Asiakkaan tunteminen

Asiakkaan tunteminen

Meille on tärkeää tuntea sinut

Kysymme sinulta erilaisia henkilö- ja asiakastietoja, kun tulet asiakkaaksemme ja päivitämme tietojasi, kun haet vaikkapa lainaa tai luottokorttia. Kysymme tietoja myös säännöllisesti asiakkuutesi aikana, jotta voimme palvella sinua elämäsi eri tilanteissa mahdollisimman hyvin. Näin osaamme arvioida tuotteen tai palvelun soveltuvuutta sinulle ja täytämme rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen estämisen sääntelyn asettamat vaatimukset.

Pankeilla on oltava riittävät tiedot asiakkaidensa toiminnan laadusta ja laajuudesta, taloudellisesta asemasta sekä perusteista palveluiden käyttämiselle. Tiedot on pidettävä ajan tasalla koko asiakassuhteen ajan, ja ne on säilytettävä asianmukaisesti. Tietoja ja selvityksiä pyytämällä pankki pystyy ymmärtämään asiakkaidensa tavanomaisen toiminnan perusteet sekä havaitsemaan ja selvittämään siitä poikkeavan toiminnan.

Rahanpesun ja terrorismin rahoituksella on paljon kielteisiä taloudellisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia, joten tehtävämme on varmistaa, ettei OP:ta hyödynnetä rikoksella hankittujen varojen ja niiden alkuperän häivyttämisessä. Vastuullisuus on yksi OP Ryhmän arvoista, ja se liittyy kaikkeen liiketoimintaamme.

Kysymme sinulta esimerkiksi:

  • taloudellista asemaa kuvaavaa elämäntilannettasi
  • pankki- ja muiden palvelujemme käytöstä
  • varojen tai varallisuuden alkuperästä
  • arviota tilillesi tulevista tai lähtevistä käteis- ja ulkomaanmaksuista
  • toimitko sinä, perheenjäsenesi tai läheinen yhtiökumppanisi merkittävässä julkisessa tehtävässä
  • verovelvollisuuttasi ulkomaille

Huomioithan, että emme koskaan kysy sinulta verkkopankkitunnuksia, korttien tietoja taikka salasanoja sähköpostilla tai puhelimitse. Älä luovuta tunnuksiasi kenellekään, älä edes perheenjäsenille.

Käsittelemme kaikkia antamiasi tietoja luottamuksellisesti.

Lue lisää

Asiakkaan tuntemisesta
Henkilötietojen käsittelystä