Vanliga frågor om Google Pay

Vad är Google Pay?

  • Google Pay är en mobilbetalningsapp med vilken du betalar smidigt med en Android-enhet eller en smartklocka i butiker, på nätet och i appar. Du kan också betala med en smartklocka med operativsystemet Wear OS.
  • När du betalar behöver du varken kort eller kortuppgifter, utan betalningen görs med din enhet.
  • Du kan betala när du lagt till ditt betalkort i Google Pay-appen via OP-mobilen eller Google Pay-appen.
  • Du kan betala med Google Pay då du ser symbolen för kontaktlös betalning, Google Pay-symbolen eller knappen Buy with Google Pay (Köp med Google Pay).

Basfakta

Google Pay är ett snabbt och enkelt sätt att betala kontaktlöst. Lägg till betalkortets credit- eller debit-funktion i Google Wallet, så kan du betala med din Android-enhet, Pixel-klocka eller Fitbit-enhet på alla ställen som godkänner Google Pay som betalsätt.

När du betalar behöver du varken kort eller kortuppgifter, utan betalningen görs med din enhet.

Du kan betala när du lagt till ditt betalkort i Google Pay-appen via OP-mobilen eller Google Pay-appen.

Du kan betala med Google Pay då du ser symbolen för kontaktlös betalning, Google Pay-symbolen eller knappen Buy with Google Pay (Köp med Google Pay).

Appen Google Pay heter nu Google Wallet. Ändringen gör det enklare att spara och använda betal- och resekort.

Google Wallet är en skyddad, privat digital plånbok där du kan ladda ner och administrera inte bara OP:s kort utan också andra betal- och resekort, biljetter, nycklar och identitetsbevis.

Du kan betala enkelt med Google Pay i butiker, på nätet och i appar. När du ser symbolen för kontaktlös betalning eller Google Pay, kan du betala med Google Pay.

Ytterligare information finns på Google Pays sida:

Du behöver:

  • En kompatibel enhet, till exempel en Android-enhet eller en Fitbit-enhet som stöder Google Pay. Observera att Android-enheten måste ha operativsystemet Android 7 eller en nyare version.
  • Enheten måste ha stöd för NFC, det vill säga närfältskommunikation, för kontaktlös betalning i butiker.
  • Ett giltigt OP:s kort.
  • OP:s koder.
  • Om du är 16–17 år räcker det att din vårdnadshavare har OP:s koder.
  • Den nyaste versionen av OP-mobilen (62.0 eller nyare), om du lägger till kortet via OP-mobilen.

Google Pay kan användas med de flesta Android-enheterna. Du kan använda Google Pay med en smarttelefon eller surfplatta som använder operativsystemet Android 7 (lanserades 2014) eller ett nyare operativsystem. Du kan också använda Google Pay med en smartklocka som använder operativsystemet Android Wear 2.15 eller nyare. Kontrollera vilka smartklockor som är kompatibla med Google Pay. Kontakta vid behov tillverkaren av smartklockan.

För att du ska kunna betala i butiker behövs också NFC, det vill säga närfältskommunikation (Near Field Communication). Du kan kontrollera att din telefon stöder NFC i telefonens inställningar. I enhetens NFC-inställningar ska du välja Google Pay som standardtjänst för betalning. Om du inte kan använda Google Pay med din enhet, kontakta dess tillverkare.

Du kan använda Google Pay med alla OP:s kort: OP Classic, OP Gold, OP Platinum, OP Debit, OP Basic, OP Duo, K-Plussa Maksuaika och OP Business Debit.

Du kan lägga till också ett OP Business Debit-kort i Google Pay. Kortet kan läggas till med OP:s privatkundens koder. Det kan läggas till via OP-mobilen eller Google Pay. Om du lägger till kortet via Google Pay, verifiera det med OP-mobilen.

Du kan lägga till också ett K-Plussa Maksuaika-kort i Google Pay. För att lägga till kortet behöver du OP:s koder för privatkunder. Observera dock att genom att betala med Google Pay kan du inte använda Plussa-pengar, Plussa-förmåner eller K-Plussa Maksuaika-kortets särskilda betalsättsförmån, eftersom Google Pay inte stöder K-Plussa-stamkundsprogrammet. För att få K-Plussaförmåner ska du visa OP:s kort med Plussa-funktion eller ett separat Plussa-kort för betalterminalen. K-Plussa Maksuaika-kortets separata betalningssättsförmån kan du utnyttja endast genom att betala med det fysiska K-Plussa Maksuaika-kortet i K-gruppens betalningsterminal.

