Huijauksissa hyödynnetään lomakaudella veronpalautuksia ja kesätyöntekijöitä – rikolliset käyttävät vuosikelloa

Vuosittain toistuvat tietyt ajankohdat, jolloin huijausyritykset kiihtyvät. Kesäisin suomalaisia yritetään huijata veronpalautusten avulla ja yritysten työntekijöitä laskutus- ja toimitusjohtajahuijauksilla.

Rikolliset hyödyntävät loma-aikaa, jolloin yrityksissä on vähemmän henkilökuntaa paikalla, työtehtäviä on jaettu eri tavalla ja monessa paikassa on kesätyöntekijöitä. Yritysten on tärkeää huolehtia työntekijöiden riittävästä koulutuksesta sekä yhteisistä toimintatavoista huijausten estämiseksi.
Erilaisia verkkohuijauksia liikkuu jatkuvasti, mutta kalenterista voi tunnistaa myös joka vuosi toistuvia huijausaaltoja. Rikollisten vuosikello noudattelee muun yhteiskunnan rytmiä. 
 
– Esimerkiksi loppuvuoden aikana ihmiset etsivät verkosta hyviä black friday -tarjouksia ja joululahjoja, jolloin huijarit laittavat pystyyn valeverkkokauppoja ja tehtailevat pakettihuijauksia. Rikolliset pyrkivät hyödyntämään huijauksissa juuri sillä hetkellä pinnalla olevia asioita, kuvailee OP Hämeen riskienhallintajohtaja Mari Männistö.
 
Kesällä veronpalautukset saavat myös rikolliset liikkeelle. Kun ensimmäiset veronpalautukset tulevat maksuun heinäkuun alussa, alkaa samoihin aikoihin liikkumaan niihin liittyviä huijauksia. Huijausviesteillä kalastellaan tyypillisesti uhrin pankkitunnuksia.
 
– Jokaisen on äärimmäisen tärkeää muistaa, että omilla pankkitunnuksilla ei koskaan tule kirjautua tekstiviestillä tai sähköpostilla lähetetyn linkin kautta millekään sivustolle. Verkkopankkiin tai viranomaisen palveluun ei myöskään pidä mennä hakukoneen, kuten Googlen, hakutulosten kautta, vaan palvelun osoite tulee kirjoittaa selaimen osoitekenttään. Vaihtoehtoisesti osoitteen voi tallentaa selaimen kirjanmerkkeihin. Lisäksi asiointi OP-mobiilin ja OP-yritysmobiilin kautta on aina turvallista, Männistö muistuttaa.
 

Lomakausi on yrityksille riskiaikaa

Kesällä yrityksissä tulee olla erityisen varovainen rahaliikenteeseen kohdistuvien huijausten varalta. Toimitusjohtajahuijauksissa huijari lähestyy uhrejaan sähköpostitse ja esiintyy esimerkiksi yrityksen tai yhdistyksen toimitus- tai talousjohtajana. Huijauksen tavoitteena on vakuuttaa sähköpostin saaja tekemään tilisiirto. Laskutushuijauksessa yritykselle taas lähetetään aidolta näyttäviä valelaskuja palveluista, joita ei ole tilattu.
 
– Rikolliset hyödyntävät loma-aikaa, jolloin yrityksissä on vähemmän henkilökuntaa paikalla, työtehtäviä on jaettu eri tavalla ja monessa paikassa on kesätyöntekijöitä. Yritysten on tärkeää huolehtia työntekijöiden riittävästä koulutuksesta sekä yhteisistä toimintatavoista huijausten estämiseksi, Männistö painottaa.
 
Näillä vinkeillä vältät yrityksen rahaliikenteeseen kohdistuvat huijausyritykset:
 
  • Sopikaa yrityksessänne maksujen hyväksymisprosessit eri tilanteissa ja kerratkaa niitä säännöllisesti.
  • Perehdyttäkää myös lomasijaiset sekä kesätyöntekijät ja varmistakaa, että myös he tietävät mahdollisista huijausyrityksistä.
  • Kiinnittäkää aina huomiota muuttuneisiin tilinumeroihin. Varmistakaa niiden oikeellisuus ja sopikaa periaatteet ja selkeä prosessi, jonka mukaisesti tilinumeroita voi muuttaa eri järjestelmiin.
  • Jos saatte epäilyttävän viestin, varmistakaa sen lähettäjältä puhelimitse tai kasvotusten, onko hän todella lähettänyt kyseisen viestin.
 

OP Häme opastaa asiakkaitaan digipalveluiden turvallisessa käytössä

OP Hämeen asiakkaat voivat varata ajan maksuttomaan henkilökohtaiseen digiopastukseen käymällä konttorilla, puhelimitse 0100 0500, tai verkkopalvelun/OP-mobiilin kautta (tarkenne: Henkilöasiakas Päivittäiset pankkipalvelut - Maksamisen ja digipalvelujen neuvonta). Tapaamiseen kannattaa ottaa oma älylaite mukaan.
 
OP Häme järjestää myös maksuttomia ja kaikille avoimia Varmuutta verkkoon -tilaisuuksia. Keväällä järjestetyt tilaisuudet koettiin hyödyllisiksi ja opettavaisiksi. Seuraavat tilaisuudet järjestetään syksyllä 2024.