Frågor och svar om leasing- och investeringsfinansiering

Nedan får du fram ytterligare information om och anvisningar för till exempel ansökan om finansiering, finansieringsavtal, fakturering, avtalsändringar, försäkringar och registrering, utförsel och avslutande av finansieringsavtal samt kontaktinformationen för vår kundtjänst.

OP:s nättjänst för finansiering

I OP:s nättjänst för finansiering kan du titta på uppgifter om och fakturor för gällande och redan avslutade finansieringsavtal samt begära ändringar i avtal vid behov. Du kan ladda ner uppgifter om avtalen från tjänsten i CSV-format för fortsatt behandling.

Du kan logga in i tjänsten med dina personliga nätbankskoder från alla finländska banker eller med Mobil ID. Användning av tjänsten för ett företags räkning förutsätter firmateckningsrätt registrerad i handelsregistret eller en fullmakt att använda tjänsten som ges med OP:s avtal om digital kommunikation. Företagets administratör kan ge fullmakten i tjänsten op.fi. Om ditt företag ännu inte har ingått ett avtal om digital kommunikation kan du göra det i din andelsbank.

Ansökan om finansiering

Du kan räkna ut en lämplig månadspost för ditt företag och jämföra olika finansieringsavtal i vår finansieringsräknare på adressen: https://finansiering.op.fi/finansieringsraknare.

OP Företagsbanken Abp har flera säljaraffärer som samarbetspartner. När du kontaktar vår samarbetspartner i ett investeringsärende, sköter säljaren ansökan om finansiering för investeringen åt dig.

Du kan också ansöka om finansiering direkt genom att kontakta din kontaktperson i din andelsbank eller genom att sända en förfrågan om finansiering till e-postadressen asiakaspalvelu.alueet@op.fi. För att påskynda behandlingen av ansökan kan du till meddelandet foga säljarens offert på det objekt som köps och de senaste bokslutsuppgifterna om ditt företag.

Om det är fråga om en tilläggsinvestering och en gammal maskin inte ges i utbyte, debiterar säljaraffären en avtalad handpenning av köparen. Du ska avtala direkt med säljaraffären om betalningsvillkoren. OP Företagsbanken Abp finansierar inte handpenningens andel.

Kontakta den kontaktperson som nämns i finansieringsofferten eller kundtjänsten.

Du kan fråga om orsakerna till det negativa kreditbeslutet av din kontaktperson eller av kundtjänsten.

 

Ingående av finansieringsavtal

Avtalet undertecknas på adressen allekirjoitus.op.fi. Logga in i tjänsten med dina personliga nätbankskoder.

Du kan komplettera uppgifterna på adressen op.fi/uppgifter-om-finansieringskund. Privata näringsidkare, firmor och sammanslutningar som inte är registrerade i handelsregistret kan tills vidare anmäla uppgifter på en separat blankett, som fås antingen från säljaraffären eller OP Företagsbanken. Uppgifter om ägare och verkliga förmånstagare behöver inte uppdateras om ditt företag är ett börsnoterat publikt aktiebolag.

Ett elektroniskt undertecknat dokument ska du alltid själv spara bland dina uppgifter i den elektroniska underskriftstjänsten. I samband med en elektronisk underskrift kan du också välja att dokumentet sänds till din e-post genom att välja ”Jag vill att ett undertecknat dokument sänds till mig via skyddad e-post till adressen nedan efter det att alla parter har undertecknat det” och genom att fylla i din e-postadress. Om man på åtgärd av OP blir tvungen att sända det undertecknade avtalet till kunden på nytt, debiteras för det ett arvode enligt servicetariffen. 

30 dagar. Om dokumentet inte är tillgängligt i tjänsten, ber vi dig kontakta kundtjänsten.

Det kan finnas flera orsaker, men vanligtvis har finansieringen inte ännu trätt i kraft på grund av att obligatoriska uppgifter saknas. Du har väl uppdaterat de verkliga förmånstagarna, registrerat objektet i OP Företagsbankens namn, meddelat uppgift om försäkringsbolag och undertecknat leveransbekräftelsen? Om finansieringen redan har trätt i kraft, kan det uppstå problem i faktureringsuppgifterna. Vi ber dig i så fall kontakta kundtjänsten så snart som möjligt och kontrollera faktureringssituationen.

 

Finansieringsavtal

Du kan kontrollera uppgifterna i finansieringsavtalet i OP:s nättjänst för finansiering. Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan. Efter det att avtalet har trätt i kraft har till dig sänts per post brev om att avtalet börjar och en riktgivande betalningsplan för den avtalade kredittiden.