För Plussa-kortens del är det K-gruppen som ansvarar för Google Pay-stödet. Ytterligare information om hur du lägger till ett Plussa-kort i Google Pay får du av K-gruppen. 

Om du redan har laddat ner Plussa-mobilkortet i din telefon, kan du fortsätta använda det och på det sättet utnyttja Plussa-förmånerna också då du betalar mobilt med Google Pay. Appen har tagits bort från appbutiken 10/22 och det är tills vidare inte möjligt att ladda ner den på nytt.

Du kan lägga till flera kort i Google Pay. Du kan lägga till samma kort i flera olika enheter.

Observera att kombikorten, det vill säga OP Classic, OP Gold och OP Platinum innehåller två kort: ett debit- och ett credit-kort. Om du vill använda båda korten i Google Pay, ska du separat lägga till båda i tjänsten. Antalet kort som kan läggas till i tjänsten har inte begränsats.

Du kan även ansluta ett kort som inte har den kontaktlösa funktionen till Google Pay.

Du kan även ansluta ett kort som inte har den kontaktlösa funktionen till Google Pay.

För att använda Google Pay ska du vara minst 16 år. Du behöver också OP:s kort och en kompatibel Android- eller Fitbit-enhet.

För att kunna verifiera att ditt kort ska läggas till i tjänsten måste du dessutom ha OP:s koder för privatkunder.

  • När du är inloggad i OP-mobilen kan du lägga till ditt kort i Google Pay där.
  • Du kan också lägga till kortet via Google Wallet, vilket bekräftas separat i OP-mobilen eller i OP:s kundtjänst på numret 0100 0500. Välj först 4 för betjäning på svenska och därefter 1 för bankärenden för privatkunder och 2 för kort, kortbetalningar och fakturering.

Om du är under 18 år, identifieras i stället för dig en av dina vårdnadshavare med hens egna OP:s koder i kundtjänsten.

Om du är 16–17 år och har beviljats ett avtal om OP:s koder och digitala tjänster efter 10.12.2020, kan du i OP-mobilen själv lägga till ditt kort i Google Pay. Alternativt kan du lägga till kortet via Google Wallet och välja OP-mobilen som verifieringssätt.

Google Pay är en avgiftsfri tjänst, och att betala med den är likaså avgiftsfritt.

 

 

Ibruktagning

Du kan ta i bruk tjänsten i OP-mobilen eller i Google Wallet.

OP-mobilen

  • Öppna OP-mobilen och logga in
  • I vyn Pengar väljer du det kort som du vill lägga till i Google Pay
  • Öppna kortinställningarna via kugghjulet uppe till höger
  • Välj Lägg till i Google Pay. Om kortet har både credit- och debit-funktion, välj vilkendera som läggs till i tjänsten
  • Följ anvisningarna och godkänn villkoren

Google Wallet

  • Ladda ner Google Wallet-appen via appbutiken Google Play
  • Öppna appen och välj Lägg till ett kort
  • Lägg till dina kortuppgifter enligt anvisningarna och godkänn villkoren
  • Bekräfta att kortet läggs till i OP-mobilen eller genom att ringa OP:s kundtjänst på numret 0100 0500. Välj först 4 för betjäning på svenska och därefter 1 för bankärenden för privatkunder och 2 för kort, kortbetalningar och fakturering.

Ibruktagning av Google Pay – klocka/annan enhet

Google Wallet

  • Öppna Google Wallet-appen i klockan eller motsvarande enhet
  • Ställ in en åtkomstkod i klockan eller motsvarande enhet, om en sådan inte ställts in tidigare
  • Öppna WearOS-appen i klockan eller motsvarande enhet och följ anvisningarna precis som när kortet läggs till i telefonen

Du kan bli ombedd att ställa in ett skärmlås på din Android-enhet. Med Google Pay går det att använda ett skärmlås som fungerar med PIN-kod, mönster, lösenord, fingeravtryck eller retinaavläsning. Det går inte att använda ansiktsigenkänning eller Smart Unlock eller att väcka enheten genom att knacka.

