Maksukortti ei toimi – mitä voin tehdä?

Kun OP:n kortti ei toimi, voit useimmiten ratkaista ongelman itse.

Jos kortti ei toimi, tarkista ensin asetukset

  • Tarkista onko kortti voimassa. Voimassaoloaika (kk/vv) on kortista riippuen joko kortin etupuolella tai kääntöpuolella. 
  • Tarkista kortin turvarajat OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa Omat kortit -sivulla. Lue ohjeet turvarajojen muuttamiseen
  • Myös korttiin liitetyn tilin käyttörajoitus voi estää kortin käytön, jos olet esimerkiksi tehnyt tililtä suuren maksun tai tilisiirron samana päivänä. Tarkista tilin käyttörajoitukset op.fi-palvelusta tilin tiedoista
  • Tarkista, että kortilla tai siihen liitetyllä tilillä on tarpeeksi käyttövaraa. Voit tarkistaa kortin saldon OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa.

Jos kyseessä on luottokortti, tarkista myös

  • Onko luottokortin luottoraja täyttynyt? Korota luottorajaa OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa Omat kortit -sivulla. Kirjaudu op.fi-palveluun korottaaksesi luottorajaa
  • Maksamatta jäänyt lasku voi estää luottokortin käytön. Jos luottokorttilaskusi tulee sinulle e-laskuna, näet laskut op.fi-palvelun saapuneissa e-laskuissa. Luottokorttilaskun voi aina maksaa samoilla tiedoilla. Kirjaudu op.fi-palveluun tarkistaaksesi saapuneet e-laskut
  • Oletko maksanut laskun, mutta se ei näy vielä kortin tapahtumissa tai käyttövarassa? Maksettu lasku näkyy luottokortin käyttövarassa noin 1–2 pankkipäivän viiveellä.

Jos lähimaksu ei toimi

  • Aktivoi uuden kortin lähimaksu maksamalla ensimmäinen ostos tunnusluvulla maksupäätteessä. Yhdistelmäkortilla ensimmäinen maksu tulee tehdä debit-puolella.
  • Varmista, että ostostesi summa ei ylitä lähimaksun 50 euron ylärajaa.
  • Väärinkäytösten välttämiseksi korttimaksut täytyy hyväksyä satunnaisesti tunnusluvulla. Jos maksupääte pyytää tunnuslukua tai lähimaksu epäonnistuu, syötä kortti sirulukijaan ja vahvista ostokset tunnusluvulla. 
  • Kortilla voi tehdä vain tietyn määrän lähimaksuja peräkkäin, minkä jälkeen lähimaksu ei toimi. Lähimaksu alkaa taas toimia, kun maksat ostokset kerran syöttämällä kortin suoraan sirulukijaan ja näppäilemällä tunnusluvun. Tee maksu kortin debit-puolelta.  
  • Ostokset kannattaa siis välillä maksaa lähimaksun sijaan tunnusluvulla, vaikka käyttäisit korttia aina vain pieniin ostoksiin.
  • Jos lähimaksu ei tästä huolimatta toimi, katso lisäohjeita kohdasta ”Kortti on rikki”. 

Eikö ongelma ratkennut? Katso lisäohjeita. 

Ongelma maksupäätteessä tai sirussa 

Jos kortti ei toimi kaupan kassalla, saattaa maksupäätteessä olla tilapäinen yhteysongelma. Sirussa voi myös olla pölyä. Puhdista siru pyyhkäisemällä sitä kevyesti esimerkiksi paidan hihaan. Yritä hetken kuluttua uudestaan tai jos mahdollista, kokeile toista korttia. 

