OP Tiliviesti



Usein kysytyt kysymykset

Kuitti – Käyvätkö tekstiviestit kuittina ostoksesta?

Kuukausimaksu ja OP-bonukset – Voiko OP Tiliviestin kuukausimaksun maksaa OP-bonuksilla?

Käyttöönotto – Miten otan OP Tiliviestin käyttöön?

Läheisen pankkiasiat – Hoidan läheiseni pankkiasioita. Voinko ottaa OP Tiliviestin käyttöön hänen tililleen?

Maksukortin pakollisuus –Tarvitseeko tiliin olla liitettynä jokin maksukortti, että OP Tiliviestin voi ottaa käyttöön?

Muistisairas läheinen – Sopiiko OP Tiliviesti -palvelu muistisairaalle läheiselleni?

Outo korttitapahtuma – Sain tekstiviestin korttitapahtumasta, jota en tunnista. Mitä teen?

Outo tilitapahtuma – Sain tekstiviestin tilitapahtumasta, jota en tunnista. Mitä teen?

Pankkisalaisuus – Miten pankkisalaisuus säilyy tekstiviestien lähetyksessä? Voivatko esim. puhelinoperaattorin työntekijät nähdä maksutapahtumani/tilin saldon viesteistä?

Puhelimen katoaminen – Jos kadotan puhelimeni, mitä teen? Voiko puhelimen löytäjä nähdä tilini tapahtuman (ja saldon) tekstiviesteistä?

Puhelimen vaihtaminen – Vaihdan puhelinta, mitä tapahtuu OP Tiliviesti -palvelulle?

Puhelin pois päältä – Miksi en saanutkaan tekstiviestejä tilit- ja korttitapahtumistani, kun laitoin puhelimeni virran uudestaan päälle?

Puhelinnumeron vaihtuminen – Vaihdoin puhelinnumeroani enkä saa enää tekstiviestejä tilin tapahtumista. Mitä teen?

Saldotieto puuttuu – Miksi en saa saldotietoa tekstiviestissäni, vaikka olen sopinut siitä pankin kanssa?

Tekstiviesti jäi tulematta – Tein juuri korttiostoksen, mutta en saanut viestiä. Mikä meni pieleen?

Tekstiviestien saapumisaika – Saan viestejä maksutapahtumistani aikavälillä 8–22. Voiko tätä muuttaa?

Tekstiviestiin vastaaminen – Voinko vastata saamiini viesteihin tai soittaa viestin lähettäjän numeroon esim. kysyäkseni arveluttavasta tapahtumasta?

Tekstiviestin hinta – Maksaako viestien vastaanottaminen minulle?

Tekstiviestin sisältö – Voiko ulkopuolinen nähdä tilini saldon? Mitä puhelimen lukitulla näytöllä näkyy, kun viesti saapuu?

Tiliote – Saanko edelleen tiliotteen postitse kotiin, vaikka käyttäisin OP Tiliviesti -palvelua?

Toisen käyttäjän tapahtumat – Olen antanut käyttöoikeuden (ja kortin) käyttötiliini sukulaiselleni. Saanko tekstiviesti-ilmoitukset myös hänen tekemistään maksu-/korttitapahtumista?

Turvallisuus – Onko OP Tiliviestin käyttö turvallista?

Ulkomaanmatka –Saanko tilitapahtumistani tekstiviestit myös ulkomaille? Maksavatko tekstiviestit minulle jotain, jos olen ulkomaisen operaattorin verkon alueella?

Väärä summa – Sain tekstiviestin maksutapahtumasta ja huomasin, että maksamani summa on väärä. Mitä teen?

Kuitti – Käyvätkö tekstiviestit kuittina ostoksesta?

Yksityishenkilöiden välisessä myyntitilanteessa tekstiviesti ei käy kuittina. Jos myyt jotain omistamaasi tavaraa toiselle osapuolelle, tarkista aina lopullinen maksusuoritus tililtäsi ennen tavaran luovuttamista.

Kuukausimaksu ja OP-bonukset – Voiko OP Tiliviestin kuukausimaksun maksaa OP-bonuksilla?

Kyllä voi, osuuspankin omistaja-asiakkaalle kertyneillä OP-bonuksilla kuitataan automaattisesti pankin palvelumaksuja. Vuonna 2025 omistaja-asiakkailta ei peritä OP Tiliviestin kuukausimaksua eikä lisämaksua, jos palvelu on avattu samassa osuuspankissa, jossa asiakkaalla on omistaja-asiakkuus.

Käyttöönotto – Miten otan OP Tiliviestin käyttöön?

Saat OP Tiliviestin käyttöösi tekemällä sopimuksen palvelusta. Sopimuksen voi tehdä soittamalla asiakaspalveluumme tai käymällä osuuspankin konttorissa.

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot

Läheisen pankkiasiat – Hoidan läheiseni pankkiasioita. Voinko ottaa OP Tiliviestin käyttöön hänen tililleen?

