Mies kannettavalla tietokoneella.

Så här gör du en kortreklamation

Om ditt kort försvinner, stjäls eller slukas av en automat eller om det finns transaktioner på kortet som du inte känner igen, ska du omedelbart spärra kortet genom att ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 (lna/msa). Spärrtjänsten är öppen varje dag, dygnet runt.

Så fort du gör en spärrningsanmälan, övergår ansvaret för betalkortet till banken och vi spärrar ditt kort omgående.

Ring OP Spärrtjänsten också om din telefon eller smarta enhet försvinner och du använder Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay eller Garmin Pay, och har lagt till OP:s betalkort där. På så sätt kommer du inte att förlora dina pengar om någon använder ditt kort utan tillstånd. Gör en spärrningsanmälan också om du misstänker att dina OP-koder har hamnat i fel händer.

Det finns transaktioner på kortet som du inte känner igen

Gör omedelbart en reklamation om du på ditt kontoutdrag eller din kreditkortsfaktura upptäcker korttransaktioner eller kreditöverföringar som du inte känner igen. Om ditt kort, dina kortuppgifter eller dina koder har stulits, gör även en brottsanmälan.

Gör en reklamation om missbruk om:

  • Ditt kort har försvunnit eller stulits och du inte har gjort eller godkänt betalningar som gjorts med det.
  • Du inte känner igen alla transaktioner på kortet och inte har gjort betalningarna.

Observera att biluthyrningsfirmor har rätt att debitera obetalda tankningar, vägtullar och böter i efterskott. Även hotell har i enlighet med bokningsvillkoren rätt att ta betalt om en gäst uteblir utan att ha avbokat (en s.k. no show-avgift). Hotell får också debitera obetalda köp från minibaren i efterskott.


Det är något fel på en produkt eller tjänst som jag köpt

Om du till exempel inte har fått en tjänst eller produkt som du betalat för, eller om produkten eller tjänsten har ett fel som är säljarens ansvar och som företaget inte går med på att ersätta, har säljaren gjort sig skyldig till avtalsbrott. Du kanske till exempel inte har fått evenemangsbiljetter som du köpt, en möbel som du köpt har skador eller resebyrån går i konkurs så att du inte kan åka på en resa som du redan betalat för.

Du kan reklamera betalningstransaktioner som gjort med vilket OP-kort som helst. Du har ändå bäst möjligheter att få tillbaka dina pengar om du har betalat för produkten eller tjänsten med ett kreditkort. Enligt konsumentskyddslagen kan du kräva ersättning från den som utfärdat kortet, alltså OP.

Gör en reklamation om:

  • Du bara har gjort ett köp, men samma köp exempelvis har debiterats flera gånger.
  • Fel belopp har debiterats från kortet.
  • Du inte har fått de varor eller tjänster som du har beställt.
  • Du inte har fått den gottgörelse för ett hävt köp som säljaren utlovat.
  • Du inte fick dina pengar från en uttagsautomat eller du fick bara en del av dem.
  • Säljaren har gått i konkurs och du inte får ersättning för dina köp.

Observera att du inte kan reklamera köp som du gjort från en privatperson, eftersom konsumentskyddslagen inte tillämpas på affärer mellan privatpersoner. En vara eller tjänst anses köpt av en privatperson även när den har köpts från en företagsdriven marknadsplats eller annan liknande tjänst där försäljningen sker mellan privatpersoner.


Jag vill skicka tilläggsuppgifter om en reklamation som jag redan gjort

Om du vill lämna tilläggsupplysningar om en reklamation som du redan sänt såsom en bekräftelse på att brottsanmälan har gjorts, en kvittokopia eller en kopia av kontoutdraget eller kreditkortsfakturan, en kopia av diskussioner mellan dig och försäljaren eller annan tilläggsinformation om det som hänt, kan du göra det via vår reklamationstjänst.

Gå till reklamationstjänsten

Du kan också sända tilläggsupplysningar och bilagor per post till:

OP Kundtjänst
Kod: 5021582
00003 SVARSFÖRSÄNDELSE