Ongelma lähimaksussa

Yrititkö maksaa lähimaksulla? Turvallisuussyistä maksun yhteydessä kysytään välillä tunnuslukua eli PIN-koodia. Jos olet unohtanut tunnuslukusi, voit tarkistaa sen helposti maksutta op.fi-palvelusta ja OP-mobiilista oman korttisi asetuksista. Kirjaudu op.fi-palveluun ja tarkista tunnusluku

Tunnusluku näppäilty väärin 

Kortti lukkiutuu, jos näppäilet tunnusluvun väärin useita kertoja. Maksupäätteellä lukittuneen kortin saa auki tekemällä saldokyselyn tai käteisnoston automaatilla. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin "Kortti on lukittu" -otsikon alta.

Turvarajat estävät maksamisen 
 
Kortin turvarajat voivat estää kortin käytön maksupäätteellä. Tarkista kortin turvarajat ja muuta niitä helposti OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa.

Kirjaudu op.fi-palveluun ja tarkista turvarajat

Varmista oikeat tiedot 

Varmista, että olet syöttänyt oikein kortin tiedot eli kortin numeron, voimassaoloajan ja turvakoodin. Turvakoodi (CVV tai CVC) on numerosarja, jossa on kolme numeroa.

Yhdistelmäkorteissa on debit- ja credit-maksuille omat tietonsa. Varmista, että syötät oikeat tiedot sen mukaan, maksatko ostoksesi suoraan pankkitililtä vai käytätkö maksamiseen luottokorttia. Kortti lukkiutuu, jos syötät maksukortin tiedot useasti väärin. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin kohdasta "Kortti on lukittu".

Ennen vuotta 2023 käyttöön otetuissa OP:n yhdistelmäkorteissa luottokortin numero eli credit-numero on kortin etupuolella. Luottokortin kolminumeroinen CVC-turvakoodi on kortin kääntöpuolella allekirjoituskentän vieressä.

Pankkikortin numero eli debit-numero on kortin kääntöpuolella. Heti sen perässä on pankkikortin kolminumeroinen CVC-turvakoodi.

Vuoden 2023 jälkeen käyttöön otetuissa OP:n yhdistelmäkorteissa sekä luottokortin credit-numero, pankkikortin debit-numero että molempien turvakoodit ovat kortin kääntöpuolella selkeästi merkittyinä.

Turvakoodista käytetään myös nimitystä CVV ja secure code.

Tarkista turvarajat

Kun maksat verkossa ja sovelluksissa, turvarajat voivat estää kortin käytön. Tarkista kortin turvarajat ja muuta niitä helposti OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa.Kirjaudu op.fi-palveluun ja tarkista turvarajat

Myös korttiin liitetyn tilin käyttörajoitus voi estää kortin käytön, jos olet esimerkiksi tehnyt tililtä suuren maksun tai tilisiirron samana päivänä. Kirjaudu op.fi-palveluun ja tarkista tilin käyttörajoitukset

Tarkista selaimen asetukset 

Epäonnistuiko tunnistautuminen verkkomaksun yhteydessä? Tarkista, että Visa Secure tai Mastercard Identity Check -varmennus onnistuu. Joskus selaimen turva-asetukset, kuten ponnahdusikkunoiden esto tai kolmannen osapuolen evästeet, voivat estää maksutapahtuman verkossa. Varmista selaimen asetuksista, että sinulla on nämä sallittuna ostoksen ajan. Tarkista tuetut selaimet. Selaimen tai sovelluksen koko välimuistin tyhjennys voi myös auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Onhan sinulla OP:n tunnukset? 

Jos käytät korttia verkossa tai sovelluksissa, tarvitset oston vahvistukseen OP:n tunnukset sekä Mobiiliavaimen tai avainlukulistan. Ostoissa, jotka tehdään sovelluksissa (esimerkiksi VR Matkalla, Wolt tai pelikonsoli) voi yleensä tunnistautua vain mobiiliavaimella. Jos vahvistus tehdään avainluvulla, tulee OP:n tunnus- ja digisopimuksessasi olla oikea maksun lisävahvistusnumero. Lisävahvistusnumeron lisäys onnistuu op.fi-palvelussa ja poisto tai muutokset OP:n asiakaspalvelussa tai konttorissa. Numeron pystyt tarkastamaan op.fi-palvelusta oman nimesi alta – Tunnusten hallinta – Lisävahvistuksen puhelinnumero – Tarkista lisävahvistusnumero. Lisätietoa OP:n tunnuksista ja verkkomaksamisesta.

