Huijauksissa hyödynnetään lomakaudella veronpalautuksia ja kesätyöntekijöitä – rikolliset käyttävät vuosikelloa

Vuosittain toistuvat tietyt ajankohdat, jolloin huijausyritykset kiihtyvät. Kesäisin suomalaisia yritetään huijata veronpalautusten avulla ja yritysten työntekijöitä laskutus- ja toimitusjohtajahuijauksilla.

Erilaisia verkkohuijauksia liikkuu jatkuvasti, mutta kalenterista voi tunnistaa myös joka vuosi toistuvia huijausaaltoja. Rikollisten vuosikello noudattelee muun yhteiskunnan rytmiä.

- Kesällä veronpalautukset saavat myös rikolliset liikkeelle. Kun ensimmäiset veronpalautukset tulevat maksuun heinäkuun alussa, alkaa samoihin aikoihin liikkumaan niihin liittyviä huijauksia. Huijausviesteillä kalastellaan tyypillisesti uhrin pankkitunnuksia, kertoo OP Kaakkois-Suomen pankinjohtaja Jussi Karjalainen.

- Jokaisen on äärimmäisen tärkeää muistaa, että omilla pankkitunnuksilla ei koskaan tule kirjautua tekstiviestillä tai sähköpostilla lähetetyn linkin kautta millekään sivustolle. Verkkopankkiin tai viranomaisen palveluun ei myöskään pidä mennä hakukoneen, kuten Googlen, hakutulosten kautta, vaan palvelun osoite tulee kirjoittaa selaimen osoitekenttään. Vaihtoehtoisesti osoitteen voi tallentaa selaimen kirjanmerkkeihin. Maksujen lisävahvistusviestien sisällöt on myös syytä tarkastaa huolella.   Tietojen on vastattava juuri sitä tapahtumaa, jota on maksamassa. Asiointi OP-mobiilin ja OP-yritysmobiilin kautta on aina turvallista, Jussi Karjalainen muistuttaa.

Loppuvuoden aikana ihmiset etsivät verkosta hyviä black friday -tarjouksia ja joululahjoja, jolloin huijarit laittavat pystyyn valeverkkokauppoja ja tehtailevat pakettihuijauksia. Rikolliset pyrkivät hyödyntämään huijauksissa juuri sillä hetkellä pinnalla olevia asioita.

Lomakausi on yrityksille riskiaikaa

Kesällä yrityksissä tulee olla erityisen varovainen rahaliikenteeseen kohdistuvien huijausten varalta. Toimitusjohtajahuijauksissa huijari lähestyy uhrejaan sähköpostitse ja esiintyy esimerkiksi yrityksen tai yhdistyksen toimitus- tai talousjohtajana. Huijauksen tavoitteena on vakuuttaa sähköpostin saaja tekemään tilisiirto. Laskutushuijauksessa yritykselle taas lähetetään aidolta näyttäviä valelaskuja palveluista, joita ei ole tilattu.

- Rikolliset hyödyntävät loma-aikaa, jolloin yrityksissä on vähemmän henkilökuntaa paikalla, työtehtäviä on jaettu eri tavalla ja monessa paikassa on kesätyöntekijöitä. Yritysten on tärkeää huolehtia työntekijöiden riittävästä koulutuksesta sekä yhteisistä toimintatavoista huijausten estämiseksi, Karjalainen painottaa.

Näillä vinkeillä vältät yrityksen rahaliikenteeseen kohdistuvat huijausyritykset:

  • Sopikaa yrityksessänne maksujen hyväksymisprosessit eri tilanteissa ja kerratkaa niitä säännöllisesti.
  • Perehdyttäkää myös lomasijaiset sekä kesätyöntekijät ja varmistakaa, että myös he tietävät mahdollisista huijausyrityksistä.
  • Kiinnittäkää aina huomiota muuttuneisiin tilinumeroihin. Varmistakaa niiden oikeellisuus ja sopikaa periaatteet ja selkeä prosessi, jonka mukaisesti tilinumeroita voi muuttaa eri järjestelmiin.
  • Jos saatte epäilyttävän viestin, varmistakaa sen lähettäjältä puhelimitse tai kasvotusten, onko hän todella lähettänyt kyseisen viestin.

OP Kaakkois-Suomi opastaa asiakkaitaan digipalveluiden turvallisessa käytössä

OP Kaakkois-Suomen asiakkaat voivat varata ajan maksuttomaan henkilökohtaiseen digiopastukseen. Ajan tapaamiseen voi varata op.fi:ssä, OP-mobiilissa sekä numerosta 0100 0500.  

Järjestämme myös maksuttomia ja kaikille avoimia Varmuutta verkkoon -tilaisuuksia. Mukaan tarvitsee vain oman laitteen, jolla pankkisovelluksia käyttää eli tabletin tai älypuhelimen. Lisäksi mukana on oltava myös verkkopalvelutunnukset ja kuvallinen henkilöllisyystodistus.

Lisätiedot:

Pankinjohtaja Jussi Karjalainen
OP Kaakkois-Suomi
jussi.karjalainen@op.fi
Puh. 010 258 5626