I OP-mobilen kan du kontrollera om ditt kort har lagts till i Google Pay. När kortet har lagts till, visas i kortuppgifterna knappen ”Hantera i Google Pay”.

Om kortet inte har lagts till och du inte kan ta i bruk tjänsten, kontrollera att du använder:

  • En enhet som är kompatibel med Google Pay*
    • Operativsystemet Android 7 eller senare
    • Den senaste uppdateringen. Ladda vid behov ner och installera den senaste uppdateringen: Inställningar – Om enheten – Ladda ner och installera
       
  • Ett giltigt OP-kort som kan användas för kortbetalning
    • Det går inte att lägga till kortet klockan 23–07 om du ansökt om kortet samma natt
       
  • Google Wallet-appen (ladda vid behov ner appen via Google Play)
    • Ett Google-konto där användaren är inloggad
       
  • Den nyaste versionen av OP-mobilen (minst  52.0), om du lägger till kortet via OP-mobilen
    • OP-mobilen ska vara installerad i samma enhet som du lägger till ditt kort i

* Om du ser något av följande felmeddelanden, är det möjligt att din telefon inte stöds:

  • Google Pay kan inte användas
  • Google kan inte verifiera din enhet
  • Du kan inte använda Google Pay på den här mobilen längre

Kontrollera att telefonens operativsystem är Android 7 eller nyare. Så här kontrollerar du Android-versionen:

  • Öppna appen Inställningar i telefonen.
  • Välj Om telefonen nertill och efter det Programvaruinformation.
  • Då visas din enhets uppdateringsstatus. Följ eventuella anvisningar på skärmen.

Tekniskt stöd hittar du på Google Pays sida: Google Pay Help

Vid behov kan du kontakta OP:s kundtjänst på numret 0100 0500. Välj först 4 för betjäning på svenska och därefter 1 för bankärenden för privatkunder och 2 för kort, kortbetalningar och fakturering.

Du kan kontrollera vilken version du har genom att öppna OP-mobilen och i inloggningsvyn välja Annat och efter det Inställningar. Nere i mitten av vyn visas vilken version av OP-mobilen du har. Versionen du använder kan också kontrolleras i appbutiken Google Play.

För att kunna se knapparna Lägg till i Google Pay och Hantera i Google Pay måste du använda minst version 52.0 av OP-mobilen.

Du kan kontrollera om ditt kort har lagts till i Google Pay i OP-mobilen.

  • Öppna OP-mobilen och logga in
  • Välj kortet i vyn Pengar
  • Öppna kortinställningarna via kugghjulet uppe till höger
  • Om du i kortinställningarna kan välja Hantera i Google Pay, har kortet lagts till i tjänsten.

Du kan också direkt i Google Wallet kontrollera om kortet syns bland betalsätten i Google Pay.

Om det inte går att lägga till kortet via OP-mobilen, försök lägga till det via Google Wallet-appen.

Om du försökte lägga till kortet via Google Wallet-appen och valde OP-mobilen som verifieringssätt utan att lyckas med det, kontrollera att du har den senaste versionen av OP-mobilen och försök på nytt. Du kan också verifiera att kortet läggs till genom att ringa OP:s kundtjänst på numret 0100 0500. Välj först 4 för betjäning på svenska och därefter 1 för bankärenden för privatkunder och 2 för kort, kortbetalningar och fakturering.

Om du försökte lägga till kortet via Google Wallet-appen, kontrollera att kortets giltighetstid och säkerhetskod, dvs. CVC/CVV, är rätt skrivna. Kreditkortets tresiffriga säkerhetskod finns på kortets baksida bredvid underteckningsfältet. Bankkortets tresiffriga säkerhetskod finns på kortets baksida efter bankkortets nummer.

Kontrollera också att ditt kort är ett giltigt OP-kort som kan anslutas till tjänsten och användas för kortbetalningar. Om ditt kort inte alls syns i OP-mobilen eller om det har spärrats, ska du kontakta OP:s kundtjänst på numret 0100 0500. Välj först 4 för betjäning på svenska och därefter 1 för bankärenden för privatkunder och 2 för kort, kortbetalningar och fakturering.