Tarkista ostotapahtumat 

Jos ostostapahtuma keskeytyi, voit tarkastaa kortin tapahtumista näkyykö maksu tilin tai luoton katevarauksissa. Ottamalla käyttöön ilmoitukset OP-mobiilissa saat ilmoituksen maksun onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Lisätietoa OP-mobiilin ilmoitusten käyttöönotosta.

Turva- ja käyttörajat

Päiväkohtainen käteisnostojen turvaraja voi estää kortin käytön. Tarkista ja muuta käteisnoston rajaa helposti OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa.Kirjaudu op.fi-palveluun

Myös korttiin liitetyn tilin käyttörajoitus voi estää kortin käytön, jos olet esimerkiksi tehnyt tililtä suuren maksun tai tilisiirron samana päivänä. Kirjaudu op.fi-palveluun ja tarkista tilin käyttörajoitukset

Tunnusluku ei toimi 

Kortin tunnusluku eli PIN-koodi ei toimi, jos kortti on lukkiutunut. Automaatilla lukkiutuneen tunnusluvun avaaminen vaatii yhteydenottoa asiakaspalveluun. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin kohdasta "Kortti on lukittu". 

Nostorajoitukset 
 
Otto-automaatilla voi nostaa 20–1 000 euroa kerralla. Muilla automaateilla voi olla eri nostorajoitukset, myös ulkomailla. 
 
Ongelma kortissa tai automaatissa 
 
Kortissa tai automaatissa voi olla likaa. Puhdista siru pyyhkäisemällä sitä kevyesti esimerkiksi paidan hihaan. Kokeile uudestaan tai jos mahdollista, kokeile toista korttia.  

Onko kortin kuukausittainen talletusraja täynnä? Talletusautomaatilla voit tallettaa enintään 1 000 euroa kuukaudessa OP:n kortille. 
 
Talletuksia voi tehdä kortin debit-puolelle. Talletusta ei ole mahdollista tehdä luottokortille tai yhdistelmäkortin credit-puolelle. 
 
Kortti lukkiutuu, jos syötät TalletusOtto-automaatilla kortin tunnusluvun väärin useita kertoja. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin kohdasta "Kortti on lukittu". 

Varmista, että käytät oikeaa tunnuslukua. Voit tarkistaa tunnuslukusi maksutta OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. 

Jos OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa tarkistamasi tunnusluku ei toimi, kokeile vielä tehdä automaatilla saldokysely tai käteisnosto. Kortissa voi olla lukitus, jonka voi avata vain automaatilla. Kyseessä voi olla myös kortin tai maksupäätteen ohimenevä ongelma. Jos kortti ei toimi automaatilla, soita OP:n asiakaspalveluun. Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Pankkiautomaatilla ja TalletusOtto-automaatilla lukkiutuneen kortin avaaminen vaatii aina yhteydenottoa asiakaspalveluun. Jos kortti taas lukkiutui maksupäätteellä tai bensa-automaatilla, voit avata sen kirjautumalla kortilla tekemällä saldokyselyn tai käteisnoston pankkiautomaatilla.  
 
Lue miten avaat lukkiutuneen kortin kohdasta "Kortti on lukittu". 

Tiesithän, että uusitussa kortissa on sama tunnusluku kuin edellisessä kortissasi. Jos vanha korttisi on kadonnut tai varastettu ja suljettu, sinulle lähetetään uuden kortin lisäksi uusi tunnusluku.  

Kortti lukkiutuu, jos näppäilet tunnusluvun eli PIN-koodin väärin useita kertoja. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin kohdasta "Kortti on lukittu". 
 
