Via OP kan du betala dina betalningar i euro till nästan alla länder i hela världen. Vi följer de internationella sanktionerna och förmedlar inte betalningar till länder som omfattas av dessa (t.ex. Nordkorea).
Du kan betala eurobetalningar till ett land utanför SEPA-området i nättjänsten op.fi, via Företagets bankförbindelse, OP-mobilen, OP-företagsmobilen och OP Företagsekonomi.
Om du inte har kommit överens med mottagaren om betalningsvalutan är det alltid bäst att betalningen sker i mottagarlandets lokala valuta. Då får du före betalningen genomförs en uppskattning om kursen för din betalning.
Om du har regelbundna betalningar i en viss valuta, kan du överväga att öppna ett valutakonto.
Om du betalar till ett land som inte har euro som valuta, omvandlar mottagarbanken betalningen vanligen till valutan i det land där mottagaren har sitt konto.
För regelbundna valutabetalningar erbjuder vi företagen också valutaomvandlingsverktyg med vilka du på förhand kan få en exakt kurs för din betalning.
Då du betalar i euro till länder utanför SEPA-området, ska du också välja den kostnadskod som används i internationella betalningar. Alternativen är SHA, OUR och BEN.
Den vanligaste kostnadskoden är SHA, då både du och mottagaren betalar kostnaderna endast för er egen bank.
Den näst vanligaste kostnadskoden är OUR, då du själv betalar mer för att den mottagande banken inte ska dra av kostnader från betalningen. Kostnadskoden OUR används vanligen t.ex. vid betalningen av skatter till utlandet.
Den minst använda kostnadskoden är BEN, då OP drar av kostnaden från beloppet och mottagarbanken gör detsamma.
Om mottagarbanken precis som OP är en GPI-bank, förmedlas din EUR-betalning i allmänhet till mottagaren samma dag. I annat fall förmedlas din betalning till länder inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet följande dag och till övriga världen i allmänhet på två dagar. Hanteringen av betalningar kan fördröjas t.ex. på grund av lokala helgdagar och s.k. cut-off-tider.