När du lägger till ett kort via Google Wallet kan du välja om du verifierar kortet i OP-mobilen eller genom att ringa OP:s kundtjänst. Om verifieringen görs i OP-mobilen, kontrollera att du har den senaste versionen av OP-mobilen (minst  52.0).

Om du inte har OP-mobilen eller om verifieringen inte lyckas den vägen, kan du ringa OP:s kundtjänst på numret 0100 0500. Välj först 4 för betjäning på svenska och därefter 1 för bankärenden för privatkunder och 2 för kort, kortbetalningar och fakturering. Om du är minderårig ska din vårdnadshavare ringa i ditt ställe, och då sker verifieringen med hens OP-koder.

Observera att OP-mobilen ställer egna krav på enheten och versionen.

OP Business Debit-kortet kan läggas till i Google Pay med OP:s koder för privatkunder. Det kan läggas till via OP-mobilen eller Google Wallet. Om du lägger till kortet via Google Wallet, verifiera det med OP-mobilen.

Det är inte möjligt att ta i bruk Google Pay med OP:s koder för företagskunder och inte heller i OP-företagsmobilen. Om kortet har beviljats endast för insättningar och det inte används för betalningar, går det inte att använda Google Pay med kortet.

Vid behov kan du kontakta OP:s kundtjänst på numret 0100 0500. Välj först 4 för betjäning på svenska och därefter 1 för bankärenden för privatkunder och 2 för kort, kortbetalningar och fakturering.

Om du lägger till ditt kort via OP-mobilen, behöver du inte det fysiska kortet. Om du lägger till kortet via Google Wallet, behöver du ditt fysiska korts uppgifter.

När du lägger till ditt kort kan Google Wallet be dig uppge kortets säkerhetskod/CVC. Kreditkortets tresiffriga säkerhetskod finns på kortets baksida bredvid underteckningsfältet. Bankkortets tresiffriga säkerhetskod finns på kortets baksida efter bankkortets nummer.

Om kortet har både credit- och debit-funktion, välj i samband med ibruktagningen vilken funktion du lägger till i tjänsten. Du kan lägga till båda funktionerna i tjänsten och på det här sättet bättre dra nytta av kortets egenskaper. Du kan själv välja ett standardkort för betalningarna eller byta kortet du använder i samband med betalningen.

Du får ett nytt utseende för ditt kort i mobilplånboken, t.ex. Apple Wallet och Google Wallet, genom att ta bort det kort som du lagt till i tjänsten och lägga till kortet i tjänsten på nytt. Om utseendet för ditt kort inte längre kan väljas, visas kortet med kortproduktens standardutseende.

Kortets utseende avviker lite på grund av mobilplånbokens krav, och kortet visas till exempel i horisontellt läge.

 

 

Användning

 

I butiker – Du kan betala med Google Pay globalt i alla butiker som accepterar kontaktlösa betalningar med Visa- eller Mastercard-kort.

I nätbutiker och appar – Du kan använda Google Pay i de nätbutiker och många appar som accepterar Google Pay som betalsätt. Använd knappen "Pay with Google Pay" (Betala med Google Pay) eller alternativet “Google Pay as a payment method" (Google Pay som betalsätt).

Du kan använda Google Pay när du ser en av symbolerna nedan.

I butiken

Du kan betala med Google Pay i butiken då du ser symbolen för kontaktlös betalning på betalterminalen.

  • Låsa upp din telefon.
  • Håll efter det telefonen nära betalterminalen tills betalningen är klar.
  • Bekräfta betalning när du begär det.

Med smartklocka

När du betalar med smartklocka finns det ingen övre gräns för kontaktlös betalning. När du betalar ska du öppna smartklockan med dess PIN-kod, öppna Google Wallet-appen och hålla klockan nära betalterminalen tills du hör ett ljud eller tills klockan vibrerar till.

Med Fitbit

Öppna Google Wallet och ange enhetens PIN-kod vid behov. Håll enheten mot betalterminalen tills terminalen visar en betalningsbekräftelse.

