Lähes puolet suurista suomalaisista yrityksistä suunnittelee korvaavansa työtehtäviä tekoälyllä – raportointi ja tietojenkäsittely yleisimmät sovelluskohteet

Puolet suurista suomalaisyrityksistä kertoo tekoälyn olevan kriittisessä roolissa yrityksen menestyksessä. Lähes yhtä moni yritys suunnittelee korvaavansa osan työtehtävistä tekoälyllä. Tekoälyä hyödyntäessään yrityksen on tärkeää varmistaa, ettei sen käyttö sisällä työntekijöitä syrjiviä toimintamalleja.

Suurista suomalaisista yrityksistä 49 prosenttia suunnittelee korvaavansa osan työtehtävistä tekoälyllä, selviää OP:n Yrityspulssi-tutkimuksesta. Väitteen kanssa eri mieltä on 26 prosenttia.

Tyypillisimmät tekoälyllä korvattavat työtehtävät löytyvät kyselytutkimuksen mukaan raportoinnista, tietojenkäsittelystä, asiakaspalvelusta sekä viestinnästä. Esimerkkejä kyseisistä sovelluskohteista löytyy maailmalta ja Suomestakin lukuisia: esimerkiksi Amazon tarjoaa asiakkailleen parempia tuotesuosituksia koneoppimismallien avulla, ja Morgan Stanley hyödyntää tekoälyavustajaa talon sisällä syntyvän datan ja tutkimustiedon hyödyntämisessä.

– Tekoäly muuttaa toimintaympäristöämme kiihtyvällä tahdilla ja sen yrityksille tuomat mahdollisuudet ovat hyvin laajat. Vastaajayrityksistä puolet kertoi tekoälyn näyttelevän kriittistä roolia yrityksen menestykselle tulevaisuudessa. Tämä korostaa, miten valtavan iso merkitys tekoälyllä on yrityksille, sanoo OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi.

Tekoälyn tuomilla mahdollisuuksilla on yritysten lisäksi iso vaikutus myös Suomen talouteen. Yrityspulssin vastaajista 37 prosenttia oli sitä mieltä, että Suomi on tällä hetkellä kansainvälisesti houkutteleva kohde tekoälyhankkeille.

– Suomen nostaminen maailmankartalle hyvänä kohdemaana tekoälyhankkeille vaatii yrityksiltä investointeja tutkimukseen ja kehitystyöhön sekä tahtoa tarttua toimeen ja johtaa muutosta. Tekoälyn tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen on äärimmäisen tärkeää, jotta suomalaiset yritykset pärjäävät kansainvälisessä kilpailussa, Keitaanniemi toteaa.

Tekoälyn oikeudenmukainen ja vastuullinen käyttäminen puhuttavat yrityksissä laajasti. Aihe saattaa herättää myös huolta työntekijöissä.

– Tekoälyn rajattomalta tuntuvien sovelluskohteiden etsimisessä ei tule sokaistua. On samalla huolehdittava ihmisten osaamisesta ja osaamisen kehittämisestä – tekoäly on ennen kaikkea tukiäly. Vaikka osa nykyisistä työtehtävistä saatetaan jatkossa korvata tekoälyllä, synnyttää se samalla myös uusia työtehtäviä. On yritysten vastuulla varmistaa, ettei tekoälyn hyödyntäminen sisällä toimintatapoja, jotka olisivat ihmisiä syrjiviä tai haitallisia sosiaaliselle hyvinvoinnille, Keitaanniemi sanoo.

OP Ryhmän teettämään ja Taloustutkimus Oy:n toteuttamaan Yrityspulssi-kyselytutkimukseen vastasi 100 suomalaista yritystä, joiden liikevaihto oli vähintään 100 miljoona euroa. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina huhti-toukokuussa 2024.

Lisätiedot medialle:

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi