Mies kannettavalla tietokoneella.

Näin teet korttireklamaation

Jos korttisi katoaa, varastetaan, se jää automaattiin tai kortillasi on tapahtumia, joita et tunnista, sulje korttisi viipymättä soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (mpm/pvm). Sulkupalvelu on avoinna jokaisena viikonpäivänä, vuorokauden ympäri.

Heti kun teet sulkuilmoituksen, vastuu maksukortista siirtyy pankille, ja suljemme korttisi välittömästi.

Soita OP Sulkupalveluun myös silloin, jos puhelimesi tai muu älylaitteesi katoaa ja sinulla on käytössäsi Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay tai Garmin Pay, johon olet lisännyt OP:n maksukortin. Näin et menetä rahojasi, jos joku käyttää korttiasi luvatta. Tee sulkuilmoitus myös jos epäilet, että OP:n tunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin.

Kortilla on tapahtumia, joita en tunnista

Tee reklamaatio heti, jos  huomaat tiliotteellasi tai luottokorttilaskullasi korttitapahtumia tai luotolta siirtoja, joita et tunnista. Jos korttisi, korttitietosi tai tunnuksesi on varastettu, tee myös rikosilmoitus.

Tee reklamaatio kortin väärinkäytöstä, jos:

  • Korttisi on kadonnut tai varastettu, etkä ole itse tehnyt etkä valtuuttanut veloituksia.
  • Et tunnista kaikkia korttisi tapahtumia, etkä ole tehnyt veloituksia.

Huomioithan, että autovuokraamoilla on oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset, tietullit ja sakot jälkikäteen. Myös hotelleilla on oikeus veloittaa käyttämättä jätetty ja peruuttamaton varaus (ns. no-show-maksu) varausehtojen mukaan sekä maksamaton minibaariostos hotellivierailun jälkeen

1. Sulje korttisi viipymättä soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (avoinna vuorokauden ympäri). Jos soitat ulkomailta, numero on +358 100 0555.

2. Tee tutkintapyyntö eli rikosilmoitus poliisille. Siirry tekemään rikosilmoitus

3. Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot:

  • tapahtumatiedot (aika, summa, veloittajan nimi sekä kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta)
  • kopio tehdystä rikosilmoituksesta

4. Täytä reklamaatiolomake huolellisesti ja listaa siihen kaikki reklamoitavat tapahtumat. 

Liitä reklamaatioon kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta sekä vahvistus rikosilmoituksen tekemisestä ja mahdolliset muut lisäselvitykset.

Siirry reklamaatiopalveluun

5. Voit myös lähettää lomakkeen tai lisätietoja ja liitteitä postitse. Reklamaatiolomake (pdf)

Lähetä lomake osoitteeseen

OP Asiakaspalvelu
Tunnus: 5021582
00003 VASTAUSLÄHETYS

6. Kun reklamaatio ja tarvittavat lisätiedot ovat saapuneet, ne käsitellään ja saat päätöksen viestillä OP-mobiiliin ja op.fi-palveluun .

7. Saat tukea korttireklamaation tekemiseen tai laskusi selvittämiseen Korttiasiakaspalvelusta 0100 0500. Katso aukioloajat


Ostamassani tuotteessa tai palvelussa on virhe

Jos et ole esimerkiksi saanut maksamaasi palvelua tai tuotetta, tai siinä on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu korvaamaan, myyjä on silloin syyllistynyt sopimusrikkomukseen. Et ole esimerkiksi saanut ostamiasi tapahtumalippuja, tilaamassasi huonekalussa on kolhuja tai matkatoimisto menee konkurssiin etkä pääse jo maksamallesi matkalle.

Voit reklamoida millä tahansa OP:n kortilla tehdyt maksutapahtumat. Jos olet maksanut tuotteen tai palvelun luottokortilla, sinulla on kuitenkin parhaat mahdollisuudet saada rahasi takaisin. Kuluttajansuojalain mukaan voit vaatia korvausta luottokortin myöntäjältä eli OP:lta.

Tee reklamaatio, jos:

  • Olet tehnyt vain yhden oston, mutta sama osto on esimerkiksi veloitettu useamman kerran.
  • Kortilta on veloitettu väärä summa.
  • Et ole saanut tilaamiasi tuotteita tai palveluja.
  • Et ole saanut myyjän lupaamaa hyvitystä perutusta tilauksesta.
  • Et ole saanut rahaa käteisnostoautomaatilta tai sait vain osan rahoista.
  • Myyjä on tehnyt konkurssin etkä saa ostostasi korvausta.

Huomioithan, että et voi reklamoida yksityishenkilöltä tekemistäsi ostoista, koska yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin ei sovelleta kuluttajansuojalakia. Tavara tai palvelu katsotaan ostetuksi yksityishenkilöltä myös silloin, kun se on ostettu yrityksen ylläpitämältä kauppapaikalta tai muusta vastaavasta palvelusta, jossa tehdään kauppaa yksityishenkilöiden kesken.

Yritä ensin selvittää asia suoraan myyjän kanssa, sillä sinun pitää todentaa sopimusrikkomus. Tee vasta sen jälkeen OP:lle reklamaatio.

1. Tarkasta, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot:

  • tapahtumatiedot (aika, summa, veloittajan nimi sekä kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta)
  • sinun ja myyjän välinen mahdollinen viestinvaihto
  • tilaus- tai sopimusehdot
  • tilausvahvistus, kuitti tai molemmat
  • mahdollinen muu materiaali, joilla voit todentaa oikeutesi reklamaatioon

2. Täytä reklamaatiolomake huolellisesti, ja listaa siihen kaikki reklamoitavat tapahtumat.

Liitä reklamaatioon kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta sekä mahdolliset muut lisäselvitykset.

Siirry reklamaatiopalveluun

3. Voit myös lähettää lomakkeen ja liitteitä postitse. Reklamaatiolomake (pdf)

Lähetä lomake osoitteeseen:

OP Asiakaspalvelu
Tunnus: 5021582 00003
VASTAUSLÄHETYS

4. Kun reklamaatio ja tarvittavat lisätiedot ovat saapuneet, ne käsitellään ja saat päätöksen viestillä OP-mobiiliin ja op.fi-palveluun.

5. Saat tukea korttireklamaation tekemiseen ja laskusi selvittämiseen Korttiasiakaspalvelusta 0100 0500. Katso aukioloajat


Haluan toimittaa lisätietoja jo tekemääni reklamaatioon

Jos haluat liittää jo lähettämääsi reklamaatioon lisätietoja kuten vahvistuksen rikosilmoituksen tekemisestä, kopion kuitista, tiliotteesta tai luottokorttilaskusta, kopion myyjän kanssa käymästäsi keskustelusta tai muuta tietoa tapahtuneesta, voit tehdä sen reklamaatiopalvelumme kautta.

Siirry reklamaatiopalveluun

Voit myös lähettää lisätietoja ja liitteitä postitse osoitteeseen:

OP Asiakaspalvelu
Tunnus: 5021582
00003 VASTAUSLÄHETYS

Reklamaatiopalvelusta vastaa twoday Oy:n sähköinen allekirjoituspalvelu Signom yhteistyössä OP:n kanssa. Huomioithan, että siirryt OP:n ulkopuoliseen palveluun, jonka ulkoasu on kumppanimme brändin mukainen.