I appar och på nätet

Du kan använda Google Pay i nätbutiker och i många appar, varmed du inte behöver skapa något konto eller ge dina kortuppgifter separat i samband med köpet. Använd knappen Buy with Google Pay (Köp med Google Pay) och följ anvisningarna. I appbutiken Google Play ser du också vilka appar som godkänner Google Pay som betalsätt.

Gör så här:

  1. Kontrollera att Google Pay godkänns som betalsätt.
  2. Välj betalning med Google Pay.
  3. Kontrollera att uppgifterna är korrekta.
  4. Bekräfta betalningen.

Betalterminalen visar när betalningen har godkänts. Därtill står det Klar på din enhets skärm när betalningen är godkänd. De flesta smartklockor vibrerar till när betalningen är gjord.

På nätet vet du att betalningen har lyckats när du ser ett meddelande om att betalningen har godkänts. Du får också ett separat meddelande från Google Wallet och OP-mobilen/Pivo till din Android-enhet om varje transaktion, om du har aktiverat meddelandena via inställningarna.

Det första kortet du lägger till i appen blir ditt standardkort. Om du lägger till flera kort och vill byta standardkort, öppna Google Wallet-appen och välj det kort som du vill använda som standardkort. Välj: Använd som standard.

I Google Wallet-appen måste ett av korten vara valt som s.k. standardkort. Google Pay-betalningarna debiteras det här kortet, om du inte väljer att använda ett annat kort när du betalar.

Om du vill betala med ett annat kort än standardkortet, öppna Google Wallet-appen och när du ska betala, välj det kort du vill betala med. Beroende på din enhet kan du också trycka på strömknappen och volume+-knappen samtidigt, varmed du kan få fram kortalternativen i Google Pay.

Om du har flera kort i Google Pay, är ett av dem alltid standardkortet med vilket betalningarna görs i första hand. Du kan också betala med ett annat kort genom att välja det när du ska betala.

Kortet är standardkort endast i ifrågavarande enhet, dvs. du väljer standardkort för telefon och klocka separat.

Om du har flera olika av OP:s kort och vill skilja dem bättre från varandra i mobilplånboken, kan du ta bort korten från tjänsten och lägga till dem på nytt. Efter det ser du korten med det nya standardutseendet för kortet i fråga och texten för Credit/Debit-funktionen uppe till höger på kombikortet. 
 

Du behöver i regel ingen nätförbindelse för att betala med Google Pay i en butik, eftersom betalningen sker via en betalterminal som stöder kontaktlös betalning. Sådana betalterminaler känner du igen på symbolen för kontaktlös betalning. I vissa situationer uppdaterar Google Pay sina uppgifter, och då behövs nätförbindelse för att betalningen ska lyckas.

Google Pay har samma begränsningar som ditt kort, dvs. transaktionerna kan inte överskrida kortets dygnsvisa säkerhetsgränser eller kontots eventuella bruksgräns. Om du betalar med Google Pay i en butik, kontrolleras kortets säkerhetsgräns för betalningar via betalterminal. Om du betalar i en nätbutik eller en app, kontrolleras säkerhetsgränsen för betalning på nätet och i appar.

Den normala gränsen för kontaktlös betalning, 50 euro, begränsar inte betalningar som görs med Google Pay, men om beloppet överskrider gränsen för kontaktlös betalning måste enheten låsas upp före betalningen.

Transaktionerna du gjort med Google Pay ser du i Google Wallet-appen och i OP-mobilen.

När du klickar på ditt kort i Google Wallet ser du kortets senaste transaktioner som gjorts med ifrågavarande enhet. I Google Wallets meny kan du också välja alternativet Aktivitet för att se din transaktionshistorik.

I Google Wallet visas beloppet av täckningsreserveringen, som kan avvika från transaktionens slutliga belopp. Kontrollera de slutliga transaktionsuppgifterna i dina kontotransaktioner eller kredittransaktioner eller på kontoutdraget/fakturan.

I OP-mobilen ser du alla transaktioner som gjorts med debit-funktionen genom att välja ditt konto. Transaktionerna som gjorts med credit-funktionen ser du genom att välja ditt kort.

