Kalasteluviesteissä tekeydytään OP:n yhteyshenkilöksi – varo näitä viestejä!

Huijarit tekeytyvät kalasteluviesteissä OP:n yhteyshenkilöksi, tavoitteenaan saada asiakas ottamaan itse yhteyttä huijariin. Huijari tekeytyy pankin edustajaksi ja kalastelee käyttäjätunnukset puhelun aikana. On myös mahdollista, että puhelun aikana asiakkaan laitteelle pyritään asentamaan haittaohjelma.

Tällä hetkellä pankin asiakkaita lähestytään kalasteluviesteillä, joiden tavoite on saada asiakas ottamaan itse yhteyttä huijariin. 
Liikkeellä olevissa kalasteluissa: 

  • asiakasta voidaan opastaa soittamaan tekstiviestissä kerrottuun numeroon, jolloin puheluun vastaa pankin yhteyshenkilöksi tekeytynyt huijari
  • asiakasta pyydetään vastaamaan viestiin, mikäli haluaa yhteydenoton ”pankin yhteyshenkilöltä”, jonka jälkeen huijari soittaa asiakkaalle.

Esimerkki kalasteluviestistä, jossa tekeydytään OP yhteyshenkilöksi ja pyritään saamaan asiakas vastaamaan tekstiviestiin.

Mikäli saat pankista tekstiviestin, joka vaatii edellä kuvattuja toimenpiteitä, yhteydenottoon ei tule reagoida.
 
Jos saat epäilyttävän yhteydenoton, jonka aikana sinua pyydetään tunnistautumaan antamalla verkkopankkitunnus ja salasana, lataamaan laitteelle sovellus tai siirtämään varoja turvatilille, katkaise puhelu ja ole viipymättä yhteydessä pankkiin. On tärkeää kertoa tarkasti, millainen yhteydenotto oli, jotta pystymme auttamaan asian selvittämisessä mahdollisimman nopeasti. Liikkeellä on myös kalasteluja, joiden tavoitteena on saada asiakas lataamaan laitteelleen haittaohjelma. 

Lue lisää täältä

Tiesithän, että saadessasi puhelun pankista, voit pyytää puhelun varmistamista OP-mobiililla tai OP-yritysmobiililla. Näin varmistat, että soittaja on varmasti pankin työntekijä. 

Ohjeet puhelun varmistamiseen löydät täältä

Voit myös varmistaa pankissa olevan yhteyshenkilösi tiedot OP-mobiilissasi tai op.fi-palvelussa, ja olla häneen yhteydessä sieltä löytyvien tietojen avulla.
 
Huomaa, että huijarilla voi olla hallussaan joitakin henkilötietoja, tai muita tietoja, joiden avulla yritetään luoda yhteydenottoon luotettavuutta.

Liikkeellä on myös muita pankin viestejä jäljitteleviä kalasteluviestejä. Lue huolella saamasi viestit ja ole viipymättä yhteydessä pankkiisi, mikäli epäilet tilinkäyttövälineidesi vaarantuneen. 

Esimerkki pankin lisävahvistusviestiä jäljittelevästä kalasteluviestistä, jossa yritetään saada asiakas soittamaan viestissä annettuun puhelinnumeroon.

Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi

Jos olet soittanut tekstiviestissä annettuun numeroon, saanut epäilyttävän yhteydenoton tai ladannut puhelimeesi ohjelman, ole viipymättä yhteydessä pankkiin, äläkä kirjaudu laitteella verkkopankkiin.

Sulje OP:n tunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.

Tarkemmat toimintaohjeet ja yhteystiedot väärinkäytöstilanteissa löydät täältä

Näin viestimme eroavat huijauksista

Pankki tai viranomainen ei soita puheluita ja pyydä asiakasta luovuttamaan verkkopalvelutunnuksia, tekemään maksuja tai asentamaan laitteelle sovellusta.

Emme koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä sinun pidä klikata niissä olevia linkkejä.

Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalvelunumeroon, jonka olet itse varmistanut pankin verkkosivuilta