OP Tiliviesti on henkilökohtainen. Sen voi liittää ainoastaan omaan tiliinsä. Sen tavoitteena on tarjota hallinnan tunne ja varmuus omista arjen raha-asioista myös niille asiakkaillemme, jotka eivät käytä digitaalisia palveluitamme. Jos hoidat asioita läheisesi puolesta, hän voi näin itsekin pysyä ajan tasalla tilistään.

Maksukortin pakollisuus –Tarvitseeko tiliin olla liitettynä jokin maksukortti, että OP Tiliviestin voi ottaa käyttöön?

Ei tarvitse, voit ottaa OP Tiliviestin käyttöön kaikille omistamillesi tileille. Jos tiliin on liitetty maksukortti, saat automaattisesti ilmoitukset myös korttitapahtumistasi.

Muistisairas läheinen – Sopiiko OP Tiliviesti -palvelu muistisairaalle läheiselleni?

Palvelu sopii niille, jotka pystyvät hoitamaan arkensa asioita vielä varsin itsenäisesti. On hyvä harkita, onko läheisellesi hyötyä hänen tilitapahtumiaan koskevista tekstiviesteistä vai saattavatko ne hämmentää.

Jos läheisesti ei enää selviydy arkisten pankkiasioidensa hoidosta, voi olla syytä harkita edunvalvojan määräämistä tai edunvalvontavaltuutusta. Edunvalvontavaltuutuksen voi tehdä jo hyvissä ajoin, ennen toimintakyvyn heikkenemistä. Tämä voikin useimmiten olla paras ja helpoin ratkaisu kaikkien kannalta.

Lue lisää edunvalvontavaltuutuksesta

Outo korttitapahtuma – Sain tekstiviestin korttitapahtumasta, jota en tunnista. Mitä teen?

Viestissä näkyvä veloittajan nimi ei aina ole sama kuin ostospaikan nimi. Jos kortillasi on tästä huolimatta tapahtumia, joita et tunnista, sulje korttisi viipymättä soittamalla OP:n Sulkupalveluun 0100 0555.

Outo tilitapahtuma – Sain tekstiviestin tilitapahtumasta, jota en tunnista. Mitä teen?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme tai omaan pankkiisi.

Pankkisalaisuus – Miten pankkisalaisuus säilyy tekstiviestien lähetyksessä? Voivatko esim. puhelinoperaattorin työntekijät nähdä maksutapahtumani/tilin saldon viesteistä?

Eivät voi, puhelinoperaattorin työntekijöillä ei ole oikeutta tarkastella tekstiviestien sisältöä.

Puhelimen katoaminen – Jos kadotan puhelimeni, mitä teen? Voiko puhelimen löytäjä nähdä tilini tapahtuman (ja saldon) tekstiviesteistä?

Ota yhteyttä asiakaspalveluun ja keskeytä OP Tiliviesti -palvelu. Suosittelemme käyttämään aina puhelimen suojakoodia (PIN-koodi), jolla estetään ulkopuolisen pääsy viesteihin.

Lue lisää turvallisesta asioinnista

Puhelimen vaihtaminen – Vaihdan puhelinta, mitä tapahtuu OP Tiliviesti -palvelulle?

Palvelu on sidottu puhelinnumeroon, joten laitteen vaihtaminen ei vaikuta palveluun. Jos puhelinnumerosi pysyy ennallaan, saat tekstiviestit myös uuteen laitteeseesi. Jos vaihdat myös puhelinnumeroa, ota viipymättä yhteyttä pankkiisi.

Ennen kuin luovutat puhelimesi (esimerkiksi vaihdossa puhelinmyymälään), varmista että olet poistanut kaikki tietosi ja tekstiviestit puhelimesta.

Puhelin pois päältä – Miksi en saanutkaan tekstiviestejä tilit- ja korttitapahtumistani, kun laitoin puhelimeni virran uudestaan päälle?

Jos olet sulkenut puhelimen tai puhelimen akku on loppunut, tekstiviestejä yritetään lähettää kolmen päivän ajan. Tämän jälkeen viestejä ei enää toimiteta.

Puhelinnumeron vaihtuminen – Vaihdoin puhelinnumeroani enkä saa enää tekstiviestejä tilin tapahtumista. Mitä teen?

Ole yhteydessä asiakaspalveluun ja ilmoita uusi puhelinnumerosi OP Tiliviesti -palvelua varten.

Saldotieto puuttuu – Miksi en saa saldotietoa tekstiviestissäni, vaikka olen sopinut siitä pankin kanssa?

Saldotieto on tekstiviestin alaosassa. Avaa viesti kokonaan, jotta näet saldotiedon. Lukitulla näytöllä saldotiedon ei pitäisi näkyä. Jos saldoa ei näy, voit sopia saldon näkymisestä asiakaspalvelussamme.

Tekstiviesti jäi tulematta – Tein juuri korttiostoksen, mutta en saanut viestiä. Mikä meni pieleen?