I stället för att använda dina kortuppgifter för Google Pay-betalningar skapas det för din enhet ett virtuellt kontonummer som syns på kvittona. På basis av de fyra sista siffrorna i det virtuella kontonumret kan transaktionen anslutas till ditt kort. Det virtuella kontonumret hittar du i Google Wallet under kortuppgifterna.

Om betalterminalen accepterar OP:s kort, borde den också acceptera Google Pay. Det lönar sig att försöka genomföra transaktionen på nytt, då betalterminalen sannolikt inte lyckades läsa kortet korrekt. Vid behov kan personalen börja om betalningstransaktionen från början, vilket vanligtvis hjälper.

Om du har aktiverat meddelandena om kort, får du till OP-mobilen ett meddelande om en transaktion som inte godkänts samt orsaken till det. Vid behov kan du kontakta OP:s kundtjänst på numret 0100 0500. Välj först 4 för betjäning på svenska och därefter 1 för bankärenden för privatkunder och 2 för kort, kortbetalningar och fakturering.

Kontrollera att du har tillåtit push-meddelanden i OP-mobilen. Du kan aktivera dem genom att i OP-mobilen välja Annat - Inställningar - Meddelanden.

Om en betalning med Google Pay inte lyckas, lönar det sig att kontrollera till exempel följande:

  • Du har väckt din enhet (betalningar under gränsen för kontaktlös betalning)
  • Du har låst upp din enhet (betalningar som överstiger gränsen för kontaktlös betalning eller alla transaktioner, om du via din enhets inställningar har fastställt ett sådant krav för alla transaktioner)
  • Det finns tillräckligt med pengar på kontot eller outnyttjad kredit på kortet
  • Den dagliga säkerhetsgränsen för ditt kort överskrids inte av inköpet (i butiker säkerhetsgränsen Betalning via betalterminal, i nätbutiker och appar säkerhetsgränsen Betalning på nätet och i appar)
  • Din enhet har NFC, dvs. närfältskommunikation som möjliggör kontaktlös betalning, och den är aktiverad (när du betalar i en butik)
  • Din enhet har HCE (Host Card Emulation, du kan kontrollera det här i din enhets inställningar/hos tillverkaren)
  • I vissa situationer behövs nätförbindelse för att köpet ska lyckas (Google Pay uppdaterar regelbundet ditt kort i Google Pay-enheten)

Ytterligare stöd hittar du på Google Pays sida:

Om du gör inköp i en butik, kontrolleras i Google Pay kortets säkerhetsgräns Betalning via betalterminal. Om du gör inköp i en nätbutik eller en app, kontrolleras kortets säkerhetsgräns Betalning på nätet och i appar.

När du betalar med Google Pay kan du inte använda Plussa-pengar eller Plussa-förmåner, eftersom Google Pay inte stöder Plussa-stamkundsprogrammet. Det enklaste sättet att utnyttja förmånerna är med Plussa-mobilkort, en app som kan laddas ner på Android-telefoner och som fungerar på samma sätt som ett kontaktlöst Plussa-kort i K-gruppens affärer.

Ladda ner Plussa-mobilkortsapp på din telefon via appbutiken Google Play och mata in Plussa-numret som finns på baksidan av ditt kort i den. I butiken behöver du endast väcka din telefon och föra den nära betalterminalen, som identifierar mobilkortet. Då får du Plussa-förmånerna för inköpet.

Alternativt kan du innan du betalar visa ditt OP-kort med Plussa-egenskapen eller ett separat Plussa-kort för betalterminalen.

Produktskyddet för OP:s ägarkunder gäller också inköp som gjorts med Google Pay, om kortet som använts för betalningen är ett OP Classic-, OP Gold-, OP Platinum-, OP Duo- eller K-Plussa Maksuaika-kort.

 

 

Säkerhet

Google Pay är säkert. Dina kortuppgifter sparas varken i appen eller i din enhet. För att sända betalningen använder Google Pay ett enhetsspecifikt nummer och en transaktionsspecifik kod. Google kommer inte åt dina betalkortsuppgifter, och de överlåts inte heller till köpmannen i samband med betalningstransaktionen.

Större inköp bekräftar du genom att låsa upp din enhet, vilket innebär att endast du kan betala med ditt kort med Google Pay. Om du vill kan du också ändra inställningarna för Google Pay så att kontaktlös betalning alltid förutsätter att din smartenhet låses upp (Settings – Connected devices – Connection preferences NFC – Turn on Require unlock for NFC). Google Pay fungerar inte i rootade telefoner.