Du kan kontrollera uppgifterna i finansieringsavtalet i OP:s nättjänst för finansiering. Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan. Efter det att avtalet har trätt i kraft har till dig sänts per post brev om att avtalet börjar och en riktgivande betalningsplan för den avtalade kredittiden.

I finansieringsavtalet, fakturan eller OP:s nättjänst för finansiering. Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan.

I betalningsplanen, finansieringsavtalet eller OP:s nättjänst för finansiering. Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan.

Du kan beställa ett intyg från NTM-centralen via kundtjänsten.

 

Fakturering och betalning

Företag kan, om så önskas, beställa e-fakturering genom att sända e-faktureringsuppgifterna per e-post till adressen yrityspankki.skannaus@op.fi

Oavsett faktureringsform bevaras handläggningsavgiften av överenskommen storlek i avtalet.

Du ser betalningarnas status i OP:s nättjänst för finansiering.  Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan.

Om ärendet inte löser sig med hjälp av ovanstående, ber vi dig kontakta kundtjänsten.

Du kan kontrollera fakturornas status i OP:s nättjänst för finansiering. Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan.

Vid behov kan du försäkra dig om de rätta faktureringsuppgifterna via kundtjänsten.

Du kan ansöka om ändring i intervallen. För ändringen debiteras en avgift enligt servicetariffen. Vi ber dig kontakta kundtjänsten om ändringen.

Du kan kontrollera förfallodagen för fakturan i betalningsplanen, som har sänts i fråga om vissa finansieringsprodukter per post när avtalet trätt i kraft eller från OP:s nättjänst för finansiering. Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan.

Du kan ändra den månatliga förfallodagen för fakturan per e-post. För ändringen debiteras en avgift enligt servicetariffen. Vi ber dig kontakta kundtjänsten om ändringen.

Vid investeringsfinansiering kan du betala en större post med uppgifterna från den faktura som ni har fått, och med det referensnummer och de uppgifter om mottagaren som syns på fakturan. En större post registreras antingen så att kapitalet minskar, varvid kredittiden förkortas eller på motsvarande sätt kan vi göra registreringen så, att betalningspostens storlek minskar i fortsättningen. I fråga om bokföringen ber vid dig kontakta kundtjänsten.

Du kan betala en extra amortering med uppgifterna på den faktura som ni har fått, och med hjälp av det referensnummer och de uppgifter om mottagaren som syns på fakturan. En större post registreras antingen så att kapitalet minskar, varvid kredittiden förkortas eller på motsvarande sätt kan vi göra registreringen så, att betalningspostens storlek minskar i fortsättningen. I detta fall ber vi dig kontakta kundtjänsten.

Du kan vid behov få en fakturakopia. För att sända en kopia debiterar vi en avgift enligt servicetariffen. Vi ber dig kontakta kundtjänsten.

Beställningar av bokslutsmaterial görs i Bokslutsmaterialtjänsten på adressen op.fi. Du hittar tjänsten genom att följa nedanstående sökväg:

Op.fi -> Företagskunder -> Betalning och fakturering -> OP Bokslutsmaterialtjänsten

En beställning kräver identifiering med hjälp av nätbankskoder. En beställning kan göras av en officiell representant för företaget eller av en person som har beviljats beställningsfullmakt för företagets räkning. På sidan finns också ytterligare information om anskaffning av beställningsfullmakt. Innan du gör en beställning ber vi dig läsa anvisningarna på sidan.

Om du behöver hjälp med beställningen av bokslutsmaterial står kundtjänsten för företagskunder till tjänst på numret 0100 05151 (mån.–fre. kl. 8.00–16.00, pris lna/msa).

 

Betalningsförseningar och indrivning

Om du har tillfälliga betalningssvårigheter, kan du be om 20 dygn betaltid med dröjsmålsränta för din faktura. Du kan be om betaltid genom att ringa vår kundtjänst. Gå till kundtjänstens kontaktinformation

Om en extra betaltid inte löser tillfälliga betalningssvårigheter, kan du ansöka om en ändring av betalningsplanen för högst tre (3) månader. I samband med ansökan om ändring i betalningsplanen ber vi dig om en utredning över din försvagade skuldbetalningsförmåga. Vi följer bankens allmänna processer och kriterier när ändringar i betalningsplanen beviljas. Du kan för den investeringsfinansiering (avbetalning) som OP Företagsbanken har beviljat ansöka om amorteringsfrihet i OP:s nättjänst för finansiering. Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan

Om du är allmänt oroad över din skuldbetalningsförmåga ber vi dig kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt.

