Suomalaiset ovat valpastuneet verkkoasioinnissaan – OP Suur-Savo tarjoaa opastusta turvalliseen asiointiin

Verkkohuijauksien eri muodot ovat kehittyneet entisestään, mikä helposti lisää epävarmuutta pankkiasioiden hoitamiseen sähköisesti. OP Suur-Savo haluaa vahvistaa asiakkaidensa digitaitoja, opastaa turvallisessa digitaalisessa pankkiasioinnissa ja arjen raha-asioiden hoitamisessa. Pankki järjestää maksutonta digiopastusta konttoreissaan tiistaina 21.5.

 

Uutisointi verkkohuijauksista on valpastuttanut suomalaiset verkkoasioinnissaan. OP Ryhmän tilaaman ja Taloustutkimuksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 70 prosenttia vastanneista sanoo olevansa selvästi tai hieman aiempaa varovaisempi asioidessaan verkossa. Sukupuolien välillä on nähtävissä hienoista eroa, naispuolisten vastaajien ollessa hieman varovaisempia verkkoasioinnissa kuin miesvastaajien. Varovaisuus kasvaa kummallakin sukupuolella iän myötä ja on suurimmillaan, 83 prosenttia vastaajista, ikäryhmässä 65–79-vuotiaat.

 

- Verkkohuijausyrityksien määrä on selkeästi kasvussa, ja huijaukset muuttuvat entistä vaikeammin tunnistettaviksi tekoälyn kehityksen myötä. Siksi oma valppaus sekä arkiset digitaidot ovat entistä suuremmin keskiössä huijausyrityksien torjunnassa. Me OP Suur-Savossa teemme jatkuvaa työtä asiakkaidemme digikyvykkyyksien parantamiseksi sekä huijauksien torjuntaan liittyvän tietoisuuden lisäämiseksi, OP Suur-Savon pankinjohtaja Maija Skön kertoo. 

 

Tiistaina 21.5. klo 9.30-16.00 OP Suur-Savon konttoreissa on tarjolla non-stop-periaatteella digiopastusta. Opastuksissa autetaan asiakkaita hoitamaan pankkiasioita turvallisesti ja digitaalisesti. Senioriasiakkaiden ja erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden asiointikyvyn varmistaminen on vastuullisuustyötä konkreettisimmillaan. – Digiopastuksissa opastamme mobiilisovelluksen asentamisessa ja laskujen maksamisessa ja autamme asiakasta ottamaan käyttöön vaikkapa OP Tunnuksen. Se on tunnistuslain mukainen vahva sähköinen tunnistusväline, jolla voi hoitaa myös monia muita asioita. Asiakas voi tunnistautua sopimuksella määritettyjen palveluiden lisäksi luottamusverkoston tunnistuspalveluiden kautta esim. viranomaisten palveluihin, Skön jatkaa.

 

Opastuspäivään kannattaa ottaa mukaan oma älylaite ja mahdolliset OP:n tunnukset. OP Suur-Savon asiantuntijat auttavat asiakkaita jokaisen taitotason mukaan ja opastavat myös ei-digitaalisten pankkipalveluiden käytössä.

 

–Asiakkaat voivat palvelujemme avulla hoitaa raha-asioita itsenäisesti ja ilman tarvetta konttoriasiointiin. Esimerkiksi OP Tiliviesti lähettää puhelimeen tekstiviestin, kun tilille tulee tai siltä lähtee rahaa. Näin asiakas tietää aina heti, kun lasku maksetaan, ja halutessaan näet viestissä myös tilisi saldon, Skön vinkkaa.

 

Verkkorikolliset havittelevat OP:n tunnuksia monin eri tavoin. Rikolliset lähettävät kalasteluviestejä massoittain ja sattumanvaraisesti, jolloin kuka tahansa voi joutua huijausviestin kohteeksi. Skön muistuttaa, että pankki ei koskaan lähetä asiakkaille viestejä, joissa on linkki op.fi-palvelun kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy tunnusten tai korttien tietoja viesteillä tai puheluilla.  

 

OP Ryhmän huhtikuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa yli 16-vuotiaita suomalaisia yhteensä 3533. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 1,65 prosenttiyksikköä.