Med Google Pay betalar du tryggt och enkelt utan att röra betalterminalen. Du behöver varken röra knapparna på betalterminalen eller hantera kontanter när du gör inköp. Du kan dra nytta av samma kortförmåner* och skydd som när du betalar med det fysiska kortet. Inköpen debiteras ditt kort på samma sätt som när du betalar med det fysiska kortet. Inköpen visas i appen genast när du betalat.

Eftersom du inte behöver använda din kortkod när du betalar kan ingen få reda på den. Ditt kort hålls också i bättre förvar i din enhet. Om din telefon skulle försvinna, kan utomstående varken se dina kortuppgifter eller betala med din telefon. Om ditt kort skulle försvinna och spärras, kan det nya kortet vid behov genast läggas till i din telefon.

Med hjälp av Googles Find My Device-app (www.google.com/android/devicemanager) kan du lokalisera din enhet och vid behov låsa den eller radera uppgifter som sparats i den. Du kan också göra en sökning med orden ”Find my phone”, då Google visar var din telefon finns på en karta.

Om du inte hittar din enhet, ska du omedelbart kontakta OP:s spärrtjänst på numret 0100 0555 (24/7), så att vi kan spärra kortuppgifterna du anslutit till Google Pay. Om du fortfarande har ditt fysiska kort i behåll behöver själva kortet inte spärras, utan du kan fortsätta att använda det.

Om ditt kort försvinner, ska du genast kontakta OP:s spärrtjänst på numret 0100 0555 (24/7) för att spärra kortet. I spärrtjänsten kan du beställa ett nytt kort i stället för det som försvunnit, och det nya kortet syns genast i Google Pay. Så behöver du inte vara utan kort en enda stund.

Uppgifterna för kort som förnyats med samma nummer och för kort som skaffats med nytt nummer för att ersätta ett försvunnet/stulet kort uppdateras automatiskt i Google Pay. Med andra ord kan du fortsätta att använda Google Pay helt normalt.

Om du avslutar ditt kort kan du inte längre använda Google Pay med det.

Öppna Google Wallet direkt på din enhet eller logga först in i OP-mobilen. Välj kortet och därefter i kortinställningarna (kugghjulet) Hantera i Google Pay. I Google Wallet tas kortet bort genom att välja det kort som ska tas bort och bakom de tre punkterna uppe till höger välja Ta bort betalningsmetod.

När du ansluter en ny enhet till ditt Google-konto, länkas kortuppgifterna i Google Pay till din nya enhet. Du måste dock verifiera att korten läggs till i tjänsten i OP-mobilen eller i Google Wallet. Om du inte hittar ditt kort i din nya enhet, kan du lägga till det på nytt.

För att kunna börja använda Google Pay måste du godkänna Googles användarvillkor, och genom att godkänna dem samtycker du till att dela uppgifterna om dina betalningstransaktioner som gjorts med Google Pay med Google och dess partnerföretag. Google använder uppgifterna i enlighet med Googles användarvillkor och sekretesspolicy exempelvis för att visa uppgifter om betalningstransaktioner i Google Pay samt för marknadsföring och reklam. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att ta bort ditt kort från Google Pay.

• Du bekräftar inköpet genom att låsa upp telefonen. Om upplåsningsmetoden inte är tillräckligt säker, behöver du verifiera din identitet separat innan köpet kan godkännas.

• Använd en tillräckligt säker metod för upplåsning av mobilen. Sådana är pinkod, mönster, lösenord, fingeravtryck, iris-skanner eller 3D-ansiktsigenkänning.

• Om upplåsningsmetoden inte är tillräckligt säker, kan du öppna Google Wallet innan du betalar. Wallet ber om den nödvändiga verifieringen på förhand.

• Om du vill kan du i inställningarna godkänna mobilbetalning utan upplåsning i kollektivtrafiken.

• I vissa situationer kan mobilbetalningar kräva även tilläggsbekräftelser. Följ alltid instruktionerna i din mobila enhet.

• Ytterligare information finns på Google Pays sida Google Play Help