Voit tarkistaa unohtuneen tunnusluvun itse helposti ja maksutta op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa. Kirjaudu sisään ja tarkista tunnusluku kortin asetuksista ja tiedoista. Kirjaudu op.fi-palveluun

Maksukortti lukkiutuu, jos syötät tunnusluvun väärin useita kertoja. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin kohdasta "Kortti on lukittu". 
 
Jos olet unohtanut tai kadottanut tunnuslukusi, kirjaudu op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin ja tarkista tunnusluku maksutta kortin asetuksista ja tiedoista. Kirjaudu op.fi-palveluun

Jos tunnusluku on vaarantunut eli ulkopuolinen on saanut tunnusluvun tietoonsa tai epäilet näin käyneen, pitää kortti sulkea ja tilata kokonaan uusi kortti, jolloin myös tunnusluku uusiutuu. Sulje korttisi viipymättä soittamalla OP:n Sulkupalveluun 0100 0555 (auki vuorokauden ympäri). Sinulle tilataan uusi kortti ja tunnusluku samalla, kun soitat Sulkupalveluun. 

Aktivoi uusi tai uusittu kortti maksamalla ensimmäinen ostos maksupäätteellä tunnuslukua käyttämällä. Näin myös kortin lähimaksuominaisuus aktivoituu. Tee yhdistelmäkortilla ensimmäinen maksutapahtuma kortin debit-puolella. 
 
Varmista, että käytät oikeaa tunnuslukua. Uusitussa kortissa on sama tunnusluku kuin edellisessä kortissasi. Jos vanha korttisi on kadonnut tai varastettu ja suljettu, sinulle lähetetään uuden kortin lisäksi uusi tunnusluku.

Jos asioit verkkokaupassa, kauppa voi tunnistaa mahdollisen aiemman asiointisi ja käyttää automaattisesti vanhan korttisi tietoja. Kun käytät uutta maksukorttia, päivitä maksutapahtuman yhteydessä uuden kortin tiedot. 

Lukittu kortti ei toimi ennen kortin uudelleenavausta. Kortti voi olla lukittu joko debit- tai credit-puolella tai molemmilla niistä. Molemmat tulee avata erikseen.

Voit tarkistaa pankkiautomaatilla tai verkkomaksussa syntyneen lukituksen op.fi-palvelun Omat kortit -sivulta.  
 
Sen sijaan maksupäätteellä lukkiutuneen kortin lukitus ei näy Omat kortit -sivulla. Maksupäätelukituksen tunnistaa useimmiten esimerkiksi kaupan kassalla maksupäätteen virheilmoituksesta.  

Maksupäätteellä lukittu kortti

Kortti lukkiutuu, kun tunnusluku näppäillään väärin useita kertoja maksupäätteellä. 
 
Avaa maksupäätteellä lukittu kortti millä tahansa pankkiautomaatilla. Syötä kortti automaattiin ja suorita jokin tapahtuma, esimerkiksi saldokysely tai käteisnosto. Seuraa automaatin ohjeita. Kortin lukitus avautuu vasta kun tapahtuma on suoritettu kokonaan loppuun. Tarkista lähimmän Otto-automaatin sijainti

Automaatilla lukittu kortti

Pankkiautomaatilla lukkiutuneen kortin avaaminen vaatii yhteydenottoa OP:n asiakaspalveluun. Nopein tapa avata kortti on kirjautua op.fi-palveluun ja laittaa meille chat-viesti.
 
Voit myös lähettää viestin tai soittaa asiakaspalveluumme. Jos soitat, ota pankkitunnukset ja Mobiiliavain tai avainlukulista esiin tunnistautumista varten. Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Verkossa lukittu kortti

Kortti lukkiutuu, kun kortin turvakoodi eli CVC-numero syötetään väärin useita kertoja. CVC-numero on kolme numeroa käsittävä numerosarja kortin kääntöpuolella. Debit- ja credit maksuille on omat CVC-numeronsa.  

Nopeiten avaat kortin kirjautumalla op.fi-palveluun ja laittamalla meille chat-viestin.

