Parhaat pankkipalvelut nuorelle

15–17-vuotiaat saavat päivittäiset pankkipalvelut käyttöönsä maksutta.

Oma tili nuoren rahoille

Pankkiasioinnin perusta on oma tili. Voit avata tilin nuorelle helposti verkossa tai hän voi itse avata sen töistä ansaitsemilleen rahoille.

Pankkikortilla arki sujuu

Tiliin voi liittää kortin, jolloin ostokset veloitetaan suoraan tililtä. Maksaa voi myös puhelimella, jos kortin liittää mobiilimaksusovelluksiin.

Verkkoasiointi haltuun OP:n tunnuksilla

Omilla tunnuksilla nuori voi käyttää OP-mobiilia ja op.fi-palvelua sekä tehdä ostoksia verkossa ja sovelluksissa sekä asioida tärkeissä palveluissa, kuten Kela, Omakanta ja koulujen yhteishaku sekä valintakokeet.

Tulitko allekirjoittamaan hakemuksen?

Rahankäyttö ja säästäminen haltuun oman tilin ja kortin avulla

Nuorelle sopivalla OP Debit -kortilla voi tehdä ostoksia kotimaassa, ulkomailla ja verkossa. Kun nuori maksaa kortilla, tilin saldo tarkistetaan, ja maksu veloitetaan suoraan tililtä.

Kortti toimii myös paikoissa, joissa maksupääte ei ole yhteydessä verkkoon, kuten lentokoneessa. Silloin tilin saldo voi ylittyä. Nuoren kortille ja tilille kannattaa asettaa turvarajat ja käyttörajat, jolloin päivittäinen käyttö on turvallista. Nuori voi kuitenkin itse omilla tunnuksillaan muuttaa kortin turvarajoja.

Kun nuorelle avataan myös OP:n tunnukset,hän voi itse seurata OP-mobiilissa ja op.fi -palvelussa tilin tapahtumia ja saldoa sekä vahvistaa maksuja verkossa, sovelluksissa ja palveluissa. Hän voi myös kirjautua vahvaa tunnistautumista edellyttäviin palveluihin, kuten op.fi-palveluun, Kelaan tai Omakantaan.

Vähintään 13-vuotiaan nuoren kortin voi liittää Apple Payhin. Kun nuori on täyttänyt 16 vuotta, hänen korttinsa voi myös liittää Google Payhin, Samsung Payhin ja Garmin Payhin.

Näin avaat 15–17-vuotiaalle pankkipalvelut

  1. Varmista, että nuorella on voimassa oleva henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti) ja oma puhelinnumero. 
  2. Voit avata tilin ja tilata kortin täyttämällä hakemuksen yhdessä nuoren kanssa. 
  3. Vanhempi tai vanhemmat allekirjoittavat hakemuksen omilla pankkitunnuksillaan.

Pankkikortti ja sen tunnusluku saapuvat kotiin 1–2 viikon kuluessa.

Näin nuori saa OP:n tunnukset

  1. Jos nuorelle halutaan myös OP:n tunnukset, ne tulee noutaa konttorilta. Kun olet avannut muut palvelut op.fi-palvelussa, varaa aika tapaamiseen konttorilla. Valitse aiheeksi ”Henkilöasiakas - Päivittäiset pankkipalvelut - Alaikäisen tilit, kortit ja tunnukset. Lisää mukaan maininta, että nuorelle halutaan OP:n tunnukset. Varaa aika
  2. Nuori voi vanhempien suostumuksella asioida konttorilla yksin. Suostumuksen voi antaa samalla kun avaat nuorelle muut pankkipalvelut. Vanhempi tai vanhemmat voivat myös tulla mukaan tapaamiseen.
  3. Muistakaa ottaa henkilöllisyystodistukset mukaan. Nuori tarvitsee henkilökortin tai passin. Vanhempien henkilöllisyystodistukseksi käy myös ajokortti. Lue lisää hyväksyttävistä henkilöllisyystodistuksista
  4. Tapaamisessa nuori saa OP:n tunnukset heti mukaansa.

Kyllä, todennäköisesti voit. Näissä tapauksissa voit täyttää lapsen hakemuksen: 

  • Sinulla on jonkin suomalaisen pankin tunnukset.
  • Toisella vanhemmalla on jonkin suomalaisen pankin tunnukset.
  • Jos haette lapselle tai nuorelle korttia, hänellä on voimassa oleva suomalaisen viranomaisen myöntämä henkilökortti tai passi. 
  • Jos haette lapselle tai nuorelle korttia, hänellä on henkilökohtaisessa käytössä oleva puhelin, jonka numero voidaan vahvistaa kun täytätte hakemusta. 
    • Jos lapsella ei ole omaa puhelinnumeroa tai puhelin on kellopuhelin, kortin voi tilata käymällä konttorissa. Lue tarkemmat ohjeet > Linkki
  • Lapsen tai nuoren tulee olla Suomen kansalainen tai kaksoiskansalainen, kun toinen kansalaisuus Suomen lisäksi on Pohjoismaissa.
  • Lapsella tai nuorella on vakituinen osoite ja kotipaikkakunta Suomessa. 
  • Lapsen tai nuoren tai vanhemman nimi tai henkilötunnus ei esiinny pakotelistalla.
  • Tuetaan yhdessä lasta tai nuorta talouden hallinnassa. Tulevaisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että raha-asiat ja luottotiedot pysyvät kunnossa.  
  • Huomioi, että lapsi tai nuori näkee tunnuksillaan kaikki tilit, joihin hänellä on käyttöoikeus.
  • Jos myös vanhemmalla tai vanhemmilla on lapsen tai nuoren tiliin käyttöoikeudet, he näkevät tilin omilla tunnuksillaan OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa. Tällöin vanhempi voi kätevästi tehdä tilisiirtoja lapsen tai nuoren tilille sekä seurata tilin tapahtumia.  
  • Huomaathan, että lapsi tai nuori ei voi käyttää tunnuksillaan op.fi-palvelua. Hän pääsee tunnuksilla saavutettava.op.fi-verkkopalveluun.
  • Suosittelemme molempia vanhempia tekemään valtakirjan lapsen tai nuoren pankkiasioinnin hoitoon. Valtakirjaa tarvitaan myöhemmin esimerkiksi kortin turvarajojen muuttamiseen asiakaspalvelun kautta. Valtakirjan voi tehdä op.fi-palvelussa. Linkki: Kirjaudu ja siirry valtakirjoihin 
  • Vanhempi voi muuttaa lapsen tai nuoren kortin turvarajoja kirjautuneena chatissa, lähettämällä viestin OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, soittamalla OP:n asiakaspalveluun tai asioimalla konttorissa. Huomioithan, että tämä onnistuu vain, jos sinulla on valtakirja toiselta vanhemmalta. Voitte myös lähettää samanlaiset viestit OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Kerro viestissä muutettavan kortin ja kortinhaltijan tiedot sekä se, mitä haluat muuttaa. 
  • Vanhemmat voivat yhdessä rajata tilin käyttöä asettamalla sille myös käyttörajat. He voivat tarvittaessa pyytää niihin muutoksia lähettämällä samanlaiset viestit OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, valtakirjalla tai asioimalla konttorissa. 
  • Parhaiten lapsen tai nuoren tili ja rahankäyttö pysyvät hallinnassa, kun tilillä pidetään vain sopivasti rahaa.
  • Vanhemmat voivat yhdessä rajata tilin käyttöä asettamalla sille myös käyttörajat. He voivat tarvittaessa pyytää niihin muutoksia lähettämällä samanlaiset viestit OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, valtakirjalla tai asioimalla konttorissa.