 

Avtalsändringar

Amorteringsfrihet

Om det finns heltäckande grunder, kan ditt företag ansöka om amorteringsfrihet för en tid av högst 3 månader, varvid kapitalandelen av den amorteringsfria perioden överförs antingen i anslutning till följande poster eller till slutet av kredittiden genom att förlänga kredittiden. En ändring i betalningsplanen förutsätter ett positivt kreditbeslut, och man kan inte ansöka om det retroaktivt.

Minskning av månadspost

Om grunderna är heltäckande och man anser att kredittiden för finansieringsavtalet kan förlängas, kan ditt företag också ansöka om en minskning av månadsposten. En ändring i betalningsplanen förutsätter ett positivt kreditbeslut, och man kan inte ansöka om det retroaktivt.

Du kan ansöka om en ändring i betalningsplanen i OP:s nättjänst för finansiering. Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan. För ändringen debiteras en avgift enligt servicetariffen/avtalet samt räntan och villkoren för det avtal som ändras kontrolleras vid ansökan om ändring.

Behandlingstiden är i allmänhet ungefär 2–3 veckor.

  • Varför finns det ett behov av ändring?
  • Vilka åtgärder för att underlätta situationen har redan vidtagits i företaget?
  • Vilka är utsikterna inom branschen för en fortsättning av affärsverksamheten?
  • Har ni ansökt om motsvarande ändringar också från andra penninginstitut?
  • Dessutom ska företagets senaste bokslut lämnas in, och om mer än 6 månader har förflutit sedan bokslutet ska dessutom en mellankörning av resultaträkningen och balansräkningen för den senaste bokföringen lämnas in

 

Det finansierade objektets innehav, försäkringar och fullmakter

Säljaraffären sköter registreringen för din räkning, OP Företagsbanken Abp registreras som ägare och ditt företag som innehavare. Alternativt kan OP Företagsbanken Abp sända en fullmakt för registrering till parterna i köpet.

Finansieringsobjektet ska försäkras med den miniminivå som förutsätts i avtalsvillkoren för försäkringen eller med en mer täckande försäkring. I regel förutsätter vi följande försäkringar:

  • Objekt som ska registreras (bl.a. släpvagnar, fyrhjulingar, snöskotrar m.m.) ska ha en trafikförsäkring, omfattande kasko och finansieringsskydd
  • Arbetsmaskiner som ska registreras och som inte ska registreras (bl.a. lantbrukstraktorer, anläggningsmaskiner, skogsmaskiner, oregistrerade fordon m.m.) ska ha en trafikförsäkring (endast registrerade), delkasko och finansieringsskydd
  • Andra maskiner och annan utrustning ska ha brand- och inbrottsskydd

Objektet ska vara försäkrat på ett lämpligt sätt under hela finansieringsavtalets giltighetstid.

När du är på väg på en resa i Europa med ett fordon som ägs av OP eller som finansierats (avbetalning) med investeringsfinansiering, behöver du för utförseln ett skriftligt tillstånd av OP samt Green Card som intyg över en giltig trafikförsäkring. Du kan beställa en fullmakt för utförsel på adressen auto.asiakaspalvelu@op.fi eller genom att ringa numret 010 252 5843 (telefontid 9.00–16.30). För en fullmakt för utförsel debiteras en avgift enligt gällande servicetariff.

Du kan beställa en fullmakt för utförsel per e-post på adressen auto.asiakaspalvelu@op.fi eller genom att ringa numret 010 252 5843 (telefontid 9.00–16.30). För en fullmakt för utförsel debiteras en avgift enligt gällande servicetariff.

Du kan sälja objektet för finansieringen, men skulden ska betalas innan äganderätten överlåts. OP Företagsbanken Abp äger objektet tills finansieringen av objektet har betalats i sin helhet. Du kan kontrollera det återstående skuldbeloppet behändigt i OP:s nättjänst för finansiering. Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan.

 

Kontaktuppgifter och företagets uppgifter

Ta kontakt med vår kundtjänst.

En överföring av avtalet förutsätter ett positivt kreditbeslut. För processen med kreditbeslut ska per e-post sändas uppgifter om överföringen av avtalet, såsom från vem avtalet överförs, till vem avtalet överförs, från och med vilken post avtalet överförs, varför avtalet överförs och så vidare. I samband med överföringen av avtalet kontrolleras villkoren för avtalet och om avtalet överförs till ett nyetablerat aktiebolag, krävs av majoritetsdelägarna proprieborgen som tilläggssäkerhet. För en överföring tar vi ut ett arvode på 400,00 euro/avtal. Ta kontakt med vår kundtjänst.

 

Finansieringsavtalets upphörande

Du kan kontrollera det återstående skuldbeloppet behändigt i OP:s nättjänst för finansiering. Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan. Efter betalningen av det återstående skuldbeloppet sänder vi dig ett meddelande om att avtalet har upphört. Samtidigt gör vi en elektronisk överlåtelseanmälan för registrerade objekt i Traficoms tjänst. Med hjälp av anmälan kan ägarbytet registreras.

