OP Ryhmä, Helsingin yliopisto ja Jyväskylän yliopisto käynnistivät vuoden alussa tutkimuksen, jonka päämäärä on kartoittaa 15–19-vuotiaiden nuorten taloustaitoja, kuten rahankäyttöä, säästämistä ja huolia sekä arjen taloudenhallintaa. Kyselytutkimus toteutettiin peruskouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa eri puolilla Suomea keväällä 2024. Siihen vastasi yli 1800 nuorta 72 koulusta.
Talousosaamisbarometrin tavoitteena on tuottaa uutta ja merkittävää, yhteiskunnan tarpeisiin vastaavaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää työkaluja nuorten taloudellisen hyvinvoinnin parantamiseksi. Jatkossa barometri on tarkoitus toistaa tasaisin väliajoin, jotta voidaan seurata trendejä ja arvioida, miten eri toimenpiteet vaikuttavat nuorten käyttäytymiseen.
Taloustaidot kuuluvat kaikille
Tutkimuksessa selvisi, että talousosaaminen yleisesti ottaen melko hyvää 15–19-vuotiaiden nuorten keskuudessa. Koulutus ja koulumenestys ovat kuitenkin edelleen vahvasti korreloivia tekijöitä. Samoin poikien talousosaaminen on hieman parempaa, kuin ikäluokkansa tytöillä.
Nuorten taloustaitojen tutkiminen on erityisen tärkeää muun muassa siksi, että vanhempien sosioekonominen asema periytyy. Tutkimuksesta selviää, että korkeasti koulutetut vanhemmat puhuvat lastensa kanssa enemmän sijoittamisesta ja vaurastumisesta kanssa kuin matalammin koulutetut vanhemmat. Myös poikien kanssa puhutaan enemmän sijoittamiseen, vaurastumiseen ja yrittäjyyteen liittyvistä asioista, kuin tyttöjen.
Talouden digitalisaatio on johtanut siihen, että nuoret altistuvat verkossa monenlaiselle vaikuttamiselle. Jopa yli neljäsosa tutkimukseen vastanneista nuorista kertoo saavansa taloustietoa somevaikuttajilta.
Valtaosa nuorista ei kuitenkaan ole huolissaan omasta taloudenhallinnastaan. Nuoret ovat yleisesti tyytyväisiä koulutus- ja uravalintoihinsa ja luottavaisia sen suhteen, että saavat tarvittaessa apua rahaongelmiin.
Tutustu Nuorten talousosaamisbarometrin tuloksiin:
- Eri ikäryhmien välillä ei ole suuria eroja taloustaidoissa, enemmän vaikuttaa koulutus.
- Perheissä puhutaan enemmän poikien kuin tyttöjen kanssa sijoittamiseen, vaurastumiseen ja yrittäjyyteen liittyvistä asioista.
- Nuoret saavat eniten taloutta koskevaa tietoa perheeltään (60 %) ja koulustaan (36 %). Yli neljäsosa (27 %) nuorista saa taloustietoa somevaikuttajilta.
- Isoin ryhmä nuorista on kulutuskeskeisiä (44 %).
- Kolmasosa nuorista (35%) käyttää rahaa säästeliäästi.
- 21 % nuorista on kuluttajina ympäristötietoisia
- Tutustu Nuorten talousosaamisbarometrin yhteenvetoon (pdf)
- Lue Nuorten talousbarometri 2024 kokonaisuudessaan (pdf)