Huijarit yrittävät kalastella verkkopalvelutunnuksia puhelimitse esittäytyen esimerkiksi poliisina tai pankin työntekijänä. Soittaja saattaa kertoa, että pankissa tehdään tunnusten testausta, rahat ovat vaarassa tai että poliisi tutkii pankkikortteihin liittyviä rikoksia. Puhelut voivat saapua tuntemattomasta puhelinnumerosta. OPn puhelinpalvelusta saapuvan soiton tunnistat numerosta 010 252 0500. Älä koskaan luovuta huijarille mitään tietoja!
Mikäli olet luovuttanut verkkopalvelutunnuksesi tai luottokorttitietosi huijarille, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 (arkisin kello 8-22, pvm/mpm) puhelinpalveluun. Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
Jos poliisi ottaa yhteyttä sinuun, etkä ole varma onko kyseessä oikea poliisi:
- Kysy poliisin nimi ja poliisilaitos, jossa hän työskentelee. Soita hänelle takaisin poliisin keskuksen kautta.
- Poliisilaitosten vaihteiden yhteystiedot löytyvät poliisin verkkosivulta www.poliisi.fi.
- Jos ovelle ilmaantuu poliisiksi esittäytyvä henkilö, pyydä häntä näyttämään virkamerkkiä.
- Akuuteissa tilanteissa voit myös soittaa hätäkeskukseen. Jos poliisipartio on ovella etkä usko heidän olevan poliiseja, soita hätäkeskukseen.
Verkkopalvelutunnuksia tai osaa niistä ei saa
- Kertoa puhelimessa suullisesti niitä kysyvälle (OP 0100 0500 puhelinpalvelussa asiakas näppäilee verkkopalvelutunnukset puhelimeen)
- Näppäillä matkapuhelimeen tekstiviestillä tulleen pyynnön perusteella puhelinlaitteeseen, ellei kyse ole OP-verkkopalvelusta tai muusta OPn hyväksymästä palvelusta tai sovelluksesta
- Antaa sähköpostiviestillä tulleen pyynnön perusteella eikä kirjautua OP-verkkopalveluun sähköpostilla tulleen linkin kautta.
- Luovuttaa kenellekään, ei edes samaan perheeseen kuuluvalle. Verkkopalvelutunnukset ovat henkilökohtaiset.