OP-mobiili



Usein kysytyt kysymykset

OP-mobiilin tukemat laitteet - Missä laitteissa OP-mobiili toimii?

OP-mobiili toimii seuraavilla käyttöjärjestelmillä ja versioilla:

  • iOS 15.0 tai uudempi
  • Android 8.0 tai uudempi 

OP-mobiili on suunniteltu lähtökohtaisesti käytettäväksi puhelimella, ja käyttökokemus tableteissa voi vaihdella valmistajasta riippuen. Ongelmatilanteissa suosittelemme käyttämään sovellusta puhelimella tai kirjautumaan tabletin selaimella op.fi-palveluun.

Turvallisuussyistä OP-mobiili ei toimi laitteilla, joissa on vanhentunut käyttöjärjestelmä.

Tarkemmat tiedot verkkopalveluiden käytön edellytyksistä löydät kohdasta: Mitä tarvitset OP-verkkopalvelun käyttöön?

Miksi Google Play ilmoittaa, että OP-mobiili ei ole saatavilla maassani, vaikka olen Suomessa?

Google määrittää sovellusten saatavuuden käyttäjän Google-tilin maa-asetusten perusteella. OP-mobiilin voi ladata sovelluskaupasta rajoitetusti ulkomailla. OP-mobiili on tarjolla EU- ja ETA-maissa. 

Miksi OP-mobiili pyytää käyttöoikeuksia muihin sovelluksiin kuten yhteystiedot, kamera tai puhelin?

Alla on eritelty sovellusten mukaan, miksi OP-mobiili tarvitsee niihin käyttöoikeuksia.

 

• Yhteystiedot: saajan puhelinnumeron poiminta Siirto-maksua varten

• Sijainti: lähimmän konttorin ja Otto-automaatin paikannus ja reittiohjeet. Tätä tarvitaan myös tiedonsiirtoon laitteiden välillä Mobiiliavaimen käyttöönotossa.

• Puhelinsoitto: soitot suoraan sovelluksesta pankki- ja vakuutuspalveluiden asiakaspalvelunumeroihin

• Kuvat/media/tiedosto: maksetuista maksuista ja tilitapahtumista tulevien kuittien tallennus sovelluksesta laitteen muistiin

• Kamera: laskun viivakoodin lukeminen, Mobiiliavaimen käyttööntotto

• Puhelimen tila: mobiiliavaimen käyttö vaatii tietoja laitteesta

OP-mobiilin tietoturva - Onko OP-mobiili turvallinen?

OP-mobiili on turvallinen asiointikanava pankki- ja vakuutuspalveluille, kun muistat seuraavat asiat:

  • Huolehdi, että puhelimesi ohjelmistot ovat ajan tasalla
  • Älä asenna verkosta ohjelmia, joiden alkuperää et tiedä
  • Älä murra puhelimesi tietoturvaa tietoisesti (Jailbreak- ja Root-operaatiot)
  • Kirjaudu ulos sovelluksesta kun lopetat pankki- tai vakuutuspalveluiden käytön

OP-mobiili ei tallenna pankkisalaisuuden alaista tietoa mobiililaitteeseen asioinnin aikanakaan. Tiedot siirtyvät OP-Pohjolan järjestelmiin vahvasti salattuina verkkoyhteydestä riippumatta.

Jos epäilet verkkopalvelutunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje välittömästi tunnuksesi soittamalla OP 0100 0500 puhelinpalveluun (ma-pe klo 8-16, pvm/mpm). Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun 0100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

Miksi OP-mobiili ei toimi?

OP-mobiilissa ja OP:n verkkopalvelussa ilmenee ajoittain huoltotöistä johtuvia käyttökatkoja, minkä vuoksi OP-mobiili ei välttämättä hetkellisesti toimi. Nämä OP-mobiilin häiriöt ovat aina väliaikaisia ja lyhytkestoisia. Ajankohtaisimmat käyttökatko- ja häiriötilanteet ilmoitamme aina OP-mobiilin etusivulla sekä op.fi-sivuston etusivulla.

Mikäli OP-mobiilin käytössä ilmenee häiriöitä tai sovellus ei toimi muina kuin käyttökatkojen ajankohtana, tarkista että laitteesi käyttöjärjestelmä on ajan tasalla. Ajantasaiset käyttöjärjestelmävaatimukset löydät kohdasta ”OP-mobiilin tukemat laitteet – Missä laitteissa OP-mobiili toimii?”.

Viivakoodimaksaminen - Miten viivakoodimaksaminen toimii?

Voit maksaa viivakoodillisia laskuja käyttämällä OP-mobiilin viivakoodimaksu-ominaisuutta. Löydät sen "Uusi maksu" -painikkeen alta, kun olet maksamassa laskua. Painamalla viivakoodi-ikonia kamera käynnistyy ja voit osoittaa sillä laskussa olevaa viivakoodia, josta OP-mobiili poimii maksun tiedot. Tarkista tiedot ja syötä vastaanottajan nimi ennen kuin maksat laskun.