Maksukortti ei toimi – mitä voin tehdä?

Kun OP:n kortti ei toimi, voit useimmiten ratkaista ongelman itse.

Jos kortti ei toimi, tarkista ensin asetukset

  • Tarkista onko kortti voimassa. Voimassaoloaika (kk/vv) on kortista riippuen joko kortin etupuolella tai kääntöpuolella. 
  • Tarkista kortin turvarajat OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa Omat kortit -sivulla. Lue ohjeet turvarajojen muuttamiseen
  • Myös korttiin liitetyn tilin käyttörajoitus voi estää kortin käytön, jos olet esimerkiksi tehnyt tililtä suuren maksun tai tilisiirron samana päivänä. Tarkista tilin käyttörajoitukset op.fi-palvelusta tilin tiedoista
  • Tarkista, että kortilla tai siihen liitetyllä tilillä on tarpeeksi käyttövaraa. Voit tarkistaa kortin saldon OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa.

Jos kyseessä on luottokortti, tarkista myös

  • Onko luottokortin luottoraja täyttynyt? Korota luottorajaa OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa Omat kortit -sivulla. Kirjaudu op.fi-palveluun korottaaksesi luottorajaa
  • Maksamatta jäänyt lasku voi estää luottokortin käytön. Jos luottokorttilaskusi tulee sinulle e-laskuna, näet laskut op.fi-palvelun saapuneissa e-laskuissa. Luottokorttilaskun voi aina maksaa samoilla tiedoilla. Kirjaudu op.fi-palveluun tarkistaaksesi saapuneet e-laskut
  • Oletko maksanut laskun, mutta se ei näy vielä kortin tapahtumissa tai käyttövarassa? Maksettu lasku näkyy luottokortin käyttövarassa noin 1–2 pankkipäivän viiveellä.

Jos lähimaksu ei toimi

  • Aktivoi uuden kortin lähimaksu maksamalla ensimmäinen ostos tunnusluvulla maksupäätteessä. Yhdistelmäkortilla ensimmäinen maksu tulee tehdä kortin debit- tai credit-puolelta sen mukaan, kumpaan olet liittänyt lähimaksun. Voit tarkistaa ja tarvittaessa muokata korttisi lähimaksutapaa op.fi-palvelussa Oman kortin tiedoissa. Lähimaksutavan muutos edellyttää aina, että tilaat myös uuden kortin.
  • Jos ostostesi summa ylittää 50 € sinun täytyy vahvistaa maksu tunnusluvulla. Korttia ei kuitenkaan tarvitse syöttää maksupäätteeseen.
  • Väärinkäytösten välttämiseksi korttimaksut täytyy hyväksyä satunnaisesti tunnusluvulla. Jos maksupääte pyytää tunnuslukua tai lähimaksu epäonnistuu, syötä kortti sirulukijaan ja vahvista ostokset tunnusluvulla. 
  • Kortilla voi tehdä vain tietyn määrän lähimaksuja peräkkäin, minkä jälkeen lähimaksu ei toimi. Lähimaksu alkaa taas toimia, kun maksat ostokset kerran syöttämällä kortin suoraan sirulukijaan ja näppäilemällä tunnusluvun. Tee maksu debit- tai credit-puolelta sen mukaan, kumpaan olet liittänyt lähimaksun.
  • Ostokset kannattaa siis välillä maksaa lähimaksun sijaan tunnusluvulla, vaikka käyttäisit korttia aina vain pieniin ostoksiin.
  • Jos lähimaksu ei tästä huolimatta toimi, katso lisäohjeita kohdasta ”Kortti on rikki”. 

Eikö ongelma ratkennut? Katso lisäohjeita. 

 

Onko korttisi kadonnut? Lue ohjeet.

Jos korttisi katoaa tai varastetaan, sulje kortti soittamalla OP Sulkupalveluun (avoinna 24 h/vrk)

Etkö löytänyt apua ongelmaasi?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin ratkaistaan ongelma yhdessä. Laita muistiin virheilmoitus, jonka sait maksupäätteellä tai verkkokaupan sivulla. 

Puhelun alussa pyydämme sinua tunnistautumaan OP:n tunnuksillasi. Ota esiin myös Mobiiliavain tai avainlukulista. 

Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Yritysasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Korttia koskeviin ongelmiin saat kätevästi ja jonottamatta apua myös chatissa. Parhaiten pystymme auttamaan sinua, jos tunnistaudut palveluun OP:n tunnuksilla.

Kuinka voin varautua mahdollisiin korttiongelmiin?

Joskus maksukortin ongelmat eivät ratkea hetkessä. Helpoin tapa varautua odottamattomiin tilanteisiin on omistaa toinen maksukortti, joka palvelee, jos ensisijainen korttisi katoaa tai vioittuu. Varakortti pelastaa myös, kun toisen kortin tunnusluku unohtuu tai kortti lukkiutuu. 
 
Ota käyttöösi myös OP-mobiili ja Mobiiliavain. Niiden avulla pystyt ratkomaan korttiongelmaa missä tahansa oletkin. 

Tutustu kortteihimme ja valitse itsellesi sopivin varakortti

Jos odotat uuden maksukortin saapumista, voit käyttää Apple Paytä tai Google Paytä ostostesi maksamiseen, jos käytössäsi on Apple- tai Android-laite. Voit lisätä kortin Apple Walletiin tai Google Pay -sovellukseen jo ennen kuin saat fyysisen kortin käyttöösi. 

Lue lisää Apple Payllä maksamisesta

Lue lisää Google Payllä maksamisesta

Näin otat uuden korttisi käyttöön
Neljä askelta uuden kortin käyttöönottoon. Lue lisää!
Mikä on luottokortti eli credit card?