Voit myös lähettää viestin tai soittaa asiakaspalveluumme. Jos soitat, ota pankkitunnukset ja Mobiiliavain tai avainlukulista esiin tunnistautumista varten. Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Talletusautomaatilla lukittu kortti

Kortti lukkiutuu, jos syötät TalletusOtto-automaatilla kortin tunnusluvun väärin useita kertoja.

Lukkiutuneen kortin avaaminen vaatii yhteydenottoa OP:n asiakaspalveluun. Nopein tapa avata kortti on kirjautua op.fi-palveluun ja laittaa meille chat-viesti.

Voit myös lähettää viestin tai soittaa asiakaspalveluumme. Jos soitat, ota pankkitunnukset ja avainlukulista esiin tunnistautumista varten. Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Luottokortti on lukittu

Kortti on voinut lukkiutua maksamattoman laskun takia. Maksa lasku. Kortti toimii viimeistään kahden pankkipäivän kuluttua.  
 
Kortti on voinut lukkiutua, jos korttiin liitetyn tilin saldo on miinuksella. Korjaa tilin saldo. Kortti toimii viimeistään kahden pankkipäivän kuluttua.

Väärinkäytösepäilystä lukittu kortti

Kortti lukkiutuu, jos sillä epäillään väärinkäytöstä. Jos olet saanut tekstiviestin epäilyttävästä korttitapahtumasta, sen taustalla saattaa olla rikollista toimintaa. Soita korttiturvallisuuspalveluumme numeroon 0100 0530 (24/7, pvm/mpm), jotta voit selvittää, mistä on kyse.

Varmista, että Visa tai Mastercard ovat hyväksyttyjä maksuvälineitä. Hyväksyttyjen maksuvälineiden logot näet usein kassalla. Huomaa, että OP Basic ei toimi esimerkiksi lentokoneessa tai kaikilla pankkiautomaateilla. 
 
Tarkista kortin turvarajat ja muuta niitä helposti OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa.Kirjaudu op.fi-palveluun

Myös korttiin liitetyllä tilillä voi olla käyttörajoitus, joka rajoittaa kortin käyttöä. Esimerkiksi tilisiirto toiselle tilille lasketaan tilin käytöksi. Tarkista tilin käyttörajoitukset op.fi-palvelussa 

Maksulaitteen tilapäinen yhteysongelma voi estää maksun. Yritä hetken kuluttua uudelleen tai kokeile toista korttia. 
 
Toisinaan ratkaisu voi olla käyttää kokonaan toista korttia. Erityisesti ulkomailla matkustaessa toinen maksukortti on suositeltava varotoimenpide yllättävien tilanteiden varalta. Tutustu kortteihimme ja valitse itsellesi sopivin varakortti 

Jos korttiin liitetyn tilin tai jonkin muun tilin saldo on miinuksella, kortti voi hävitä väliaikaisesti op.fi-palvelun Omat kortit -sivulta ja OP-mobiilista. Tällöin korttia ei pysty käyttämään. Kortti palautuu käytettäväksi, kun tilillä on jälleen käyttövaraa.

Kortti ei näy op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa, jos se on suljettu. Esimerkiksi kadonneeksi ilmoitettu kortti voidaan sulkea.

OP Duo -kortti häviää väliaikaisesti näkyvistä op.fi-palvelusta ja OP-mobiilista, kun se lukkiutuu Otto-automaatilla tai verkkomaksussa. Kortti palautuu normaalisti käytettäväksi, kun lukitus poistetaan. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin "Kortti on lukittu" -otsikon alta.

Kortti on rikki, jos siru tai magneettijuova on vaurioitunut tai kortti ei reagoi mihinkään. Tilaa vaurioituneen kortin tilalle uusi kortti op.fi-palvelusta kortin tiedoista. Kirjaudu op.fi-palveluun 

Jos kortti ei ole fyysisesti rikki, testaa kortin toimivuutta useissa eri tilanteissa, kuten kaupan kassalla ja Otto-automaatilla. Näin on helpompi selvittää, mistä kortin lukitus johtuu. Jos kortti ei toimi yrityksistä huolimatta, ota yhteyttä asiakaspalveluun chat-viestillä tai soittamalla. 

Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot 

Jos et ole vielä saanut uutta korttia tai sen tunnuslukua, voit maksaa ostoksesi Apple Payllä tai Google Payllä. Tätä varten sinulla tulee olla joko Apple- tai Android-laite. Voit lisätä kortin Apple Walletiin tai Google Pay -sovellukseen jo ennen kuin saat fyysisen kortin käyttöösi. Apple Payllä ja Google Payllä voit maksaa uudella kortillasi kaupan kassalla, sovelluksissa ja verkossa. 

Lue lisää Apple Paystä

Lue lisää Google Paystä

Korttiongelmiin on hyvä varautua etukäteen. Lompakossa kannattaa pitää mukana varakortti, joka palvelee toisen kortin kadotessa tai vioittuessa. 

Visa ja Mastercard ovat keskeyttäneet toimintansa Venäjällä. OP:n Visa- ja Mastercard -kortit eivät siis toimi Venäjällä 9.3.2022 jälkeen. 
 
Keskeytykset koskevat kaikkea kortin käyttöä Venäjällä eli credit- ja debit-ominaisuuksia niin maksupäätteillä, verkkokaupoissa kuin käteisautomaateilla. Myös K-Plussa Maksuaika -kortit ovat lakanneet toimimasta. 
 
Kehotamme Venäjällä olevia tai Venäjälle matkustamista suunnittelevia asiakkaitamme seuraamaan Suomen ulkoministeriön matkustustiedotteita. 

Pahoittelemme korttien toiminnan keskeytymisestä aiheutuvaa haittaa.  

 

Onko korttisi kadonnut? Lue ohjeet.

Jos korttisi katoaa tai varastetaan, sulje kortti soittamalla OP Sulkupalveluun (avoinna 24 h/vrk)

Etkö löytänyt apua ongelmaasi?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin ratkaistaan ongelma yhdessä. Laita muistiin virheilmoitus, jonka sait maksupäätteellä tai verkkokaupan sivulla. 

Puhelun alussa pyydämme sinua tunnistautumaan OP:n tunnuksillasi. Ota esiin myös Mobiiliavain tai avainlukulista. 

Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Yritysasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Korttia koskeviin ongelmiin saat kätevästi ja jonottamatta apua myös chatissa. Parhaiten pystymme auttamaan sinua, jos tunnistaudut palveluun OP:n tunnuksilla.

Kuinka voin varautua mahdollisiin korttiongelmiin?

Joskus maksukortin ongelmat eivät ratkea hetkessä. Helpoin tapa varautua odottamattomiin tilanteisiin on omistaa toinen maksukortti, joka palvelee, jos ensisijainen korttisi katoaa tai vioittuu. Varakortti pelastaa myös, kun toisen kortin tunnusluku unohtuu tai kortti lukkiutuu. 
 
Ota käyttöösi myös OP-mobiili ja Mobiiliavain. Niiden avulla pystyt ratkomaan korttiongelmaa missä tahansa oletkin. 

Tutustu kortteihimme ja valitse itsellesi sopivin varakortti

Jos odotat uuden maksukortin saapumista, voit käyttää Apple Paytä tai Google Paytä ostostesi maksamiseen, jos käytössäsi on Apple- tai Android-laite. Voit lisätä kortin Apple Walletiin tai Google Pay -sovellukseen jo ennen kuin saat fyysisen kortin käyttöösi. 

Lue lisää Apple Payllä maksamisesta

Lue lisää Google Payllä maksamisesta

Näin otat uuden korttisi käyttöön
Neljä askelta uuden kortin käyttöönottoon. Lue lisää!
Mikä on luottokortti eli credit card?