Suomalaiset ovat valpastuneet verkkoasioinnissaan – OP Keski-Suomi tarjoaa opastusta turvalliseen asiointiin

Verkkohuijauksien eri muodot ovat kehittyneet entisestään, mikä helposti lisää epävarmuutta pankkiasioiden hoitamiseen sähköisesti. OP Keski-Suomi haluaa vahvistaa asiakkaidensa digitaitoja, opastaa turvallisessa digitaalisessa pankkiasioinnissa ja arjen raha-asioiden hoitamisessa. Varmuutta verkkoon -viikolla 20.– 24.5.2024 pankki järjestää maksuttoman digiopastuksen ja opastaa myös ei-digitaalisten pankkipalveluiden käytössä. Lisäksi on mahdollisuus osallistua valtakunnalliseen webinaariin.

Uutisointi verkkohuijauksista on valpastuttanut suomalaiset verkkoasioinnissaan. OP Ryhmän tilaaman ja Taloustutkimuksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 70 prosenttia vastanneista (n=3533) sanoo olevansa lisääntyneestä uutisoinnista johtuen selvästi tai hieman aiempaa varovaisempi asioidessaan verkossa. Sukupuolien välillä on nähtävissä hienoista eroa, naispuolisten vastaajien ollessa hieman varovaisempia verkkoasioinnissa kuin miesvastaajien. Varovaisuus kasvaa kummallakin sukupuolella iän myötä ja on suurimmillaan, 83 prosenttia vastaajista, ikäryhmässä 65–79-vuotiaat.

- Verkkohuijausyrityksien määrä on selkeästi kasvussa, ja huijaukset muuttuvat entistä vaikeammin tunnistettaviksi tekoälyn kehityksen myötä. Siksi oma valppaus sekä arkiset digitaidot ovat entistä suuremmin keskiössä huijausyrityksien torjunnassa. Me OP Keski-Suomessa teemme jatkuvaa työtä asiakkaidemme digikyvykkyyksien parantamiseksi sekä huijauksien torjuntaan liittyvän tietoisuuden lisäämiseksi, OP Keski-Suomen toimitusjohtaja Pasi Sorri kertoo.

Varmuutta verkkoon -teemaviikon aikana OP Keski-Suomi tarjoaa digiopastuksen, joissa autetaan asiakkaita kädestä pitäen hoitamaan pankkiasioita turvallisesti ja digitaalisesti. Mukana opastuksessa on myös Telian asiantuntijoita. Senioriasiakkaiden ja erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden asiointikyvyn varmistaminen on vastuullisuustyötä konkreettisimmillaan. Vuonna 2023 OP Keski-Suomi valmensi asiakkaitaan turvalliseen verkkoasiointiin useissa opastustapahtumissa Keski-Suomen alueella, ja lisäksi konttoreissa on ollut mahdollisuus saada yksilöllisiä opastuksia pitkin vuotta. 

– Digiopastuksessa opastamme mobiilisovelluksen asentamisessa ja laskujen maksamisessa ja autamme asiakasta ottamaan käyttöön vaikkapa OP Tunnuksen. Se on tunnistuslain mukainen vahva sähköinen tunnistusväline, jolla voi hoitaa myös monia muita asioita. Asiakas voi tunnistautua sopimuksella määritettyjen palveluiden lisäksi luottamusverkoston tunnistuspalveluiden kautta esim. viranomaisten palveluihin, kertoo viestintäasiantuntija Mirjami Laajala. 

– Ota oma älypuhelimesi tai tablettisi mukaan ja opastamme sinua, miten voit käyttää digitaalisia palveluita, kannustaa Laajala. 

OP Keski-Suomen ja asiantuntijat auttavat asiakkaita jokaisen taitotason mukaan ja opastavat myös ei-digitaalisten pankkipalveluiden käytössä. 

–Asiakkaat voivat palvelujemme avulla hoitaa raha-asioita itsenäisesti ja ilman tarvetta konttoriasiointiin. Esimerkiksi OP Tiliviesti lähettää puhelimeen tekstiviestin, kun tilille tulee tai siltä lähtee rahaa. Näin asiakas tietää aina heti, kun lasku maksetaan, ja halutessaan näet viestissä myös tilisi saldon, Laajala vinkkaa. 

Verkkorikolliset havittelevat OP:n tunnuksia monin eri tavoin. Rikolliset lähettävät kalasteluviestejä massoittain ja sattumanvaraisesti, jolloin kuka tahansa voi joutua huijausviestin kohteeksi. Laajala muistuttaa, että pankki ei koskaan lähetä asiakkaille viestejä, joissa on linkki op.fi-palvelun kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy tunnusten tai korttien tietoja viesteillä tai puheluilla. 

OP Ryhmän huhtikuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internet-paneelissa yli 16-vuotiaita suomalaisia yhteensä 3533. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 1,65 prosenttiyksikköä.

Näin hoidat pankkiasiasi älypuhelimella -verkkotilaisuus keskiviikkona 22.5.2024 klo 17–18

OP järjestää Varmuutta verkkoon -viikolla verkkotilaisuuden, jonka aiheena on pankkiasioiden hoito älypuhelimella tai tabletilla. Tilaisuudessa opastamme, miten päivittäiset raha-asiat hoidetaan OP-mobiili-sovelluksen avulla. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Telian kanssa keskiviikkona 22.5.2024 klo 17–18

Maksuttomassa verkkotilaisuudessa OP:n asiantuntija Mira Berlin opastaa vaihe vaiheelta OP-mobiilin käyttöä. Lisäksi muut OP:n asiantuntijat kertovat OP-mobiilin turvallisuudesta ja Telian Liisa Lensu asiantuntija neuvoo, miten huolehtia omien mobiililaitteiden turvallisuudesta. 

Varmuutta verkkoon -viikon lähitapahtuma 22.5. klo 10-12

OP Keski-Suomi järjestää Varmuutta verkkoon -aamukahvit ke 22.5. klo 10-12. Tilaisuudessa autamme ja opastamme turvallista pankkiasiointia verkossa, omalla laitteella. Paikalla ovat pankin asiantuntijoiden lisäksi myös Telian edustajat, joilta pääsee kysymään laitteisiin liittyvistä asioista. Tilaisuus on suunnattu OP Keski-Suomen omistaja-asiakkaille ja se pidetään OP Kodin tiloissa osoitteessa Kauppakatu 22, Jyväskylä. 

Lisätiedot:
viestintäpäällikkö Pia Saikkonen, p.010 256 5610, pia.saikkonen(a)op.fi 
viestintäasiantuntija Mirjami Laajala, p. 010 256 5507, mirjami.laajala(a)op.fi