Du kan betala den återstående skulden för investeringsfinansieringen när som helst under avtalsperioden. För betalning av den återstående skulden debiteras ett arvode för avbrytandet enligt den servicetariff som gäller vid respektive tidpunkt. Du hittar det återstående skuldbeloppet och betalningsanvisningar i OP:s nättjänst för finansiering. Se närmare uppgifter om nättjänsten uppe på sidan. Efter att det återstående skuldbeloppet har betalats sänder vi dig ett meddelande om att avtalet upphört. Samtidigt gör vi en elektronisk överlåtelseanmälan för registrerade objekt i Traficoms tjänst. Med hjälp av anmälan kan ägarbytet registreras.

När du har betalat återstoden av din kredit, sänder vi dig en bekräftelse på att avtalet har upphört antingen per e-post eller per brev. Dessutom gör vi en elektronisk överlåtelseanmälan för registrerade objekt i Traficoms tjänst. Med hjälp av anmälan kan ägarbytet registreras. Enklast är det att göra anmälan om registrering av fordon i eget namn på adressen: asiointi.trafi.fi.

Enligt villkoren för avtalet om finansieringsleasing kan du lösa in hyresobjektet åt dig efter leasingperioden. OP Företagsbanken Abp räknar ut lösenbeloppet för hyresobjektet. För inlösen debiteras en avgift enligt servicetariffen.

 

Servicetariff för finansiering mot objektsäkerhet för företagskunder

Avtalsändringar

1.1.2024

Tjänst

Pris

Ändring av förfallodag

37,00 euro

Avtalsändring (t.ex. tillägg av objekt eller förlängning av avtalsperioden)

0,30 procent av fordran, minst 330,00 euro/avtal

Ändring av betalningsplanen via op.fi                                               

0,30 procent av fordran, minst 275,00 euro/avtal

Återbetalning i förtid

Enligt de allmänna villkoren för avtalet

Överföring av avtal (inkl. direktregistreringsdebitering)

0,30 procent av fordran,
minst 400,00 euro/avtal

Åtgärder i anslutning till fusion eller delning av företag         

250,00 euro

Upprättande och utskrift av slutfaktura

37,00 euro

 

Övriga tjänster

 

Separat avtalade kortfattade utredningar/andra ändringar

 

25,00 euro

Separat avtalade utredningar/andra ändringar

 

100,00 euro/timme, minst 75,00 euro

Returnering av extra betalning till företagskunder

7,00 euro/st.

 

Registrering, försäkringar och fullmakter

 

Direktregistrering (Traficoms debitering)

Enligt Traficoms tariff som gäller vid respektive tidpunkt

Utöver debitering för behandling av registreringsbevis till exempel

– ändringar av innehavare

– anskaffning av nytt registreringsbevis

42,00 euro/st.

Ändring i OP Företagsbankens gruppförsäkring

25,00 euro

Fullmakt för utförsel och trafiktillstånd (högst 12 mån.)

49,00 euro

 

Fullmakt för utförsel (högst 12 mån.)

expressleverans = hinner inte per post (under en vecka)

59,00 euro

 

Fullmakt för körundervisning

37,00 euro

 

Rapportering och kopior

 

Saldobekräftelser, ränteintyg och hyresansvarsrapportering

37,00 euro/st.

IFRS-rapport

120,00 euro

Kopior av fakturor och verifikat

15,00 euro/st.

Kopior av avtal och nya utskrifter av betalningsplaner eller gireringar

42,00 euro/st.

 

Indrivning

 

Betalningspåminnelse/Betalningsuppmaning leasing samlingsfaktura

12,00 euro

Tratta

110,00 euro

Trattaprotest

0,00 euro

Hot om uppgörelse

12,00 euro

Betalningskrav

12,00 euro

Meddelande om uppsägning, uppsägningsbrev sänds

 

ingen avgift

Avhämtningsuppdrag

Enligt realiserade kostnader, minst 220,00 euro

 

För indrivning av en fordran som förfallit måste gäldenären ersätta sådana skäliga kostnader som avses i lagen om indrivning av fordringar, om inget särskilt omnämnande av de här åtgärderna finns i servicetariffen.

Om en viss tjänst inte nämnts separat i tariffen, kan en avgift tas ut med den använda arbetstiden som avgiftsgrund. Timdebiteringen för en tjänstemans arbete är 100,00 euro.

Till avgifterna för leasingfinansieringen läggs den mervärdesskatt som gäller vid respektive tidpunkt.