Tekstiviestin puuttuminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että maksu ei olisi veloittunut tililtä. Tilanteissa, joissa maksua ei varmenneta heti, veloitus tehdään ja viesti lähetetään aina viiveellä. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi julkisissa kulkuneuvoissa. Joskus viestit voivat saapua viiveellä muusta syystä. Tarkista, että puhelimesi on verkossa, jotta se voi vastaanottaa viestejä.

Tekstiviestien saapumisaika – Saan viestejä maksutapahtumistani aikavälillä 8–22. Voiko tätä muuttaa?

Tekstiviestien lähetysaikataulua ei voi muuttaa, mutta joissakin matkapuhelimissa saapuvat viestit voi asettaa äänettömäksi haluamalleen aikavälille.

Tekstiviestiin vastaaminen – Voinko vastata saamiini viesteihin tai soittaa viestin lähettäjän numeroon esim. kysyäkseni arveluttavasta tapahtumasta?

OP Tiliviesti -palvelun kautta saapuviin tekstiviesteihin ei saa vastata. Viestit saapuvat teknisestä numerosta, joka ei voi vastaanottaa viestejä/puheluita. OP Tiliviesti -palvelun viesteissä ei ole linkkejä tai puhelinnumeroita. Jos saat viestin, jossa on linkki, niin tätä ei saa avata. Puhelinnumeroon ei saa soittaa. Nämä ovat merkkejä huijausviestistä ja näissä tapauksissa sinun pitää olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Tekstiviestin hinta – Maksaako viestien vastaanottaminen minulle?

OP Tiliviestin kuukausimaksu sisältää viestien lähettämiskulut. Suomessa viestien vastaanottaminen on ilmaista.

Tekstiviestin sisältö – Voiko ulkopuolinen nähdä tilini saldon? Mitä puhelimen lukitulla näytöllä näkyy, kun viesti saapuu?

Se, miten tekstiviesti näkyy, riippuu puhelinmallista. Joissakin matkapuhelimissa voi valita, miten viestin sisällöt näkyvät puhelimen näytöllä, kun puhelin on lukittuna. Viestin sisältö on kuitenkin koostettu niin, että saldotieto on viestin alaosassa eikä sen pitäisi näkyä lukitulla näytöllä. Voit tilata viestit myös ilman saldotietoa, jos niin haluat.

Tiliote – Saanko edelleen tiliotteen postitse kotiin, vaikka käyttäisin OP Tiliviesti -palvelua?

Saat edelleen kustakin käyttötilistäsi yhden tiliotteen kuukaudessa, jos käytössäsi ei ole digitaalisia palveluitamme.

OP Tiliviesti täydentää tiliotteella saamiasi tietoja. Sen avulla voit seurata tilisi tapahtumia myös tiliotteiden välillä, etkä enää ole riippuvainen tiliotteista tai pankissa käynnistä nähdäksesi tililtäsi maksetut maksut tai ajantasaisen saldon.

Toisen käyttäjän tapahtumat – Olen antanut käyttöoikeuden (ja kortin) käyttötiliini sukulaiselleni. Saanko tekstiviesti-ilmoitukset myös hänen tekemistään maksu-/korttitapahtumista?

Saat tekstiviestin kaikista käyttötilisi tapahtumista, myös toisen tilinkäyttäjän tekemistä tili- ja korttitapahtumista. Tilin tai kortin käyttöoikeuden voit halutessasi poistaa omassa osuuspankissasi.

Turvallisuus – Onko OP Tiliviestin käyttö turvallista?

OP Tiliviesti on turvallinen palvelu. Sen lähettämiä viestejä voit tilata vain omaan matkapuhelimeesi, omaa tiliäsi koskevista tapahtumista. Viestien sisällöstä ei voi tunnistaa viestien saajaa. 

Sinun kannattaa aina suojata oma matkapuhelimesi ja asettaa pääsykoodi (PIN-koodi), joka vaikeuttaa sen käyttöä esimerkiksi, jos se tulee varastetuksi.

Lue lisää turvallisesta asioinnista

Ulkomaanmatka –Saanko tilitapahtumistani tekstiviestit myös ulkomaille? Maksavatko tekstiviestit minulle jotain, jos olen ulkomaisen operaattorin verkon alueella?

Saat tekstiviestit myös ulkomaille, jos olet sallinut viestien vastaanottamisen myös ulkomailla (roaming-asetukset). Joissain tapauksissa ulkomaisilla operaattoreilla voi olla rajoituksia, jotka estävät viestien välittämisen matkapuhelimeesi. Tarkista viestien vastaanoton hinta omalta operaattoriltasi.

Väärä summa – Sain tekstiviestin maksutapahtumasta ja huomasin, että maksamani summa on väärä. Mitä teen?

Jos maksun saaja on oikein, ole yhteydessä maksun saajaan ja sovi saajan kanssa menettelytavasta. Jos summa meni väärin, voit sopia saajan kanssa maksun palauttamisesta tai hyvittämisestä. Jos et tunne maksun saajaa, voit ottaa soittaa asiakaspalveluumme ja pyytää maksullisen selvittelyn maksustasi.