Vakuutukset ja laskutus

Vakuutuslaskun hoidat helpoiten e-laskuna. Voit pyytää maksuaikaa vakuutuslaskulle helposti op.fi-palvelussa ja OP-mobiilissa. Tältä sivulta löydät nämä ja muut vastauksemme vakuutuslaskuja koskeviin kysytyimpiin kysymyksiin.

Mistä löydän saapuneet vakuutuslaskut?

Sinulle saapuneet avoimet kodin, terveyden ja omaisuuden vakuutuslaskut löydät Vakuutuslaskut-sivulta, kun kirjaudut op.fi-palveluun. Samalta sivulta näet myös maksetut vakuutuslaskusi viimeisen kolmen vuoden ajalta. Vakuutuslaskut näet op.fi-palvelussa ja OP-mobiilissa, jos olet vakuutuslaskun maksaja. Valtakirjalla laskuja ei näe.

Löydät avoimet ja maksetut vakuutuslaskut myös OP-mobiilista. Navigoi OP-mobiilin Pohjola Vakuutus -osioon ja valitse Katso laskut. 

Miten OP-bonukset huomioidaan laskullani?

Kertyviä OP-bonuksiasi hyödynnetään automaattisesti vakuutuslaskulla. Veloitamme hyödynnettävissä olevat OP-bonukset ennen kuin lähetämme laskun sinulle. Bonusten veloitus toteutuu hyvissä ajoin eli noin kuukautta ennen laskun eräpäivää. Jos bonusten jälkeen jää vielä maksettavaa, laskutetaan loppuosuus vakuutuslaskusta valintasi mukaan joko paperi- tai e-laskulla.

Miten tilaan vakuutuksestani e-laskun?

E-laskun tilaaminen onnistuu verkkopankissasi. Tieto e-laskun tilaamisesta päivittyy asiakastietoihisi automaattisesti noin viikon kuluessa tilauksesta, joten voit vielä saada viimeisimmän laskun paperisena. Seuraavat laskut saat suoraan omaan verkkopankkiisi.

Voit myös tilata e-laskun OP-mobiilissa. Valitse Rahat-osiossa kohta Maksut. Klikkaa sen jälkeen E-laskut-välilehteä ja valitse Tilaa ja hallitse e-laskuja.

Tarvitsen vakuutuslaskulle lisää maksuaikaa, mitä teen?

Jos et voi maksaa vakuutuslaskua eräpäivänä ja tarvitset lisää maksuaikaa, voit pyytää sitä helposti op.fi-palvelussa ja OP-mobiilissa.

Voit pyytää vakuutuslaskulle maksuaikaa, kun lasku on avoin, se ei ole erääntynyt ja laskulle ei ole aiemmin myönnetty maksuaikaa. Maksuajan pidennys voi olla 1–30 päivää.

Alkuperäisen eräpäivän jälkeiseltä maksuajalta kertyy viivästyskorkoa, joka veloitetaan seuraavan laskun yhteydessä. 12-eräisen sopimuksen laskulle ei voi pyytää maksuaikaa.

Näin pyydät maksuaikaa OP-mobiilissa: Siirry OP-mobiilin Pohjola Vakuutus -osioon ja valitse kohta Näytä laskut. 
Jos maksuajan pyytäminen ei onnistu op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa, voit pyytää maksuaikaa lähettämällä viestin asiakaspalveluun.

Voinko maksaa vakuutuslaskun useammassa erässä?

Voit maksaa vakuutuslaskun yhdessä erässä tai vaihtoehtoisesti jakaa sen 2, 3, 4, 6 tai 12 erään. Jos haluat maksaa laskun 12 erässä, tulee sinulla olla laskusta voimassa oleva e-laskusopimus. Muistathan, että jos maksat vakuutuslaskusi yhdessä erässä, saat vakuutuksesta maksutapa-alennusta 2,5 %.

Voit muuttaa vakuutuslaskujen maksuerää op.fi-palvelussa. Huomioithan, että maksuerä pitää muuttaa jokaiseen vakuutussopimukseen erikseen. 

Voinko muuttaa vakuutuslaskun maksajaa?

Voit muuttaa vakuutuslaskun maksajaa op.fi-palvelussa. Huomioi kuitenkin, että muutos astuu voimaan vasta seuraavan vakuutuskauden alusta. Jos olet juuri saanut kauden ensimmäisen laskun, lähetämme tilalle korvaavan laskun muutoksen jälkeen. Jos muutat maksajaa, uusi lasku lähetetään uudelle maksajalle ja edellinen saapunut lasku peruuntuu.

Huomioithan, että vakuutuslaskun maksaja pitää muuttaa jokaiseen vakuutussopimukseen erikseen. Yksittäiseen laskuun ei vakuutuslaskun maksajaa voi muuttaa. 

Miten tulostan laskun?

Vakuutuslaskut löydät pdf-muodossa omasta arkistostasi, josta voit halutessasi tulostaa laskun.

Olen saanut useamman samanlaisen laskun samasta sopimuksesta, minkä niistä maksan?

Jos vakuutussopimuksessasi tapahtuu muutoksia, saat vakuutuksistasi korjatun vakuutuslaskun. Vakuutussopimuksia koskevia muutoksia ovat esimerkiksi olemassa olevan vakuutusturvan muokkaaminen, uuden vakuutuksen lisääminen sekä yllä mainitut vakuutuslaskun eräisyyden tai maksajan muuttaminen.

Saamallasi korjatulla laskulla kerrotaan, että se korvaa saman laskutuskauden aiemman laskun. Voit siis maksaa viimeisimmäksi saamasi laskun.

Huomaathan, että voit saada muutoksen takia myös useita laskuja samalla tai lähekkäisillä eräpäivillä. Tämä johtuu siitä, että korjatulle laskulle muodostuu aina uusi myöhempi eräpäivä, jolloin myös seuraavan laskutuskauden lasku voi tulla samalla maksuun. Verkkolaskusta saat automaattisesti peruutuslaskun, jos teet muutoksen vähintään viikkoa ennen eräpäivää. Jos muutos tehdään tätä myöhemmin, voit poistaa aiheettoman laskun itse verkkopankistasi.

Maksoin vahingossa liikaa vakuutusmaksua, mitä teen?

Jos maksat ylimääräistä vakuutusmaksua, palautamme sen sinulle automaattisesti takaisin noin kahden viikon kuluessa. Varmistathan, että asiakastiedoissasi on ajantasainen tilinumerosi mahdollista maksunpalautusta varten. Jos tilinumeroa ei ole ilmoitettu, saat palautuksen maksuosoituksena postitse.

Irtisanoin vakuutuksen, mitä tapahtuu saamalleni laskulle?

Jos irtisanot vakuutuksen, saat korvaavan laskun uusilla tiedoilla ja aiemmin saamasi lasku on aiheeton.

Kun olet irtisanonut vakuutuksen, muista ilmoittaa tilinumerosi mahdollista vakuutusmaksun palautusta varten. Palautamme ylimääräisen vakuutusmaksun noin kahden viikon kuluessa vakuutuksen irtisanomisesta.
 
Päivitä tilitiedot