. Läs anvisningarna för att ta i bruk e-fakturan ovan.

När du använder e-faktura, kan du välja automatisk debitering. Om det finns två gäldenärer i avtalet, kan bara huvudgäldenären (anges som första gäldenär i avtalet) beställa en e-faktura för avtalet via sin nätbank.

Du kan också göra ett upprepat betalningsuppdrag i din nätbank (detta eliminerar dock inte pappersfakturan).

Oavsett faktureringsform bevaras handläggningsavgiften av överenskommen storlek i avtalet.

Du kan amortera krediten snabbare än överenskommet. De avtalsspecifika betalningsuppgifterna, det vill säga referensnumret och kontonumret, är alltid samma. Betalningsuppgifterna går att kontrollera från tidigare fakturor eller i OP:s nättjänst för finansiering.

Betalningar som överskrider fakturerade betalningsposter inriktas automatiskt på och minskar avtalets kapital.

Du kan betala bort hela krediten när som helst under avtalsperioden. Först ska du ta reda på hur stor den återstående skulden i ditt nuvarande finansieringsavtal är. Observera att betalningsplanen bara visar beloppet på kapitalet.

Om du har OP:s nättjänstkoder, ser du den återstående skulden på ditt fordon genom att logga in i op.fi-tjänsten. Gå till förfrågan om återstående skuld

Om du inte har OP:s nätbankskoder, kan du kontrollera beloppet på den återstående skulden genom att ringa vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Efter att betalningen skickar vi kunden ett meddelande om att avtalet upphört. Dessutom sparar vi i överlåtelseanmälan i Traficoms tjänst. Med hjälp av anmälan kan ägarbytet registreras.

 

Ändring av betalningsposter och amorteringsfrihet

 

Om du har tillfälliga betalningssvårigheter, kan du be om betaltid för din faktura. I första hand erbjuder vi en förlängning på 20 dygn för betalning av fakturan. Du kan be om betaltid genom att ringa vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).
Du kan ändra förfallodagen för din faktura genom att ringa vår kundtjänst: 010 252 5843 (vardagar kl. 9.00–16.30).

Om en framskjutning av fakturans förfallodag inte löser de tillfälliga betalningssvårigheterna, kan du ansöka om amorteringsfrihet i högst tre (3) månader för avbetalningsavtalet.

Amorteringsfriheten för avbetalningsfinansiering är avsedd för exceptionella situationer, där kundens skuldbetalningsförmåga har försvagats. Amorteringsfrihet för avbetalningsfinansiering betyder att du under amorteringsfriheten betalar endast krediträntorna och handläggningsavgiften samt de eventuella försäkringspremier och serviceavgifter som faktureras tillsammans med betalningsposterna.

I samband med ansökan om amorteringsfrihet ber vi sökanden om en utredning över den försvagade skuldbetalningsförmågan. Vi följer de processer och kriterier som banken i allmänhet iakttar då ändringar i betalningsplaner beviljas.

Du kan ansöka om amorteringsfrihet för OP Företagsbankens avbetalningsfinansiering för bil i OP:s nättjänst för finansiering

Handläggningstiden är cirka 3 veckor, beroende på antalet ansökningar. Du får ett meddelande per e-post när ansökan är behandlad.

I kraft 01/2024

Tjänst Person Företag
Saldobekräftelser, räntebesked och hyresansvarsrapportering 37,00 €/st. 37,00 €/st.
Separat avtalade kortfattade utredningar/andra ändringar 25 € 25 €
Separat avtalade utredningar/andra ändringar 100 € timme minst 75 € 100 € timme minst 75 €
Återbetalning av överskjutande betalning 5 €/st. 7 €/st.
Kopior av fakturor och verifikat 15 €/st. 15 €/st.
Kopior av avtal och nya utskrifter av betalningsplan eller gireringar 0 € 42 €/st.
Direktregistrering (Traficoms debitering) Enligt Traficoms tariff som gäller vid respektive tidpunkt Enligt Traficoms tariff som gäller vid respektive tidpunkt
Utöver debitering för behandling av registreringsbevis t.ex.
- ändringar av innehavare
- anskaffning av nytt registreringsbevis
42 €/st. 42 €/st.
Ändring i OP Företagsbankens gruppförsäkring 25 € 25 €
Fullmakt för utförsel (högst 12 mån.) 49 € (beställ via rahoitus.op.fi 39 € för privatkunder) 49 €
Fullmakt för utförsel (högst 12 mån.)
behandlad samma bankdag
59 € 59 €
Fullmakt för körundervisning 37 €  
Överföring av avtal (inkl. direktregistreringsdebitering) 190 €/avtal 0,30 % av fordran,
minst 400 €/avtal
Åtgärder i anslutning till fusion eller delning av företag   250 €
Ändring i betalningsplan 5 €/avtal, högst 20 € per år 0,30 % av fordran,
minst 330 €/avtal
Flyttning av förfallodag Från det ursprungliga förfallodatumet
- 1-13 dagar 0 €
- 14 dagar eller mer 5 €/avtal, högst 20 € per år
37 €
Återbetalning i förtid Enligt avtalsvillkoren för avbetalning Enligt den gällande interna prislistan för tjänster, dock högst 1 % av det återstående kapitalet.
Uträttande och utskrift av slutfaktura 37 € 37 €
Betalningsanmärkning 5 € 12 €
Betalningsuppmaning 5 €  
Tratta   110 €
Hot om uppgörelse 5 € 12 €
Betalningskrav   12 €
Meddelande om uppsägning 30 €  
Avhämtningsuppdrag Enligt realiserade kostnader, minst 220 € Enligt realiserade kostnader, minst 220 €