Vem kan uppdatera uppgifterna om mitt företag och var kan de uppdateras?
Du kan uppdatera uppgifterna om du har rätt att företräda företaget, till exempel firmateckningsrätt. Identifieringen i tjänsten sker med OP:s eller någon annan banks nättjänstkoder.
Om ditt företag har delad firmateckningsrätt, räcker det att en person som har rätt att teckna företagets firma uppdaterar uppgifterna.
Du kan också lämna uppgifterna till din kontaktperson i banken.
Vem är en verklig förmånstagare i mitt företag och varför behöver banken information dem?
Vi är skyldiga att identifiera de fysiska personer som drar nytta av företagens och samfundens verksamhet. De kallas verkliga förmånstagare. En verklig förmånstagare är en fysisk person som
- äger över 25 procent av företaget,
- utövar över 25 procent av rösträtten i företaget eller
- på annat sätt utövar bestämmande inflytande i företaget på basis av ett avtal.
Om det inte finns någon verklig förmånstagare genom innehav eller avtal, anses enligt den nya lagen om penningtvätt att till exempel verkställande direktören och styrelsemedlemmar är verkliga förmånstagare.
Vem är en verklig förmånstagare till exempel i bostadsaktiebolag och föreningar som grundar sig på speciallagstiftning?
De registrerade ledamöterna i styrelsen är verkliga förmånstagare i företagsformerna bostadsaktiebolag, ömsesidigt fastighetsaktiebolag, religiöst samfund och registrerad förening. I stiftelser är ledamöterna i styrelsen och eventuella ledamöter i förvaltningsrådet verkliga förmånstagare.
Föreningar som grundar sig på speciallagstiftning, t.ex. väglag och vattenandelslag, ska i punkten Företaget jag representerar är välja Registrerad förening. I föreningar som grundar sig på speciallagstiftning är de verkliga förmånstagarna medlemmar i de beslutande organen, t.ex. medlemmarna i bestyrelsen eller sysslomannen.
Vem är en person i politiskt utsatt ställning?
Vi har en skyldighet att ta reda på om företagets verkliga förmånstagare innehar ett betydande offentligt uppdrag, alltså om förmånstagaren är en person i politiskt utsatt ställning i Finland eller i en annan stat (=PEP, Politically Exposed Person), eller en familjemedlem eller en nära medarbetare till en sådan här person. Syftet är inte att få reda på någons partiståndpunkt eller politiska aktivitet.
Personer i politiskt utsatt ställning är till exempel statsråds- och parlamentsledamöter (riksdagen och Europaparlamentet), medlemmar av partiregistrerade politiska partiers ledningsorgan, medlemmar av ett förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan i ett företag som är statsägt i sin helhet samt direktörer och styrelseledamöter i internationella sammanslutningar.
En ledamot av ett kommun- eller stadsfullmäktige är inte en person i politiskt utsatt ställning.
Med närstående till en person i politiskt utsatt ställning avses make eller partner (som likställs med make), barn och ett barns make eller partner enligt ovan samt deras föräldrar.
Varför frågar man om företagets skattskyldighet i utlandet?
Finland har ingått internationella avtal om utväxling av skatteuppgifter. Banker och andra finansiella institut är skyldiga att reda ut i vilken stat kunden är skattskyldig samt samla in och rapportera uppgifter i anslutning till beskattningen till Skatteförvaltningen.
Skatteförvaltningen rapporterar de mottagna uppgifterna vidare till stater med vilka Finland har ingått skatteavtal.
Internationella skatteavtal >
Är jag tvungen att svara på frågorna?
Ja, för att vi ska kunna betjäna ditt företag bra och i enlighet med bestämmelserna behöver vi tillräckliga och uppdaterade uppgifter under hela kundrelationen. Vi påminner vid behov om uppdateringen av uppgifterna eller om att du ska svara på eventuella utredningsbegäran.
Varför ber man om företagets uppgifter i så här stor utsträckning?
Vi ber att få företags- och kunduppgifter så att vi kan erbjuda sådana lösningar som lämpar sig bäst i olika skeden av företagets affärsrörelse och så att vi kan vara säkra på att dina nuvarande tjänster motsvarar dina behov.
Genom det uppfyller vi också kraven i bestämmelserna, eftersom bankerna enligt lagen ska känna sina kunder. Kundens identitet ska säkerställas från en tillförlitlig källa. Dessutom ska banken ha information om kundens finansiella ställning, verksamhet, bankärenden och syfte för användningen av tjänster.
Vid behov ska medlens och förmögenhetens ursprung redas ut. Vilka uppgifter som är nödvändiga beror på kundrelationens längd, karaktär och omfattning.
Hur ofta ställs frågorna?
Vi ställer frågor innan kundrelationen inleds och uppdaterar uppgifterna regelbundet under hela kundrelationen. Enligt lagen ska uppgifterna hållas aktuella under hela kundrelationen . Du kan också själv uppdatera dina uppgifter i tjänsten op.fi eller genom att ringa telefontjänsten för företagskunder 0100 05151.
Behandling av personuppgifter >
Ställer alla banker likadana frågor?
Alla banker har en lagstadgad skyldighet att ställa frågor om kundens verksamhet, verksamhetens art och omfattning, finansiella ställning samt användningen av tjänster. Banken måste känna sina kunders verksamhet och bakgrund i den omfattning som kundrelationen kräver.
Bankerna kan dock göra det på olika sätt och vid olika tidpunkter. Bestämmelserna och myndighetsföreskrifterna är dock samma för alla banker.
Finansinspektionen – Kundidentifiering och kundkännedom >